تحقیق درباره بازاریابی سازمان و ذخیره و بازیابی

مقاله[7] نشان داد که بعضی از ایده‌های استخراج شده به صورت اتوماتیک برای طراحان تحقیقات تکنولوژی از وزارت دفاع آلمان مفید است. متأسفانه، شرح مسأله به کاربرده شده (اطلاعات متنی درباره وزارت دفاع فعلی بر اساس پروژه‌های تحقیقاتی) به صورت محدوده شده برای آلمان دسته بندی شد به این معنی که اجازه نمی‌دهد این نتایج در کمیته‌های علمی توزیع گردد.
بنابراین آنها از نتایج این مطالعه برای ارزیابی رویکرد کاوش ایده استفاده نکردند. اگر چه یک ارزیابی جداگانه با استفاده از داده‌های انحصاری برای محاسبه ارزیابی دوباره انجام شد.
Widget not in any sidebars

2-5-2 ارزیابی روش کاوش ایده
نتایج [7] از معیارهای فراخوانی رایج در بازاریابی اطلاعات بر اساس مثبت درست، مثبت غلط و منفی غلط استفاده کردند. بر اساس این، آن‌ها باید اصل راستی را برای ارزیابیشان تعریف می‌کردند. بنابراین متخصص خبره اغلب ایده‌های جدید و مفید را از این تعریف به صورت دستی تشخیص می‌داد به این معنی است که بدون استفاده از رویکرد کاوش ایده بود. آن‌ها از تعریف ایده در بخش 2-3 استفاده کردند. بنابراین هر الگوی متنی بر اساس پیدا کردن اصطلاحات ارائه شده در وسیله شناخته شده (یا هدف) را چک می‌کردند و اصطلاحاتی که هدف ناشناخته (یا وسیله) را ارائه می‌دادند شناسایی می‌کردند. این نتایج اصل درستی برای ارزیابی بود. [7] مقادیر بازگشتی و دقت را با استفاده از معیار کاوش ایده و با استفاده از ضریب جکارد محاسبه کردند. در نهایت مقادیر میانگین بازگشتی و دقت را حساب می‌کردند. به عنوان نتیجه مقدار دقت %40 و مقدار فراخوانی %25 را با استفاده از رویکرد کاوش ایده با معیار کاوش ایده را بدست آوردند.
مقدار دقت 40% به این معنی است که اگر رویکرد کاوش ایده 10 الگوی متنی را استخراج کرده پس چهار تای آن‌ها ایده جدید و مفید را ارائه می‌دهند.
مقدار فراخوانی %25 به این معنی است که اگر چهار ایده‌ی جدید و مفید در متن جدید وجود داشته باشد پس رویکرد کاوش ایده تنها یکی از آن‌ها را استخراج کرده است. بر اساس این، مقدار دقت %30 و مقدار فراخوانی %20 را به وسیله‌ی ضریب جکارد بدست آورده شد.
این به این دلیل است که در بعضی از متن‌ها ضریب جکارد الگوهای متنی را از متن جدید استخراج می‌کند که شبیه الگوهای متنی از شرح مسأله است این شاید ایده‌ی شناخته شده را ارائه دهد اما ایده جدید نیست. در کنار ضریب جکارد اغلب معیارهای ابتکاری شناخته شده دیگر را نظیر کوسین و شاخص همپوشانی به عنوان شاخص پایه تست کردیم. که نتایج مشابه مقدار دقت (%30) و مقدار فراخوانی (%20) را بدست آوردند.
2-6 کاربردهای روش کاوش ایده
اگرچه روش کاوش ایده روش جدیدی است اما بعد از اینکه مطرح شد در زمینه تجاری به کار برده شد، در زیر به دو مورد از کاربرد آن در این زمینه پرداخته می‌شود.
2-6-1 استفاده از کاوش ایده در نوآوری سرویس در زنجیره ارزش کسب و کار
در سال 2011 از این روش در یافتن سرویس‌های جدید برای سازمان استفاده شد. بالا رفتن اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطی پشتیبانی و نیاز به مشتری مداری و زمان کمتر برای بازاریابی را به همراه داشت. انقلاب وب 2 قدرت بیشتری را برای مشتری به ارمغان آورد که منجر شد تا شرکت‌ها آگاهی‌شان را نسبت به نیازهای مشتری بالا ببرند. شرکت‌ها بیشتر از این نمی‌توانند تنها به توانایی‌های داخلی سازمان برای پی بردن به نیازهای خارجی وابسته باشند. لذا، شرکت‌ها باید در مدی پویا با هر شخص- شرکاء، رقبا، آموزش‌دهندگان، دولت و بیشتر از همه مشتریان- تعامل داشته باشند. شبکه‌های ارزش تجاری فرصت‌های جدیدی برای مشارکت‌های نوآورگرا فراهم آورد. شرکت‌ها ممکن است دانش خودشان را خارجی کنند در حالیکه دانش خارج را وارد می‌کنند، ایده‌ها ممکن است خارج شوند در حالیکه شرکت‌ها ایده‌های ایجاد شده توسط دیگر شرکت‌ها را وارد می‌کنند. ایده‌هایی در مورد سرویس‌های جدید که به نظر می‌رسد برای شرکت غیر مرتبط باشد می‌تواند برای دیگری با ارزش باشد. فاکتور کلیدی موفقیت شبکه کسب و کار داشتن سیستم یا پلت فرمی است که شرکت‌کنندگان برای اشتراک دانش و سرویس‌ها برای سود و فایده تمام شرکت‌کنندگان را با هم جمع کند. چارچوب پیشنهادی [9] (شکل2-2) توسعه سرویس‌های جدید را از طریق یکپارچه‌سازی مشتریان، تأمین‌کنندگان و رقبا را در فرایند نوآوری پشتیبانی می‌کند.
شکل 2-2: چارچوب نوآوری- معماری سیستم
این مقاله مدل فرایندی را بیان می‌کند که فعالیت‌های نوآوری را به 5 عملکرد اصلی گروه‌بندی می‌کند که برای توسعه سرویس‌های نوآوری جدید لازم هستند. بنابراین چارچوبی نوآورانه به وسیله هم تراز کردن معماری سیستم نوآورانه با فرایند نوآورانه مطرح کردند. در این چهار چوب در مرحله اول با استفاده از ابزار کاوش ایده، ایده‌های جدید خلق و توسعه داده می‌شوند و با استفاده از رویکردهای اطلاعاتی مبتنی بر بازار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر نتایج ارزیابی شده مثبت باشند، ایده پیاده‌سازی می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات سرویس جدید در اشکال مختلف تغییر و بهبود در سرویس‌های موجود را با استفاده از یک کنترل‌کننده بازخورد موجب می‌شوند.
یک جزء مرکزی در چارچوب مذکور به عنوان منبع نوآوری وجود دارد که وسیله‌ای برای ذخیره و بازیابی ایده‌ها فراهم می‌کند و به صورت سیستمی
آن‌ها را با اطلاعات اضافی تسهیل می‌کند. تمام ابزارها در این چارچوب به وسیله این منبع در نهایت پشتیبانی می‌شوند که بدین گونه، به عنوان انبار ایده یکنواخت عمل می‌کند و داده‌های تولید شده در اجزای مربوطه را یکپارچه می‌کند. تمام اطلاعات ایجاد شده در فعالیت‌های ایجاد، ارزیابی و… و در منبع نوآوری جمع می‌شود. ایده‌هایی که مثبت ارزیابی می‌شوند بهترین کاندیدا برای تحقق پیدا کردن هستند و به صورت سرویس پیاده‌سازی خواهند شد و در نهایت خود این سرویس‌ها که پایه ایجاد آن ایده مفید و جدیدی بوده نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در صورتی که ارزیابی مثبت باشد در نهایت به جای سرویس‌های موجود و یا در کنار آن‌ها استفاده می‌شود یا با تغییری در سرویس‌های موجود همراه خواهد بود[9].
2-6-2 کاوش ایده برای پشتیبانی از توسعه و تحقیقات درباره محصول جدید
عکسالعمل سریع در مقابل نیازممندیهای متغییر مشتریان گرداننده کلیدی برای موفقیت کسب و کار است. افزایش مشتری مداری فرصتهای گسترش حرکت رو به جلو وب 2 را به ارمغان آورده است تا آنچه که مشتریان میخواهند و انچه که آنها نمیخواهند را پیدا کنند. سازمان‌های مختلف امروزه به دنبال پیدا کردن نیازهای مشتریان خود هستند و اکثر اوقات از کاربرانی برای انجام آن استفاده می‌کنند تا اینترنت و وبلاگ‌ها را به منظور پیدا کردن نیازهای مشتری جستجو کنند. جنبه مهم در این رویکرد این است که مشتریان ایده‌های محصول جدید را در وبلاگ‌هایشان به وسیله استفاده از زبان محاوره‌ای می‌نویسند. یافتن ایده‌های محصول جدید کاری شناخته شده در بازاریابی است. رویکرد کاوش وبلاگ‌ها هدفش پشتیبانی از کاربران برای یافتن ایده‌های محصول جدید از وبلاگ است. این رویکرد شامل مراحل زیر است: در مرحله اول کاربر باید توضیحات محصول خود را فراهم نماید. مثلاً توضیحات محصولات موجود در دسترس هستند زیرا اشخاص از بخش‌های بازاریابی سازمان از آن‌ها برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند حتی می‌توانند درباره آینده محصول توضیح دهند. در این مرحله روی توضیحات مرحله پیش پردازش انجام می‌شود (جدا کردن اصطلاحات، حذف کلمات عمومی و …). در مرحله بعد بردارهای متنی بر اساس وزن و طولی که کاربر می‌دهد ساخته می‌شوند. سپس از وبلاگ‌های مشتریان نیز بردارهای متنی استخراج می‌شود و با بردارهای توضیحات کاربر بر اساس روش کاوش ایده مقایسه می‌شوند. در نهایت ایده‌های محصول جدید از آن‌ها استخراج می‌شود. این برنامه در قالب وب سرویس اجرا می‌شود و برای اینکه نتایج بهتری را بدهد بهتر است که طول جملات متنی که کاربر در آن محصول را توضیح می‌دهد کوتاه باشد تا این روش هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ کارایی مفید واقع شود [10,11].
2-7 سیستم‌های خبره
سیستمهای خبره با سیستمهای هوشمصنوعی رشد کرده و به عنوان شاخهای از هوش مصنوعی در نظر گرفته میشوند. استفاده از سیستمهای خبره در دهههای اخیر خصوصاً در زمینه پزشکی و تصمیم گیری‌های غیرقطعی به شدت افزایش پیدا کرده است و لذا توجه به توسعه چنین سیستمهایی از این لحاظ که از بنیان با سیستمهای معمولی فرق دارد و با مفهومی به نام دانش که بسیار متفاوت از داده است سروکار دارد در حال گسترش است. تعریف‌های مختلفی از دانشمندان مختلف در حوزه سیستم‌های خبره برای سیستم خبره وجود دارد دو مورد از اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:
به عقیده دارلینگتن سیستم خبره برنامه‌ای است که تلاش می‌کند خبرگی انسان را به وسیله اعمال متدهای استنتاجی روی پیکره دانش تقلید کند.

Author: مدیر سایت