غذاهای محافظ پوست در برابر نور خورشید

Businessman hands hold a five-star gold shape. The best excellent business services rating customer experience concept

امسال حتماً سال گرمیه و باید واسه مراقبت از پوستتون در مقابل اشعه های خطرناک آفتاب آماده شید.

به گزارش آلامتو به نقل از سالم زی؛ اگه رژیم غذایی مناسبی داشته باشین، پوست شما جوانتر به نظر می رسه. حال اگه با نور خورشید هم سر و کار داشته باشین، باید علاوه بر رعایت رژیم و دوری از مواد غذایی ناسالم واسه پوست، تلاش کنین از پوست خود در برابر آفتاب هم حفاظت کنین.

بیشتر ما تلاش می کنیم با به کار گیری کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و لباسای آستین دار، از رسیدن اشعه خورشید به پوست جلوگیری کنیم. اما به هر حال نمیشه به طور کامل جلوی اشعه های خورشید رو گرفت.

بعضی از مواد غذایی شامل موادی هستن که موجب بازسازی پوست شما می شن. اما میدونید قرار گرفتن در برابر نور خورشید، اندازه آنتی اکسیدان موجود در خون شما رو کاهش میدن؟ به خاطر همین بهتره تا سطح آنتی اکسیدان خون رو همیشه بالا نگه دارین.

مصرف موادغذایی شامل آنتی آکسیدان، می تونه به سلامت پوست کمک کرده و از اون در برابر نور خورشید و بقیه خطرات، مواظبت کنه.

این ۵ ماده غذایی که در ادامه مطلب با اونا آشنا میشین، کمک می کنن تا آنتی اکسیدان بدن شما به اندازه لازم تامین شه.

  1. گیلاس

کاهش آسیب نور خورشید به پوست-foods-that-fight-sun-damage-01-cherries-sl-salemzi

وجود آنتی اکسیدانی با نام ملاتونین در گیلاس دلیل می شه تا این میوه خوشمزه، از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید مواظبت کنه. هم اینکه این ماده به بازسازی پوسته هایی که دچار آفتاب سوختگی شدن هم کمک می کنه. هم اینکه، وجود ویتامین ث در این میوه، باعث افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از چین و چروکای پوست می شه.

  1. قارچ

کاهش آسیب نور خورشید به پوست-foods-that-fight-sun-damage-02-crimini-mushrooms-sl-salemzi

قارچ که به عنوان ماده ای پر از پروتئین شناخته می شه، شامل موادی مثل سلنیوم واسه مواظبت از پوسته. در میان مواد غذایی مصرفی، قارچ شامل بیشترین اندازه سلنیومه. وجود ماده ای مثل گلوتاتیون پراکسیداز بیشترین اندازه آنتی اکسیدان بدن رو تامین می کنه. این ماده، از آسیب به سلولای پوستی که به واسطه اشعه خورشید پیش میاد پیشگیری می کنه. هم اینکه، قارچ پر از ویتامین به که دلیلی واسه سرحالی پوست و جوون موندن اون هستش.

  1. چای سبز

کاهش آسیب نور خورشید به پوست-foods-that-fight-sun-damage-03-green-tea-sl-salemzi

شاید چای سبز داغ زیاد پر طرفدار نباشه، اما چای سبز سرد به همراه یخ، طرفداران بیشتری داره. محققان فهمیدن که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز که EGCG اسمشه، از التهاب پوست جلوگیری می کنه. هم اینکه مصرف چای سبز از بروز چروک در پوست صورت پیشگیری می کنه. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ روی بعضیا از زنان انجام شد نشون داد که مصرف چای سبز واسه ۱۲ هفته می تونه در انسجام پوست و رطوبت اون تاثیر مثبت بزاره.

مصرف چای مشکی هم واسه پوست خیلی خوبه و وجود آنتی اکسیدانی مثل Quercetin باعث حفاظت از پوست شما می شه.

  1. انار

کاهش آسیب نور خورشید به پوست-foods-that-fight-sun-damage-04-pomegranates-sl-salemzi

محققان دانشگاه ویسکانسین به این نتیجه رسیدن که مصرف انار می تونه به بهتر شدن التهابات پوستی کمک کنه. این به وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در اون وابسته. هم اینکه اونا فهمیدن که وجود آنتی اکسیدان در انار موجب جلوگیری از رشد سلولای سرطانی به وجود اومده بوسیله برخورد اشعه فرابنفش با پوست می شه.

  1. ماهی چرب

کاهش آسیب نور خورشید به پوست-foods-that-fight-sun-damage-05-salmon-sl-salemzi

همه میدونیم که امگا۳ آنتی اکسیدان نیس. اما اضافه کردن ماهیای چرب به رژیم غذایی در تابستون موجب می شه تا از آسیبای پوستی که به خاطر تابش اشعه خورشید به وجود میان در امان بمونیم. اسیدای چرب موجود در ماهی آبای آزاد، از التهابات پوستی جلوگیری کرده و موجب درخشندگی و رطوبت بیشتر پوست می شن. هم اینکه، وجود موادی مثل سلنیوم و پروتئین در ماهی، موجب بازسازی سلولای پوستی می شه.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

رژیم غذایی زیبایی پوست سالم زی سلامت پوست