مقاله انقلاب اسلامی و آموزش و پرورش

Abstract background with infinity sign. Digital background. 3D rendering

قبل از تأسیس مدارس جدید در لنگرود آموزش و تعلیم به دو صورت متفاوت و در دو حوزه مختلف انجام می شد : یکی مکتبخانه و دیگری حوزه علمیّه مخصوص طلاب علوم دینی . [do_widget id=kl-erq-2]
تدریس علوم دینی و تشکیل حوزه علمیّه در لنگرود به زمانهای بسیار دور مربوط می شود و شاید سابقه آن را باید در قرن دوم و یوم هجری ،زمان حضور علویان در شرق گیلان جستجو کرد.
در لنگرود چند حوزه علمیّه وجود داشت که مدرسه علمیّه آقا سیّد حسن کیا ،مدرسه علمیّه صاحب الزمان و مدرسه علمیّه محمودیه از آن جمله اند .
در سال 1300 خورشیدی اداره به نام «نمایندگی معارف و اوقاف لنگرود و رانکوه » تأسیس شد که مدارس لنگرود ،رودسر و املش را زیر نظر گرفت . در سال 1314 معارف و اوقاف رودسر و رانکوه از لنگرود جدا شده و به شهسوار پیوست و معارف ،یعنی آموزش و پرورش لنگرود به صورت تشکیلاتی جداگانه تابع لاهیجان شد .نخستین مدرسه جدید لنگرود مدرسه فتحیّه بود که به روایتی در سال 1298 تأسیس گردید .
شلمان محل تأسیس یکی از قدیمی ترین مدارس گیلان است .در این نقطه که منطقه نسبتاً آباد بود مالکان و اربابان و خوانین بزرگی در آن زندگی می کردنندبرای آموزش و پرورش اهمیت زیادی قائل بودند .نخستین مدرسه جدید شلمان در سال 1295خورشیدی به کوشش عبدالرحیم فرهنگی یکی از شخصیتهای روشنفکر و با مساعدت مردم تأسیس شد این مدرسه «دبستان دهقان» نام داشت در ساختمان اهدایی نصرالله زیاری فعالیت خود را آغاز کرد. (گروه پژوهشگران ایران ،1387: 1821)
3-9- توسعه فرهنگی :
فرآیند بهینه سازی امکانات و شرایط مادی و معنوی جامعه در جهت شناخت هویت خویش ، ارتقاء سطح دانش ، شکوفا سازی استعدادها ، رشد اخلاق و ارزشهای الهی، بهبود روابط انسانی ، گسترش فرهنگ قانون پذیری ، مراعات احترام دیگران ، آزادمنشی ، بردباری ، خود اتکایی و نظم در امور”. بزرگترین ثروت یک کشور، منابع انسانی آن است. در صورت شکوفایی و بالندگی این گنج بی پایان ، مکنتی جاودانه و عاملی فعال پدید می آید که سرمایه رارشد می دهد ، از منابع طبیعی استفاده پایدار و مناسب بعمل می آورد ، سازمانهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را سامان می بخشد و موجب توسعه ملی در همه ابعاد آن می شود. با این بیان ، اهمیت توسعه فرهنگی که رسالت پرورش نیروی انسانی را بر دوش دارد ، روشن می گردد.
3-9-1 وضعیت فرهنگی شهرستان لنگرود :
شهرستان لنگرود با دارا بودن:
– علما و دانشمندانی همچون ( آیت الله امینیان ، مرحوم آیت الله العظمی شیخ شعبان گیلانی دیوشلی ، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شمس لنگرودی ، مرحوم آیت الله محمد علی مرتضوی لنگرودی ، دکتر ابراهیم زاده معبد لنگرودی ، محمد جعفر جعفری لنگرودی ، رضا رضازاده لنگرودی ، مرحوم آیت الله عبدالحسین فقیهی ، مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی دیوشلی) .
– شعرا ( محمد شمس ، فرامرز محمدی پور ، اسماعیل یکتایی ، زین العابدین آذر ارجمند ، پاینده لنگرودی ، مرحوم شهدی لنگرودی ، مرحوم جودی لنگرودی).
– نویسندگان ( نادر زکی پور و علی میرفطروس ) .
– 618 شهید والامقام و 6 شهید گمنام ( 14 شهید روحانی ) و شهدایی همچون سردار شهید حسین املاکی قائم مقام فرماندهی لشکر قدس گیلان ، شهید دکتر عبدالکریمی نماینده دوره اول مردم در مجلس شورای اسلامی ، شهید مهندس نورانی معاون عمران استانداری گیلان ، شهید مهندس دهگان نماینده دوره پنجم مردم در مجلس شورای اسلامی .
– 1722 جانباز و 157 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی نموده که نشان از قدمت ، فرهنگ و غیرت و اهمیت آن دارد.
– شهرستان لنگرود بعنوان شهر مذهبی در استان زبان زد عام و خاص می باشد که دارای بیش از 130 روحانی و طلبه ، 162 مسجد ، 85 بقعه متبرکه می باشد .(روابط عمومی ،عمران و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان لنگرود ،94)
3-10- وضعیت تاریخی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان لنگرود:
3-10-1- پیشینه تاریخی شهرستان لنگرود :
برابر کتب تاریخی ، نام لنگرود برای اولین بار در سال 512 هجری قمری در سال مرگ سلطان محمد ملکشاه سلجوقی و آزاد شدن فرامرز بن مردانشاه لنگرودی از تهران در تاریخ ذکر شده و بدلیل اینکه رودی پرآب از وسط شهر گذشته وبه فاصله 10 کیلومتر به دریا اتصال ودرآن کشتیرانی ولنگرگاه بوده آن را لنگرود نامیدند . مردم این شهرستان از نژاد آریایی وبه زبان فارسی با گویش گیلکی وگالشی سخن می گویند ولهجه کردی درروستای چمخاله رایج است .ساکنین لنگرود مردمانی سختکوش ، نوع دوست ، مهمان نواز ومتدین بوده وبه آداب و رسوم ملی و مذهب بشدت پایبند می باشند.(روابط عمومی ،عمران و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان لنگرود ،94)
3-2 – جدول شماره 2 : جاذبه تاریخی شهرستان لنگرود
نام اثر
محل
اهمیت (قدمت ، معماری و… )
میزان بازدید مردم و گردشگران
پل خشتی