منابع و ماخذ تحقیق اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدیریت ارتباط با مشتری

3. محدوده زمانی: دوره زمانی این پژوهش و توزیع پرسشنامه‌ها در سال 1393 بوده است.
محدودیت‌های پژوهش
Widget not in any sidebars

1. محافظه‌کاری و عدم همکاری برخی از مسئولین و اساتید دانشگاهی در تکمیل و پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه.
2. گرچه در این پژوهش از نام افراد در پرسشنامه ذکری به میان نیامده بود، لیکن ممکن است، برخی ملاحظات در پاسخگویی مسئولین مؤثر بوده باشد.
3. شرایط زمانی و مکانی پاسخ‌دهندگان در زمان تکمیل پرسشنامه.
4. در دسترس نبودن تعداد دقیق کارشناسان فدراسیون فوتبال، مدیران عامل باشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی دانشگاهی متخصص در حیطه هواداران و بازاریابی ورزشی پایتخت
تعاریف مفهومی اصطلاحات کلیدی پژوهش
بازاریابی رابطه‌مند: ایجاد، حفظ و ارتقا و در صورت ضرورت خاتمه ارتباط با مشتریان است. به‌طوری که اهداف هر دو طرف درگیر در رابطه تأمین شود (16).
مدیریت هواداران: تمام اعمال مربوط به برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل مربوط به هواداران را مدیریت هواداران می‌گویند (17).
بازاریابی ورزشی: استفاده از اصول و فرآیند بازاریابی در ارتباط با کالاهای ورزشی و کالاهای غیرورزشی مرتبط با ورزش را بازاریابی ورزشی می‌گویند (18).
هوادار: یک هوادار که گاهی به آن حامی یا هواخواه هم می‌گویند، فردی است که یک اشتیاق و تمایل قوی و گاهی طاقت‌فرسا نسبت به چیزی یا کسی دارد (19).
باشگاه‌ حرفه‌ای فوتبال: باشگاه حرفهای به نهاد ورزشی گفته می‌شود که برای شرکت در رقابت‌های حرفه‌ای تأسیس می‌شوند و به‌طور اجتناب‌ناپذیری تحت یک مدیریت رسمی برای جذب، هدایت، همبستگی، ایجاد رضایتمندی، پرکردن اوقات فراغت برای تمامی اعضا و هواداران باشگاه، به فعالیت می‌پردازند (15).
مدیریت ارتباط با مشتری: بطور کلی CRM به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک شرکت به منظور شناسایی، جذب، توسعه و حفظ مشتریان سودآور به وسیله ارائه کالا و خدمات مناسب به مشتریان در زمان و هزینه مناسب انجام می‌دهد (30).
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
در فصل پیش‌ِرو به مبانی نظری، تاریخچه لیگ حرفه‌ای فوتبال، مدیریت ارتباط با هوادار، عوامل موفقیت مدیریت ارتباط با هواداران و پیشینه پژوهش حاضر پرداخته شده است.
مفهوم بازاریابی
از طرف صاحب‌نظران تعاریف گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است. امروزه بازاریابی را فرآیند ارضای نیازها و خواسته‌های بشر عنوان می‌کنند. به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته‌ترین صاحب‌نظر در این رشته، بازاریابی فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته‌ها از طریق فرآیند مبادله می‌باشد. به عبارت دیگر بازاریابی به معنای “کار کردن با بازار” است، یعنی تلاش در جهت از قوه به فعل درآوردن مبادلات برای ارضای نیازها و خواسته‌های بشر (20). پراولت و مک‌کارتی(1999) بازاریابی را به عنوان انجام فعالیت‌هایی که جریان محصولات و خدمات را از تولیدکننده به مصرف‌کننده هدایت می‌کند تا نیاز مشتری را برطرف و اهداف سازمانی را تأمین کند، تعریف کرده‌اند‌ (20). فلسفه‌ی بازاریابی و علت وجودی بازاریابی، خلق مشتریان سودمند است و هدف آن بیشتر ایجاد مشتری وفادار است‌ (20). پس اگر از این منظر به بازاریابی نگاه کنیم درخواهیم یافت که همه‌ی تلاش سازمان‌ها باید در جهت جلب وفاداری و حفظ مشتریان باشد که البته این نباید فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان هسته‌ی مرکزی فعالیت‌های سازمان قرار گیرد.
بازاریابی ورزشی
واژه بازاریابی ورزشی برای نخستین بار در آمریکا و در سال 1987 مورد استفاده قرار گرفت (20). محققین تعاریف مختلفی از بازاریابی ورزشی ارائه کرده‌اند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

Author: مدیر سایت