مقاله با موضوع وسایل ارتباط جمعی و پیشگیری از جرم


Widget not in any sidebars

محدودیت و مشکل تحقیق این است که در ایران مطالعات اساسی در این زمینه نشده و بیشتر آمارهایی که در کتاب‌ها و مقاله‌ها ارائه شده بر مبنای تحقیقات و مطالعات منابع خارجی بوده است.
1ـ2ـ8ـ سازماندهی تحقیق
تحقیق پیش‌رو با عنوان « آسیب شناسی رسانه های تصویری در بروز خشونت در جوامع
» در پنج فصل نگارش شده است: در فصل اوّل به کلیات تحقیق، بیان مسأله و اهمیت موضوع پرداخته شده است. در فصل دوم به ادبیات تحقیق و موضوعاتی چون مفهوم رسانه و انواع رسانه، تعریف جرم و نابهنجاری اجتماعی از دیدگاه‌های مختلف و تعریف پیشگیری از وقوع جرم و مفهوم آن و اشاره‌ای اجمالی به انواع پیشگیری بحث شده است.
در فصل سوم نقش رسانه های تصویری در ارتکاب جرم به بحث گذاشته شده است. در ذیل این عنوان موضوعاتی چون: تئوری‌های نقش رسانه های تصویری در ارتکاب جرم و شیوه‌های اثربخشی رسانه های تصویری در ارتکاب جرم و نابهنجاری اجتماعی از جمله تحریک و تسهیل ارتکاب جرم به بحث گذاشته شده است.
در فصل چهارم به نقش رسانه های تصویری در پیشگیری از ارتکاب جرم پرداخته شده است. در این فصل موضوعاتی همچون: آسیب‌شناسی رسانه های تصویری، شاخصه کلی پیشگیری از طریق تلویزیون و پیشگیری از جرم از دیدگاه سطح تأثیر، دیدگاه زمانی و پیشگیری از دیدگاه روان‌شناختی و شیوه‌های پیشگیری از جرم از طریق تلویزیون به بحث گذاشته شده است.
در فصل پنجم نتیجه‌گیری و با ارائه پیشنهادهایی مطلب به پایان رسانده شده است.

فصل دوم:
مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2ـ1ـ مفهوم رسانه و انواع آن
لازمه درک و معرفت لازم در مورد یک موضوع اولین قدم تعریف جامع و مانعی از موضوع مورد تحقیق است، باتوجه به اینکه رسانه های تصویری به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر یکی از خانواده رسانه جمعی می‌باشد، بنابراین در اولین گام به تعریف رسانه می‌پردازیم.
2ـ1ـ1ـ رسانه جمعی
رسانه جمعی اصطلاح فارسی شده واژه لاتین مدیوم که جمع آن مدیا است. در اینجا منظور از این واژه دسته‌ای از ابزار هستند که تعداد کثیری را به خود جذب کرده و حاصل پیشرفت‌های تمدن بشری است. باید متذکر شد تعریفی که از رسانه در این تعریف آمده ناقص بوده چرا که ابزاری که مورد توجه عده زیادی از مردم باشد و حاصل تمدن و پیشرفت‌های جدید بشری باشد، منحصر به وسایل ارتباط جمعی یا رسانه جمعی نیست.
بدین منظور، می‌توان تعریفی دیگر که کامل‌تر باشد از رسانه نمود؛ رسانه به هر وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار عده‌ای باشد. در اینجا آنچه مصداق این تعریف است وسایلی مانند روزنامه، مجلات، رادیو، رسانه های تصویری، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و… می‌باشند.
درواقع وظیفه اصلی رسانه پیام‌رسانی است. بنابراین اگر رسانه‌ای حاوی پیامی نباشد، از وظیفه اصلی خود دور شده و شبیه رسانه خواهد بود نه خود رسانه.
در مورد رسانه تا به حال ابراز نظرها و برداشت‌های مختلفی شده است. لیکن در اکثر این اعمال نظرها توجه کافی به نقش اصلی رسانه که همان پیام‌رسانی است نشده است، لذا کامل‌ترین و جامع‌ترین تعریفی که تاکنون از مفهوم رسانه صورت گرفته تعریف «مک لوهان» کانادایی است که گفته: «رسانه همان پیام است»
ناگفته نماند که برخی دیگر از صاحب‌نظران هم در تعاریف خود از رسانه بر نقش پیام‌رسانی آن تأکید ورزیده‌اند.
«رسانه یک واسطه عینی در فرایندهای برقراری ارتباط است و دارای دو کارکرد آشکار و پنهان می‌باشد. کارکرد آشکار آن تقاطع پیام، یا محل برخورد محرک و مخاطب است و کارکرد پنهان آن تأمین‌کننده بخش یا بخش‌های فرآیند زیر است:

Author: مدیر سایت