[do_widget id=kl-erq-2]

ماموریت شرکت فرودگاه‌ها در ایجاد، تسهیل و راهبری راه‌های هوایی است و تا 23 مرداد ماه سال 1393 فضای کشور دارای 57 هزار کیلومتر مسافت در قالب 90 راه هوایی بود در حالی که با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه و تمایل شرکت‌های هواپیمایی، طی چهار روز گذشته یک راه هوایی دیگر از غرب خلیج‌فارس تا جنوب ترکیه به میزان 2 هزار کیلومتر به مجموع راه‌های هوایی کشور افزوده شد.
در حال حاضر مسافت راه‌هایی هوایی کشور به 59 هزار کیلومتر رسیده است.
تحولات اخیر در عراق و اوکراین و همچنین برخورداری ایران از فضای امن باعث شده است رشد 100 درصدی در پروازهای عبوری را نسبت به سال گذشته تجریه نماییم که برای شرکت فرودگاههای کشور نیز قابل برنامه‌ریزی نبود چراکه پیش‌بینی مدیران این شرکت رشد 30 درصدی در پایان سال 93 بود.
این دستاورد حاصل تلاش مجموعه نیروهای مسلح، ستاد مشترک، پدافند خاتم‌الانبیاء و شرکت فرودگاه‌های کشور می باشد
حفظ این شرایط برای انجام پروازهای عبوری بیشتر از فضای ایران منوط به بهره‌مندی از سیستم‌های به‌روز می باشد و در حال حاضر سیستم‌های نظارتی شرکت فرودگاههای کشور به روز است. با این حال در سال جاری برای ارتقا سیستم‌ها برنامه‌ریزی کرده و با دو شرکت معتبر در تامین رادار و اتوماسیون مربوطه وارد مذاکره شده ‌است.
ظرفیت آسمان ایران برای انجام 750 پرواز عبوری است و با تحولات اخیر و تمایل شرکت‌های هواپیمایی به عبور از فضای کشورمان، طی یک ماه گذشته پروازهای عبوری از 480 پرواز به 684 پرواز رسیده است.
علی‌رغم  تحریم‌های بیگانگان، شرایط موجود در اوکراین و عراق سبب شده‌است که شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌های خود را برای عبور از فضای ایران به دفتر ایکائو در قاهره ارائه دهند که از این میان می‌توان به شرکت‌هواپیمایی کانتاس استرالیا اشاره کرد.
امنیت پایدار فضای ایران، کوتاه‌شدن مسیر و زمان و کاهش مصرف سوخت از جمله دلایل رغبت شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از فضای ایران است.
حفظ شرایط پیش آمده و بهره‌مندی بیشتر از تحولات اخیر منوط به ایجاد راه‌های مستقیم است و وجود نقاط ممنوعه در فضای کشور باعث شکستگی راه‌ها و افزایش ساعت پرواز و عدم رغبت شرکت‌‌های هواپیمایی خارجی به استفاده از این راه‌های هوایی شده که شرکت فرودگاههای کشور درصدد رفع آن می باشد.
بر اساس قانون اگر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را بر فراز ایران گسترش دهند از تخفیف در تعرفه عوارض برخوردار خواهند بود.
ارتقای سیستم‌های ناوبری لازمه افزایش پروازهای عبوری است و پیش‌بینی کارشناسان هوانوردی این است که باید 250 میلیون دلار برای ارتقای سیستم‌های ناوبری هزینه‌ لازم دارد.
اگر قرار باشد پروازهای عبوری جدیدی بر فراز آسمان ایران افزوده شود نیازمند هم‌سانی سیستم‌های ناوبری با کشورهای ترکیه و افغانستان به‌عنوان کشورهای تحویل دهنده و تحویل گیرنده پرواز می باشد و بر همین اساس دائما کشورهای منطقه از باب تجهیزات رصد می‌شوند.
تعرفه‌ پروازهای عبوری به تناژ هواپیما و طول مسیر بستگی دارد که این رقم از 50 دلار شروع و تا 2 هزار دلار نیز ادامه دارد و به نظر می‌رسد که اتفاقات پیش آمده 50 میلیون دلار به درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها در پروازهای عبوری طی یک سال بیفزاید.
انجام پروازهای عبوری نشان از فضای امن یک کشور است، و پس از حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق کشور اوکراین، فرصتی پیش آمد تا فضای کشور ایران محل عبور پروازهای متعددی شود که همگی نشان از فضای امن حمل و نقل هوایی یک کشور است بنابراین ایران باید از این فرصت استفاده کرده و درآمدهای حاصل از این پروازها را در زیرساخت‌های فرودگاهی هزینه نماید.
با توجه به افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور، درآمدهای قابل توجهی نصیب کشور خواهد شد که این درآمدها می‌تواند در اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و عملیات هوانوردی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
حریم هوایی کشورمان موجب شده تا بتوانیم با استراتژی خوب و آینده‌نگری از موقعیت موجود بهره بیشتری ببریم. کارشناسان حمل و نقل هوایی باید برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها تشکیل جلسه دهند و نسبت به زیرساخت‌های فرودگاهی و تامین منابع مالی آنها به بحث و بررسی بپردازند و بسترها برای توسعه فعالیت‌های ناوبری فرودگاه‌ها فراهم شده است.
یاتا و کانزو بطور مشترک استفاده از اسلحه بر علیه نیروی های هوایی غیر نظامی را به شدت محکوم کرده و اعلام کردند: “سقوط پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی غیر قابل قبول است. ما نهایت تاسف و تاثر خود را به خانواده های خدمه و مسافرانی که در این حادثه اسف بار جان باختند، ابراز می کنیم. با وجود اینکه صنعت هواپیمایی ایمن ترین شکل حمل ونقل می باشد، حادثه MH17 سبب بروز نگرانی هایی در مورد هواپیما های غیر نظامی که از مناطق مورد مناقشه و جنگ زده عبور می کنند، شده است.
هدف از تشکیل جلسه ی سه جانبه در ایکائو، بررسی فوری مسئله و پیگیری واکنش های احتمالی بود. اولین گام، گوشزد به دولت ها در راستای اطلاع رسانی درخصوص خطرات احتمالی است که حمل و نقل هوایی را در داخل حریم هوایی آنها تهدید می کند. ما از اهمیت اطلاع رسانی با خبر بوده و آگاهیم که عدم صحت آنها ممکن است امنیت مسافران و خدمه را به خطر بیاندازد.”
تمامی گروه های مذاکره کننده در مورد نقش مهم ایکائو در رابطه با ضرورت همکاری با کشورهای عضو به توافق رسیده اند؛که
این همکاری با هماهنگی صنعت هواپیمایی و دیگر نهادهای سازمان ملل انجام شده و هدف آن اطمینان از صحت اطلاعات و رسیدن به موقع آنها به اشخاص و نهادهای زیربط می باشد.سایراقدامات ایکائوکه از سوی شرکای تجاری این سازمان حمایت می شوند، دستاوردهای زیر را به همراه خواهند داشت :
کارگروهی از کارشناسان دولت ها و صنایع هواپیمایی جهت رسیدگی به این چالش از منظر هوانوردی و امنیت ملی ، جهت کمک در جمع آوری و انتشار بهتر اطلاعات، تعیین می شود.
یافته های کارگروه مذکور در اولین فرصت جهت انجام اقدامات لازم به جلسه ویژه ایکائو ارائه می گردد.
صنایع هوایی از ایکائو خواسته اند که موارد زیر را نیز بررسی کنند:
کانال های هوایی امن که با تهدید روبرو شده اند باید برای مسئولین هواپیمایی ها و صنایع مشخص شوند، تا از بروز خطرات آن جلوگیری به عمل آید .
قوانین بین المللی می بایست رعایت شده و اقدامات هدایتی لازم درخصوص ساخت و استفاده از سلاح های مدرن ضد هوایی، به کار گرفته شود.
3-9 اتحاد سه جانبه میان IATA ، ACI و ‍CANSO در راستای مذاکره درمورد تهدیدات موجود در مناطق مورد ناقشه برای صنعت هواپیمایی