حرکت به سوی واقعیت افزوده؛ اپل با ARKit گام درستی برداشت

اپل در مورد واقعیت اضافه مصمم و جدیه. همراه با معرفی سخت افزارهای جدید اپل و اعلام پیشرفتای ایجاد شده در ورژن جدید iOS، تیم کوک و اپل از ARKit هم رونمایی کردن که اولین تلاش جدی شرکت واسه ایجاد پلتفرمی در بخش واقعیت اضافه کرده.

از اونجایی که ARKit بخشی از iOS 11 هستش و الان میلیونا آیفون و آیپد در سراسر جهان هست، کرگ فدریگی حق داشت که روی استیج اونو «بزرگ ترین پلتفرم واقعیت اضافه جهان» معرفی کنه. واسه یه شرکت تازه وارد در این بخش، حرف بزرگیه اما اپل خیلی راحت می تونه این ادعا رو داشته باشه.

رو راست باید گفت که مبحث زمان مطرحه. با اینکه واقعیت مجازی این وسط کلی نظرات رو به خود جلب کرده اما کارای بزرگتری در بخش واقعیت اضافه در حال انجام بوده و هست. طوری که حتی مایکروسافت و گوگل هم خود رو با ساخت عینکا و هدستایی مثل هولولنز، گوگل گلس و پروژه تانگو درگیر کردن.

واقعا، پروژه تانگو شاید نزدیک ترین مثالیه که اپل تلاش داره با ARKit به اون برسه. همونطور که در کنفرانس نشون داده شد، با اجرای ARKit مستقیما وارد دوربین موبایل و تبلت میشین و با به کار گیری محتوای موجود، اجسام مجازی رو به دنیای واقعی میارید.

مثلا روی میز کارتون یه دنیای کوچیک می کنین یا یه فنجون قهوه مجازی قرار می دید. ARKit به دلیل برخورداری از «ردیاب سریع حرکتی پایدار»، «تخمینگر نور محیط» و «آخرین فناوریای بینس کامپیوتری» می تونه این تصاویر مجازی رو بوجود آورد. اپل امیدواره که پیشرفت دهنده ها همه جور اپلیکیشنی از بازیای تعاملی گرفته تا فروشگاه های مجازی رو از این روش بوجود بیارن.

با این حال، ARKit به اندازه تانگو قوی نیس. تانگو یه فناوری با قابلیتای تشخیص عمقه که می تونه محیط دور و بر رو نقشه برداری کنه. شما نه فقط می تونین اشیای مجازی رو در دنیای واقعی ببینین، بلکه می تونین حتی با اونا رابطه هم برقرار کنین.

شما نه فقط می تونین اشیای مجازی رو در دنیای واقعی ببینین، بلکه می تونین حتی با اونا رابطه هم برقرار کنین.

مثلا دشمنانی که پشت مبل قایم شدن رو بکشین یا سرنخای مربوط به قتلی اسرار آمیز رو در اتاق خواب خونه تون حل کنین. تانگو حتی زودتر هم شروع کرده، اپلیکیشنایی واسه اون ساخته شده و همکاریایی هم با شرکتای جور واجور انجام شده.

اما دلیلی هم هست که الان فقط یه گوشی موبایل بهره مند از پروژه تانگو هست که فروش اون شاید میلیونی هم نبوده. اما صدها میلیون آیفون و آیپد همه جای دنیا هستن و ARKit هم با بروزرسانی iOS 11 در دسترس اونا قرار میگیره. تجربه هم نشون داده دیوایسای اپل با سرعت خیلی بالایی به آخرین سیستم عامل بروزرسانی می شن.

فقط کافیه پوکمون گو رو ببینین تا متوجه دسترسی بالای فناوری واقعیت اضافه اپل در دنیای امروز شید. بله، پوکمون گو فقط یه بازی ساده بود که مجبورتون می کرد در دنیای واقعی به دنبال هیولاها راه بیفتین ولی همین بازی ساده با به کار گیری ایده حضور هیولاها در دنیای واقعی، سرگرمی رو تغییری کم داده بود. تعجبی نیس که اپل هم واسه نمایش واقعیت اضافه از پیکاچو و پوکمون گو استفاده کرد.

اگه فکر می کنین ARKit اپل مشابه «پلتفرم افکتای دوربین» فیسبوکه، حق دارین. طوری هر دو مثل هستن. فقط بحث لنزهای سلفی یا فیلترهای دوربین نیس. فیسبوک می خواد که پیشرفت دهنده ها از این پلتفرم واسه پیشرفت اپلیکیشنایی مثل کاغذای چسبدار مجازی که به در یخچال می چسبونیم استفاده کنه یا طوری ما رو با وسایل سه بعدی در دنیای واقعی درگیر کنه.

تجربه هم نشون داده دیوایسای اپل با سرعت خیلی بالایی به آخرین سیستم عامل بروزرسانی می شن.

«لنزهای دنیای جدید» اسنپچت هم همین هدف رو دنبال می کنن. اما فیسبوک و اسنپچت پلتفرمایی عمودی هستن که مخصوص اپلیکیشنای خودشون ساخته شدن ولی ARKit اپل یه جامعه گسترده تری رو در بر میگیره. وقتی میشه با اون محصولی مانند پوکمون گو رو ساخت، به چه دلیل محدود شیم به اپلیکیشن افکت دوربین؟

و با اینکه اپل کمی دیر به این میهمانی اومده اما حرکت سنتی تاریخی حساب می شه. درست مثل کاری که با اسمارتفونا و ام پی ۳ پلیرها کردن، اونا نشستند و منتظر موندن تا ببینن که دنیا واسه تعامل با واقعیت مجازی چه می کنه و بعد وارد شدن تا راه حلی ساده تر و گسترده تر ارائه بدن.

درسته که ARKit به اندازه تانگو محکم، به اندازه هولولنز قوی و به اندازه مجیک لیپ تکون دهنده نیس اما با وجود میلیونا دستگاه مجهز به iOS که همین حالا در دست مردم قرار داره، احتیاجی نیس که اینجور صفاتی رو داشته باشه. فقط لازمه کمی خوب باشه، همین.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *