بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) چیست؟

بازاریابی دهن به دهن یا تبلیغات دهن به دهن (Word of Mouth)، یه روشه که در اون، بدون پرداخت هزینه ای، مشتری راضی شما مثل یه رسانه تبلیغاتی، تجربه رضایت بخشش رو از محصول شما واسه دیگه مخاطبان تون بازگو می کنه و اونا رو مجبور به خرید از شما می کنه.

یه مشتری راضی، می تونه دست کم به ۱۲ نفر دیگه محصول و خدمات شما رو معرفی کنه و اونا رو هم به مشتریان شما تبدیل کنه!

مردم، قبل از خرید از بقیه می پرسن

از طرفی دیگه، هرکسی واسه خرید محصول یا خدماتی که قبلا استفاده نکرده، تلاش می کنه تا اول از پیشنهادات و پیشنهادای بقیه استفاده کنه؛ و این واسه شما یه فرصته که اگه بتونین روی حرفای بین مردم کنترل کنین، می تونین Word Of Mouth رو به سکوی پرتابی واسه خودتون (هم واسه فروش و هم واسه برندینگ تون) تبدیل کنین.

چیجوری این کار رو انجام بدیم؟

WOM – روش ۱:

مشتری شما، وقتی به بقیه شما رو پیشنهاد می کنه،که اتفاقی بالاتر از تصور و انتظارش رو تجربه کرده باشه.

خودتون رو محدود به پیشنهاداتی که فقط کمی جذابیت دارن نکنین! هر انسانی در روز، باید با حدود ۵۰ هزار فکر جور واجور بجنگه! پیشنهاد شما باید به اندازه ای جذاب باشه و مشتری رو ذوق زده کنه که بره و واسه بقیه تعریفش کنه.

WOM – روش ۲:

لطفا همیشه فوق العاده باشین!

یه مشتری می دونه که وقتی با یه پیشنهاد عجیب و غریب و بالاتر از اون چه از برندتون توقع داره مواجه می شه، با اتفاقی موقتی رو به روست و ممکنه روز دیگه این اتفاق نیفتد.

مثلا اگه رفتار کارمندان تون باعث دلگرمی اون شده باشه، با اینکه در اعماق ذهنش تمایزی واسه شما در برابر رقیباتون قائل شده، اما بازم از اینکه بخواد این اتفاق عجیب رو به بقیه پیشنهاد کنه هول و هراس داره؛ چون که فکر می کنه این اتفاق واسه یه مدت کوتاه، یا مخصوص اون بوده. شما باید فوق العاده بودن و استثنایی بودنتون رو در بطن کاراتون و بخشی از هدف برندتون، به صورتی دائمی جای بدین!

WOM – روش ۳:

تبلیغات بدون بیان مستقیم همیشه بهترین تاثیر رو می ذارن.

رفتارها یا المانایی از برندتون رو که بدون اشاره مستقیم تون، شما رو واسه مخاطبتان خاص و ممتاز می سازه، یکی دیگه از راه های به کار گیری بازاریابی دهن به دهن است.

این اِلِمونا می تونن وابسته به معماری، جنبشی و یا سخاوتمندی باشن:

  1. معماری:

  • یه مغازه پیانو فروشی که مثل یه پیانوی بزرگ الجثه و با رنگ بندی سفید و مشکی ساخته شده.
  • مغازه ای با کفپوش شیشه ای که به مشتریان این امکان رو میده که طبقه پایین خود رو ببینن.
  • دکوراسیون عجیب…
  • رنگ بندی متناسب با فصل و هیجان انگیز

همه و همه مثل جادویی تو ذهن مشتری شما اثر می ذارن.

  1. جنبشی: فرض کنین هنگام ورود به یه فروشگاه، اتفاق هیجان انگیزی رو مشاهده می کنین:

  • یه آبشار بزرگ که با ورود شما به فروشگاه سرازیر می شه.
  • حرکت نور خاصی روی زمین که حس آب و ماهیای اونو براتون تداعی می کنه.
  • و….

اینجور تجربه هایی، خرید رو واسه مشتری تبدیل به یه گردش می کنه!
یه خرید ساده از شما، واسه اون مانند یه سفر جذاب می شه و واسه دیگه دوستانش هم این تجربه جذاب رو بازگو می کنه.
البته خیلی مراقب باشین که این تحریکای چشمی-محیطی باعث دلخوری مشتریان نشه! ریختن سطل آب روی مشتریان هنگام ورود، شک نداشته باشین خاطره جذابی نخواد ساخت!!!
اما شاید یه سنسور صدا، جوری که هنگام حساب کردن اجناس خریده شده، صدایی مانند جیرینگ جیرینگ سکه بسازه، شاید باحال تر به نظر برسه!

  1. سخاوتمندی: می خواین رستوران تون رو تبدیل به یه خاطره شیرین کنین؟ نوشتن اسمتون بروی نمک و فلفل و قاشق و چنگال پلاستیکی و دادن شون به مشتری به صورت مجانی… خیلی ایده مناسبی به نظر نمی رسه!
    این چیزها خارج از رستوران شمام ارزون قیمت و در دسترس هستن.

    قیمت

    به جای اون، بعضی از دسرهای خود رو مجانی کنین! دسرهای خاص و باکیفیت و گرون خود رو به عنوان پیشنهاد برتر رستوران تون معرفی کنین، و واسه جبران این هزینه، به صورت موازی، شارژ پارکینگ و ورودیه و سرویس رستوران رو زیاد کنین!

WOM – روش ۴

دست از خساست وردارین!

مطمئن باشین تعریفی که یه مشتری راضی از محصول شما، در پیش کسی دیگه می کنه بسیار واسه شما سود تر از هزینه ایه که قراره واسه راضی نگه داشتن مشتریان تون کنین.

خیلی از رستورانا رو دیده ایم که تا به معروفیتی می رسن و با بازاریابی دهن به دهن به معروفیت و فروش بالا می رسن، طمع برشان می داره و اجناسشان رو با کیفیتی پایین تر (با هزینه تموم شده کمتر) به فروش می رسونن.

یه ضرب المثل قدیمی در خاطرم هست که میگه: “مشتری راضی میره و یه نفر دیگه رو با خوش می آورد. اما مشتری ناراضی، میره و ۱۰ نفر رو از خرید محصول شما دور می کنه!”

WOM – صلاح مملکت خود، خسروان دانند!

این بخش رو دیگه خودتون پر کنین!

  • مشتریان شما چه کسائی هستن؟
  • چه خدمات و کالاهایی دارین؟
  • به چه دلیل باید در پیش بقیه از شما تعریف کنن؟
  • چه سورپرایزی رو می تونین براشون داشته باشین تا از شما تعریف کنن؟؟

Author: مدیر سایت