مقاله درمورد کارت امتیازی متوازن و مدل سینک و تاتل

Widget not in any sidebars
محدودیتهای دولت در تأثیرگذاری بر کلیه نتایج
2-2-3 تاریخچهی ارزیابی عملکرد
شروع ارزیابی عملکرد به تیلور و بحث مدیریت علمیدر انتهای قرن نوزدهم بر میگردد. طبق مدیریت علمی، اندازه گیری وظایف و فرآیندها، اطلاعات سودمندی برای بهبود اصولی و اساسی روشهای انجام کار و. . . در اختیار قرار میدهد.
در دهههای 1930 و 1940 اشتوارت و دمینگ به منظور ایجاد راههایی جهت اندازهگیری و کنترل به فرآیند تولید پرداختند (آماراتونگا و بردلی، 2002، ص221).
طبق آنچه که تونی و توچیا در سال 2001 اظهار کردهاند، سیستم های مدیریت عملکرد به یکی از 5 گروه زیر تعلق دارند.
1- سیستم های مدیریت عملکردی که اکیداً سلسله مراتبی هستند: این سیستمها تا زمانی که نهایتاً به وسیله عملکرد هزینهای یا غیر هزینهای در سطوح مختلف تراکم مشخص میشوند.
2- سیستمهای مدیریت عملکردی که کارت امتیازی متوازن هستند: که در آنها چندین شاخص جداگانه عملکرد که به مناظر مختلف تعلق دارند (مالی، مشتری،. . . ) به طور مستقل مورد توجه قرار میگیرند.
3- سیستمهای مدیریت عملکردی که میتوانند مجتمع خوانده شوند. که در اینجا ترکیبی از شاخصها و اندازههای سطوح پایین با شاخصهایی جمعتر و متراکمتر وجود دارداما حوزه ترجمه عملکرد غیرهزینهای به عملکرد مالی وجود ندارد.
4- سیستمهای مدیریت عملکردی که میان عملکرد درونی/ بیرونی تمایز قایل میشوند (تانگن، 2004، ص78) . این تنها مدلی است که مستقیما توسط مشتریان مشاهده و درک میشود. در این سیستمها در سطوح پایین به مجموع عملکرد توجه میشود اما در سطوح بالاتر، عملکرد فرم متوازن به خود میگیرد (تونی و تونچیا، 2002، ص59).
5- سیستمهای مدیریت عملکردی که به زنجیره ارزش تعلق دارند (تانگن، 2004، ص61). این مدلها نسبت به مدلهای قبلی روابط درونی مشتری /تامین کننده را نیز مورد توجه قرار میدهند (تونی و تونچیا، 2002، ص67).
اما چیزی که مهم است این است که خشتهای اولیه همه روشهای ارزیابی عملکرد اعم از چارچوبهای ارزیابی عملکرد یا سیستمهای ارزیابی عملکرد، تحت عنوان پیشنهادات ارزیابی عملکرد معرفی میشوند. ارزیابی عملکرد بخشی از یک توصیه مربوط به ارزیابی عملکرد است.
هنگامیکه مجموعهای از این پیشنهادات جمعآوری شدند، یک چارچوب ارزیابی عملکرد شکل میگیرد. که این چارچوب از پیشنهادات به عنوان پایه و اساس توسعه استفاده میکند.
چارچوبهای ارزیابی عملکرد به دو دسته چارچوبهای فرآیندی و چارچوبهای ساختاری تقسیم میشوند (فولان و براون، 2005، ص94) . و در نهایت این چارچوبها هستند که سیستم های ارزیابی عملکرد را شکل میدهند. فهرست این چارچوبها در جدول زیر آمده است.
جدول(2-2) چارچوبهای ارزیابی عملکرد(فولان و براون، 2005، ص86-92)
چارچوبهای ارزیابی عملکرد
نوع چارچوب
ارائه دهنده چارچوب
مدل سینک و تاتل
فرآیندی
Sink & Tuttle
ماتریس ارزیابی عملکرد
ساختاری
2-2-3 تاریخچهی ارزیابی عملکرد
شروع ارزیابی عملکرد به تیلور و بحث مدیریت علمیدر انتهای قرن نوزدهم بر میگردد. طبق مدیریت علمی، اندازه گیری وظایف و فرآیندها، اطلاعات سودمندی برای بهبود اصولی و اساسی روشهای انجام کار و. . . در اختیار قرار میدهد.
در دهههای 1930 و 1940 اشتوارت و دمینگ به منظور ایجاد راههایی جهت اندازهگیری و کنترل به فرآیند تولید پرداختند (آماراتونگا و بردلی، 2002، ص221).
طبق آنچه که تونی و توچیا در سال 2001 اظهار کردهاند، سیستم های مدیریت عملکرد به یکی از 5 گروه زیر تعلق دارند.
1- سیستم های مدیریت عملکردی که اکیداً سلسله مراتبی هستند: این سیستمها تا زمانی که نهایتاً به وسیله عملکرد هزینهای یا غیر هزینهای در سطوح مختلف تراکم مشخص میشوند.
2- سیستمهای مدیریت عملکردی که کارت امتیازی متوازن هستند: که در آنها چندین شاخص جداگانه عملکرد که به مناظر مختلف تعلق دارند (مالی، مشتری،. . . ) به طور مستقل مورد توجه قرار میگیرند.
3- سیستمهای مدیریت عملکردی که میتوانند مجتمع خوانده شوند. که در اینجا ترکیبی از شاخصها و اندازههای سطوح پایین با شاخصهایی جمعتر و متراکمتر وجود دارداما حوزه ترجمه عملکرد غیرهزینهای به عملکرد مالی وجود ندارد.
4- سیستمهای مدیریت عملکردی که میان عملکرد درونی/ بیرونی تمایز قایل میشوند (تانگن، 2004، ص78) . این تنها مدلی است که مستقیما توسط مشتریان مشاهده و درک میشود. در این سیستمها در سطوح پایین به مجموع عملکرد توجه میشود اما در سطوح بالاتر، عملکرد فرم متوازن به خود میگیرد (تونی و تونچیا، 2002، ص59).
5- سیستمهای مدیریت عملکردی که به زنجیره ارزش تعلق دارند (تانگن، 2004، ص61). این مدلها نسبت به مدلهای قبلی روابط درونی مشتری /تامین کننده را نیز مورد توجه قرار میدهند (تونی و تونچیا، 2002، ص67).
اما چیزی که مهم است این است که خشتهای اولیه همه روشهای ارزیابی عملکرد اعم از چارچوبهای ارزیابی عملکرد یا سیستمهای ارزیابی عملکرد، تحت عنوان پیشنهادات ارزیابی عملکرد معرفی میشوند. ارزیابی عملکرد بخشی از یک توصیه مربوط به ارزیابی عملکرد است.
هنگامیکه مجموعهای از این پیشنهادات جمعآوری شدند، یک چارچوب ارزیابی عملکرد شکل میگیرد. که این چارچوب از پیشنهادات به عنوان پایه و اساس توسعه استفاده میکند.
چارچوبهای ارزیابی عملکرد به دو دسته چارچوبهای فرآیندی و چارچوبهای ساختاری تقسیم میشوند (فولان و براون، 2005، ص94) . و در نهایت این چارچوبها هستند که سیستم های ارزیابی عملکرد را شکل میدهند. فهرست این چارچوبها در جدول زیر آمده است.
جدول(2-2) چارچوبهای ارزیابی عملکرد(فولان و براون، 2005، ص86-92)
چارچوبهای ارزیابی عملکرد
نوع چارچوب
ارائه دهنده چارچوب
مدل سینک و تاتل
فرآیندی
Sink & Tuttle
ماتریس ارزیابی عملکرد
ساختاری