افسردگی فصلی چیه و چیجوری درمان می شه؟

افسردگی فصلی چیه و چیجوری درمان می شه؟

افسردگی فصلی چیه و چیجوری درمان می شه؟

 

افسردگی فصلی (Seasonal Affective Disorder) یه جور مشکل در ایجاد وخوی فرده که تقریبا مثل همون افسردگی (depression) است، فرقش اینه که افسردگی فصلی تنها در بعضی فصول سال رخ می ده و با تغییر فصل برطرف می شه. این نوع افسردگی به طور عادی در آخرای پاییز و اول زمستون شروع می شه و با فرا رسیدن فصل بهار و تابستون از بین میره. البته افسردگی فصلی در ماه های تابستونی هم ممکنه رخ بده، اما گسترش اون کمتر از ماه های زمستانیه.

 



علائم و نشونه های افسردگی فصلی

این نوع افسردگی معمولا به عنوان اختلالی جداگونه از انواع دیگر افسردگی در نظر گرفته نمی شه. افسردگی فصلی، مدلی از افسردگیه که در فصول خاصی برگشت می کنه و الگویی تکرارشونده رو نمایش می ده. واسه تشخیص افسردگی فصلی، افراد باید کمه کم به مدت ۲ سال نشونه های کامل افسردگی غیرفصلی رو در فصلای خاصی (زمستون یا تابستون) در خود مشاهده کنن، طوری که این نشونها فقط در اون فصول تکرار شن.

علائم افسردگی غیرفصلی

خیلی از ما نشونه های افسردگی رو می شناسیم. البته هر تغییری در ایجاد وخو به عنوان افسردگی قلمداد نمی شه، اما کلا نشونه های زیر در افراد افسرده مشاهده می شن:

  • احساس ناراحتی و بی حوصلگی می کنن؛
  • احساس می کنن ناامید یا بی ارزش هستن؛
  • انرژی جسمی شون کاهش پیدا میکنه؛
  • علاقه و اشتیاق شون رو نسبت به فعالیتایی که قبلا مورد علاقه شون بوده، از دست میدن؛
  • خواب آسون ندارن؛
  • اشتها و وزن بدن شون دستخوش تغییرات می شه؛
  • احساس تنبلی یا پریشونی می کنن؛
  • به سختی می تونن روی چیزی تمرکز کنن؛
  • به طور تکراری به مرگ یا خودکشی فکر می کنن.



نشونه های افسردگی فصلی در ماه های زمستونی

اگه نشونه های افسردگی فصلی رو با افسردگی غیرفصلی مقایسه کنین، می ببینن که تقریبا همون نشونها در هر دو وجود دارن. افرادی که در ماه های زمستونی دچار افسردگی می شن، بیشتر نشونه های زیر رو دارن:

  • کاهش انرژی بدن؛
  • زیاد خوابیدن؛
  • پرخوری؛
  • افزایش وزن؛
  • اشتیاق شدید به مصرف کربوهیدرات (ماکارونی، ذرت، نوشابه و نظایر اونا)؛
  • انصراف از جامعه.

نشونه های افسردگی فصلی در ماه های تابستونی (که گسترش کمتری داره):

  • کاهش اشتها که با کم شدن وزن همراهه؛
  • بی خوابی؛
  • پریشونی؛
  • بی قراری؛
  • استرس و پریشونی؛
  • رفتار خشن.

عوامل و ویژگیایی که ممکنه خطر دچار شدن به افسردگی فصلی رو افزایش بدن

  • جنسیت: زنان چار برابر بیشتر از مردها دچار افسردگی فصلی می شن.
  • عوامل جغرافیایی: افرادی که در فاصله دورتری از خط استوا زندگی می کنن، بیشتر از بقیه در خطر خطر دچار شدن به افسردگی فصلی هستن. مثلا، تعداد مبتلایان به افسردگی فصلی در فلوریدا نسبت به انگلستان یا آلاسکا ۱ به ۹ه.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که در خونواده شون سابقه دچار شدن به هر نوع افسردگی هست، بیشتر از بقیه در خطر خطر دچار شدن به افسردگی فصلی قرار دارن.
  • داشتن افسردگی یا مشکل دوقطبی: کسائی که به افسردگی یا مشکل دوقطبی گرفتار هستن، خیلی آسون در خطر افسردگی فصلی هم قرار می گیرن. در این حالت، علائم افسردگی در فصول خاصی زیاد می شه.
  • سن و سال: احتمال دچار شدن به افسردگی فصلی در جوونا نسبت به سالمندان بیشتره. این مشکل حتی در کودکان و نوجوانان هم گزارش شده.
مطلب مرتبط :   افزایش قدرت تخیل با ۷ روش خلاقانه

علل افسردگی فصلی

دلایل افسردگی فصلی تقریبا ناشناختهه. با این حال، تحقیقایی در این مورد انجام شده که سرنخایی زیست شناختی از این مشکل به دست می ده.

  • افرادی که به افسردگی فصلی گرفتار هستن، ممکنه واسه تنظیم سروتونین در بدن مشکل داشته باشن. سروتونین یکی از انتقال دهندهای عصبی مهمه که در تنظیم ایجاد وخوی فرد دخالت داره. یک مطالعه نشون داد مقدار پروتئین انتقال دهنده ی سروتونین در بدن افراد گرفتار به افسردگی فصلی، در ماه های زمستون ۵ درصد بیشتر از ماه های تابستانه. افزایش پروتئین انتقال دهنده ی سروتونین، باعث کاهش سروتونین در سیناپسا و درنتیجه بروز افسردگی می شه.
  • بدن افراد گرفتار به افسردگی فصلی ممکنه بیشتر از حد هورمون ملاتونین ترشح کنه. ملاتونین خواب رو تنظیم می کنه و تولید اون در تاریکی زیاد می شه. از اونجا که شبا در زمستون طولانی تر هستن، ملاتونین بیشتری در بدن تولید می شه که به خواب آلودگی و بی حالی میرسه. به همین دلیله که معمولا افراد گرفتار به افسردگی فصلی، خواب آلود و کسل هستن.
  • افراد گرفتار به افسردگی فصلی با کمبود ویتامین D هم روبرو هستن. این ویتامین، نقش مهمی در فعالیت سروتونین اجرا می کنه. پس کمبود ویتامین D ممکنه با علائم بالینی زیادی از افسردگی فصلی در رابطه باشه.



درمان افسردگی فصلی

واسه درمان افسردگی فصلی چار نوع درمان مهم هست:

  • دارودرمانی؛
  • نوردرمانی؛
  • روان درمانی؛
  • مصرف مکمل ویتامین D.

این درمانا ممکنه بعضی وقتا به تنهایی انجام شن یا ترکیبی از اونا مورد استفاده قرار بگیره.

۱. دارودرمانی

داروهایی موسوم به بازدارندهای بازجذب سروتونین (SSRI) که واسه درمان افسردگی به کار می رن، در درمان افسردگی فصلی هم مؤثر هستن. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به جز این داروها، داروی بوپروپیون (bupropion) رو هم واسه درمان این نوع افسردگی تأیید می کنه. با این حال، به یاد داشته باشین هیچوقت، هیچوقت بی مشورت با دکتر از این داروها یا هیچ داروی دیگری استفاده نکنین. مثل دیگر داروها، این بازدارندها هم مشکلات جانبی خطرآفرینی دارن. دکتر شما با توجه به شرایط تون، داروی مناسب رو واسه تون تجویز می کنن.

مطلب مرتبط :   افزایش قدرت دلیل با نکاتی که الگوهای فکری شما رو تغییر می ده

۲. نوردرمانی

از ده هشتاد میلادی تا الان، نوردرمانی به عنوان درمان اصلی افسردگی فصلی به کار رفته. این نوع درمان به این صورته که فرد واسه جبران نور آفتاب (که در ماه های پاییز و زمستون کاهش پیدا میکنه)، در خطر جعبه ی نور مصنوعی درخشانی قرار میگیره. این فرد باید هر روز به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در مقابل این نور بنشیند و از ۱۰,۰۰۰ واحد نور فلورسنت سفید که از این جعبهای نورانی پخش می شه، بهره مند شه. با این کار، علائم افسردگی فصلی به طور زیادی بهبود پیدا می کنن. این جعبهای نورانی به طور عادی فیلترهایی واسه جدا کردن اشعه ی فرابنفش دارن و نور اونا ۲۰ برابر بیشتر از نور عادی محیط داخلی منزله. این کار باید از اول پاییز تا اول فصل بهار تقریبا هر روز انجام شه.

۳. روان درمانی

رفتار درمانی شناختی (CBT)، یه جور روان درمانیه که در بهبود افسردگی فصلی مؤثره. این نوع درمان بر روشای رفتار درمانی شناختی، مثل شناسایی افکار منفی و جانشین کردن اونا با افکار مثبت متکیه. در کنار این روش، روش ای که به اون فعال سازی رفتاری گفته می شه هم به کار میره. هدف از فعال سازی رفتاری اینه که به فرد کمک کنه فعالیتایی رو که براش جذاب و لذت بخش هستن، شناسایی کنه. اینطوری فرد می تونه روزهای زمستونی رو خیلی آسون بگذراند.



۴. مصرف مکمل ویتامین D

الان، مصرف مکمل ویتامین D به عنوان یک درمان مؤثر واسه افسردگی فصلی در نظر گرفته نشده. دلیل مصرف این مکمل، اینه که سطح اندازه گیری شده ی این ویتامین در افراد گرفتار به افسردگی فصلی، خیلی پایین بوده. کمبود این ویتامین معمولا به دلیل اینه که در رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین D وجود نداره یا اینکه فرد به اندازه کافی در خطر نور خورشید قرار نمی گیره. با این حال دلایل متناقضی درمورد اثر اون هست. در حالی که بعضی تحقیقات نشون دهنده اینه که مصرف مکمل ویتامین D به اندازه نوردرمانی مؤثر بوده، بعضی تحقیقات دیگر نشون دادن که مصرف این ویتامین در بهبود افسردگی فصلی افراد هیچ تأثیری نداشتهه.

تحقیقات و تحقیقایی طبق پیشگیری، تشخیص و درمان این نوع افسردگی در دست انجامه. هدف این تحقیقات، بررسی و مطالعه بیماران و پیگیری اونا طی دوره های آزمایشی به خاطر یافتن داروها و روشای درمانی مؤثره. امیده انجام این تحقیقات به یافتن روشای مؤثرتری واسه درمان افسردگی، مثل افسردگی فصلی منجر شه.

برگرفته از: nimh.nih.gov

92

Uncategorized

No description. Please update your profile.

You must be logged in to post a comment