مقاله درمورد مدیریت عملکرد سازمان و کارت امتیازی متوازن

Widget not in any sidebars
4. همسویی: کارت امتیازی متوازن مکانیسمیرا برای همسوسازی فعالیتها، فرآیندها، و گروههای مختلف با اهداف بلندمدت و کوتاهمدت در تمام سازمان فراهم میآورد.
5. ارتباطات: کارت امتیازی متوازن، ابعاد اصلی سازمان را در چهارچوب روابط علی و معلولی شناسایی میکند. و در نتیجه، تصمیمات و اقدامات اجرایی مرتبط با آن میتوانند به یک شیوه ارتباطی کاملاً مشهود و دوسویه برای انتقال استراتژی در تمام سازمان تبدیل شوند.
6. مسئولیتپذیری: کارت امتیازی متوازن با متصل نمودن عملکرد افراد به استراتژی، مکانیسمیفراهم میکند. تا تکتک افراد خود را در مقابل دستیابی به نتایج مسئول بدانند.
7. مشارکت: هر چه قدر مدیران و کارکنان سازمان بتوانند استراتژی را درک و نقش عملکردشان را در موفقیت آن بفهمند، به همان میزان خواهند توانست تصمیمات مستقلی را در رابطه با استراتژی اخذ نمایند که با اتکای صرف به برداشتهای اولیه خود از استراتژی، هیچگاه قادر به انجام چنین مشارکتی نبودند.
8. تبدیل و تکامل: همانگونه که افراد یاد میگیرند با همدیگر روی اهداف مشترک کار کنند، کارت امتیازی متوازن تبدیل به یک ابزار اهرمیتکاملی میشود. با ارائه گزارشهای عملکرد در تمام سازمان، فرآیند بازخور موجود در کارت امتیازی تبدیل به مکانیسمیبرای انتقال دانش و اصلاح و تعدیل استراتژی بر اساس حقایق و بینشهای بوجود آمده در افراد میشود (کاپلان و نورتون، 1992، ص24-31).
2-3-17 کاستیهای کارت امتیازی متوازن
تحقیقات نشان داده است که مدیران در راهبری، ارزیابی و مدیریت عملکرد سازمان خود با مشکلات کلیدی زیر مواجه می باشند:
1. عدم اجرای مطلوب استراتژی و اهداف راهبردی موردنظر سازمان
2. عدم آگاهی و فهم کارکنان از چشمانداز سازمان
3. عدم همسویی و همدلی کارکنان درجهت تحقق اهداف مرتبط با چشمانداز سازمان
4. وجود تعارض و تنش معنی دار ما بین مدیران عالی و بخشی بدلیل نادقیق بودن و ذهنی بودن شاخصهایکارت امتیازی متوازن و استفاده از الگوهای نامناسب برای ارزیابی.
5. کارت امتیازی متوازن در تعریف مجموعهای از شاخصهای کمی تحکیمکننده ارزشهای عملکرد چه در سطح انفرادی (یعنی شاخص عملکرد) و چه برای ادغام ویکپارچگی شاخصها ضعیف است. به این ترتیب کارت امتیازی متوازن تکنیکی برای تخمین کمی سهم هر گروه شاخص در دستیابی به اهداف چه بطور نسبی وچه مطلق، فراهم نمیکند و همینطور اهمیت نسبی هر کدام از شاخصها را در چشمانداز خودش مشخص نمیکند.
6. یکپارچه کردن نتایج کارت امتیازی متوازن نیز توسط کاربران بطور ذهنی انجام میشود، لذا این کاستیها با خاصیت ویژه کارت امتیازی متوازن در تعارض قرار میگیرد که کاپلان ونورتون به آن تاکید ویژه داشتند، آنها قدرت ویژه کارت امتیازی متوازن را فراهم نمودن ظرفیت یادگیری استراتژیک برای شرکت ها و توانا کردن آنها در تجدید نظر در استراتژی هایشان در مواقع لازم، ذکر کردهاند.
مهمترین نقطه ضعف این رویکرد آن است که به منظور ارائه تصویری کلی از عملکرد به مدیران عالی سازمان طراحی شده است. بنابراین، نه تنها به سطوح عملیاتی سازمان نمیپردازد بلکه حتی این قابلیت را نیز ندارد. همچنین چارچوب کارت امتیازدهی متوازن به عنوان ابزاری کنترلی و نظارتی ایجاد شده است و به بهبود توجهی ندارد (نوبل و دیگران، 1997، ص145-147).
اگرچه کارت امتیازدهی متوازن چارچوب ارزشمندی است که نواحی مهم و حساس را برای ارزیابی ارائه میکند ، اما در مورد اینکه چگونه میتوان شاخصهای مناسب را پس از شناسایی معرفی کرد و در نهایت در جهت مدیریت سازمان به کار برد، حرفی به میان نمیآورد. همچنین این مدل به جنبه رقبا هیچگونه توجهی نمیکند و خواستههای تمامیذینفعان سازمان را در نظر نمیگیرد (نیلی و آدامز، 2002، ص6).
2-3-18 نتیجهگیری
با رشد تعداد سازمانهایی که نوع فعالیت شان مستلزم سرمایهگذاریهای هنگفت مالی و فکری در بخشهای تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و خدمات نوین است که غالباً در مورد بازگشت سرمایهشان دارای حساسیت ویژه هستند، ارزیابی عملکرد اهمیت ویژهای پیدا میکند.
کارت امتیازی متوازن بعنوان یکی از آخرین نوآوریهای مدیریتی، یک سیستم اندازهگیری چند بعدی است که یک چارچوب ارزیابی عملکرد را با نگاهی یکپارچه بر عملکرد کسب و کار ارائه میکند و شامل ابعاد مالی کمی نتیجهگرا و کوتاهمدت و ابعاد غیرمالی کیفی، محرک (پیش برنده) و دراز مدت است. ویژگی کلیدی کارت امتیازی متوازن تأکید بر ایجاد ارتباط بین شاخصهای عملکرد و استراتژی شرکت میباشد. و بدلیل جامعیت و فراهمآوردن مجموعهای از شاخصهای مالی و غیرمالی و اتصال شاخصها به استراتژی و تقویت رویکرد کلنگر، انتظار میرود که مشکلات مطروحه ارزیابی عملکرد را کاهش دهد.
بخش دوم از فصل دوم
2-4 آشنایی با مالیات و امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
2-4-1مقدمه
دولت برای تأمین هزینههای خود ازمنابع مختلف، درآمد تحصیل میکند. گرچه بخشی ازدرآمدهای دولت در کشور ما ازطریق استقراض از بانک مرکزی، بخشی از فروش نفت و بخشی دیگر از درآمد حاصل از خدمات مختلف مانند خدمات پستی، حمل و نقل و انحصارات دولتی است، اما مالیات نیز بخش بسیار مهم و اثرگذاری از درآمد دولت را تشکیل میدهد. اهمیت مالیات بیشتر از آن جهت است که ارتباط میان مردم و
دولت را حفظ کرده و دولت را ملزم به پاسخگویی دربرابر درآمد بهدست آمده میکند.
5. ارتباطات: کارت امتیازی متوازن، ابعاد اصلی سازمان را در چهارچوب روابط علی و معلولی شناسایی میکند. و در نتیجه، تصمیمات و اقدامات اجرایی مرتبط با آن میتوانند به یک شیوه ارتباطی کاملاً مشهود و دوسویه برای انتقال استراتژی در تمام سازمان تبدیل شوند.
6. مسئولیتپذیری: کارت امتیازی متوازن با متصل نمودن عملکرد افراد به استراتژی، مکانیسمیفراهم میکند. تا تکتک افراد خود را در مقابل دستیابی به نتایج مسئول بدانند.
7. مشارکت: هر چه قدر مدیران و کارکنان سازمان بتوانند استراتژی را درک و نقش عملکردشان را در موفقیت آن بفهمند، به همان میزان خواهند توانست تصمیمات مستقلی را در رابطه با استراتژی اخذ نمایند که با اتکای صرف به برداشتهای اولیه خود از استراتژی، هیچگاه قادر به انجام چنین مشارکتی نبودند.
8. تبدیل و تکامل: همانگونه که افراد یاد میگیرند با همدیگر روی اهداف مشترک کار کنند، کارت امتیازی متوازن تبدیل به یک ابزار اهرمیتکاملی میشود. با ارائه گزارشهای عملکرد در تمام سازمان، فرآیند بازخور موجود در کارت امتیازی تبدیل به مکانیسمیبرای انتقال دانش و اصلاح و تعدیل استراتژی بر اساس حقایق و بینشهای بوجود آمده در افراد میشود (کاپلان و نورتون، 1992، ص24-31).
2-3-17 کاستیهای کارت امتیازی متوازن
تحقیقات نشان داده است که مدیران در راهبری، ارزیابی و مدیریت عملکرد سازمان خود با مشکلات کلیدی زیر مواجه می باشند:
1. عدم اجرای مطلوب استراتژی و اهداف راهبردی موردنظر سازمان
2. عدم آگاهی و فهم کارکنان از چشمانداز سازمان
3. عدم همسویی و همدلی کارکنان درجهت تحقق اهداف مرتبط با چشمانداز سازمان
4. وجود تعارض و تنش معنی دار ما بین مدیران عالی و بخشی بدلیل نادقیق بودن و ذهنی بودن شاخصهایکارت امتیازی متوازن و استفاده از الگوهای نامناسب برای ارزیابی.
5. کارت امتیازی متوازن در تعریف مجموعهای از شاخصهای کمی تحکیمکننده ارزشهای عملکرد چه در سطح انفرادی (یعنی شاخص عملکرد) و چه برای ادغام ویکپارچگی شاخصها ضعیف است. به این ترتیب کارت امتیازی متوازن تکنیکی برای تخمین کمی سهم هر گروه شاخص در دستیابی به اهداف چه بطور نسبی وچه مطلق، فراهم نمیکند و همینطور اهمیت نسبی هر کدام از شاخصها را در چشمانداز خودش مشخص نمیکند.
6. یکپارچه کردن نتایج کارت امتیازی متوازن نیز توسط کاربران بطور ذهنی انجام میشود، لذا این کاستیها با خاصیت ویژه کارت امتیازی متوازن در تعارض قرار میگیرد که کاپلان ونورتون به آن تاکید ویژه داشتند، آنها قدرت ویژه کارت امتیازی متوازن را فراهم نمودن ظرفیت یادگیری استراتژیک برای شرکت ها و توانا کردن آنها در تجدید نظر در استراتژی هایشان در مواقع لازم، ذکر کردهاند.
مهمترین نقطه ضعف این رویکرد آن است که به منظور ارائه تصویری کلی از عملکرد به مدیران عالی سازمان طراحی شده است. بنابراین، نه تنها به سطوح عملیاتی سازمان نمیپردازد بلکه حتی این قابلیت را نیز ندارد. همچنین چارچوب کارت امتیازدهی متوازن به عنوان ابزاری کنترلی و نظارتی ایجاد شده است و به بهبود توجهی ندارد (نوبل و دیگران، 1997، ص145-147).
اگرچه کارت امتیازدهی متوازن چارچوب ارزشمندی است که نواحی مهم و حساس را برای ارزیابی ارائه میکند ، اما در مورد اینکه چگونه میتوان شاخصهای مناسب را پس از شناسایی معرفی کرد و در نهایت در جهت مدیریت سازمان به کار برد، حرفی به میان نمیآورد. همچنین این مدل به جنبه رقبا هیچگونه توجهی نمیکند و خواستههای تمامیذینفعان سازمان را در نظر نمیگیرد (نیلی و آدامز، 2002، ص6).
2-3-18 نتیجهگیری
با رشد تعداد سازمانهایی که نوع فعالیت شان مستلزم سرمایهگذاریهای هنگفت مالی و فکری در بخشهای تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و خدمات نوین است که غالباً در مورد بازگشت سرمایهشان دارای حساسیت ویژه هستند، ارزیابی عملکرد اهمیت ویژهای پیدا میکند.
کارت امتیازی متوازن بعنوان یکی از آخرین نوآوریهای مدیریتی، یک سیستم اندازهگیری چند بعدی است که یک چارچوب ارزیابی عملکرد را با نگاهی یکپارچه بر عملکرد کسب و کار ارائه میکند و شامل ابعاد مالی کمی نتیجهگرا و کوتاهمدت و ابعاد غیرمالی کیفی، محرک (پیش برنده) و دراز مدت است. ویژگی کلیدی کارت امتیازی متوازن تأکید بر ایجاد ارتباط بین شاخصهای عملکرد و استراتژی شرکت میباشد. و بدلیل جامعیت و فراهمآوردن مجموعهای از شاخصهای مالی و غیرمالی و اتصال شاخصها به استراتژی و تقویت رویکرد کلنگر، انتظار میرود که مشکلات مطروحه ارزیابی عملکرد را کاهش دهد.
بخش دوم از فصل دوم
2-4 آشنایی با مالیات و امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
2-4-1مقدمه
دولت برای تأمین هزینههای خود ازمنابع مختلف، درآمد تحصیل میکند. گرچه بخشی ازدرآمدهای دولت در کشور ما ازطریق استقراض از بانک مرکزی، بخشی از فروش نفت و بخشی دیگر از درآمد حاصل از خدمات مختلف مانند خدمات پستی، حمل و نقل و انحصارات دولتی است، اما مالیات نیز بخش بسیار مهم و اثرگذاری از درآمد دولت را تشکیل میدهد. اهمیت مالیات بیشتر از آن جهت است که ارتباط میان مردم و
دولت را حفظ کرده و دولت را ملزم به پاسخگویی دربرابر درآمد بهدست آمده میکند.