مقاله درمورد دانلود تعلیم و تربیت و نظریه پردازی


Widget not in any sidebars

فصل سوم : روش تحقیق
3-1 مقدمه
پایه و اساس تولید علم، تحقیق است. از طرفی تحقیق بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه می‌باشد. در این میان انتخاب روش صحیح و متناسب با اهداف پژوهش و به کار بردن ابزار همسو با آن، در اثر بخشی و صحت نتایج هر پژوهش دارای اهمیت است[1]. چنانچه روش متناسبی با موضوع پژوهش انتخاب شود، کار تحقیق سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود.
روش تحقیق همانند ابزارهای متفاوت در جعبه ابزار است که محقق متناسب با تحقیق خود باید آن را به کار ببرد [2]. روش تحقیق در واقع راه رسیدن به مطلوب یا کشف واقعیت آن گونه که هست را نشان می‌دهد. و نیز روش تحقیق به کلیه تدابیر، ابزار و فنون برای کشف حقیقت گفته می‌شود [3] . به عبارت دیگر،روش تحقیق چارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف پژوهش،جهت آزمون فرضیه یا پاسخ دادن به سوال‌های تحقیق را فراهم می‌آورد [4].
در این فصل از تحقیق، روش پژوهش، روش گردآوری داده‌ها و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح می‌شود.
3-2 روش تحقیق
معمولاً روش‌های تحقیق از منظرهای مختلفی دسته بندی می‌شوند. در اینجا دو نوع دسته‌بندی بر اساس هدف تحقیق و بر اساس نحوه گرداوری داده بیان می‌شود.
3-2-1 بر اساس هدف تحقیق
بر اساس هدف تحقیق روش‌های تحقیق به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- تحقیق بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه‌ها ، تبیین روابط بین پدیده‌ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است . تحقیقات بنیادی ،نظریه‌ها را بررسی کرده ،آن‌ها را تایید ،تعدیل یا رد می‌کند . با تبیین روابط میان پدیده‌ها ،تحقیق بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می‌پردازد . با این اهداف ، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموع دانسته‌های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. این نوع تحقیقات نتیجه گرا بوده و در رابطه با نیازهای تصمیم گیری انجام نمی‌شود برای مثال تحول استدلال منطقی نزد کودکان را می‌توان از نوع تحقیقات بنیادی دانست[4,5].
2- تحقیق و توسعه: فرایندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرایند ، روش‌ها و برنامه‌های، شناسایی نیاز یا استعداد، پیدایش اندیشه‌ها ،آفرینش طراحی ،تولید ، معرفی و انتشار یک محصول و فرایند یا نظام فناوری تازه، انجام می‌شود. هدف اصلی فعالیت‌های R&Dنظریه پردازی یا آزمون نظریه نیست بلکه توسعه محصولات یا فرایندهای جدید، تدوین یا تهیه برنامه‌ها ، طرح‌ها و امثال آن است. به طوری که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و بر اساس یافته‌های پژوهشی ، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید می‌شود[4,5].
3-تحقیق کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است .به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود . نتایج این نوع تحقیقات در تعلیم و تربیت مثلاً در طراحی برنامه‌های درسی و کمک به اتخاذ تصمیم‌های مربوط به نظام آموزشی به کار می‌رود . به عنوان مثال کاربرد نظریه‌های مربوط به فرا شناخت در حل مسأله را می‌توان در زمره تحقیقات کاربردی قرار داد[4]. روش این مقاله کاربردی است.
3-2-2 بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها(تحقیق توصیفی):
تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آن‌ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد [4].
بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می‌توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد[4]
که بر اساس این تقسیم‌بندی پنج نوع تحقیق را می‌توان نام برد :
تحقیق پیمایشی
تحقیق همبستگی
اقدام پژوهی
بررسی موردی
تحقیق پس رویدادی
1-روش پیمایشی:
در این پژوهش توجه محقق بیشتر به شناخت و مطالعه میزان تغییرات عوامل .اثر معنی داری کنش و واکنش‌ها میان عوامل معطوف می‌باشد لذا این روش برای بررسی میزان تغییرات یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر بکار می‌رود.
انواع روش پیمایشی

Author: مدیر سایت