منابع و ماخذ پایان نامه شرایط عامه تکلیف و گناهان کبیره

دانلود پایان نامه

حضرت امام خمینی (ره) در باب مساحقه می فرمایند:( خمینی ، تحریرالوسیله ، 1403 ، ج 4، ص 201) (باوطی زن با زن مساحقه واقع می شود واثبات این جرم مانند اثبات لواط است ومجازات آن صد ضربه تازیانه است ،به شرطی که مرتکب بالغ ،عاقل ومختار باشد واین کیفر در محصنه وغیرآن یکسان است و گفته شده اگر مساحقه کننده محصنه باشد ،سنگسارمی باشد ،ولی اشبه اولی است(تازیانه می خورد) وتفاوتی نیست در اجرای مجازات بین فاعله ومفعوله وزن کافر یا مسلمان )
ماده ۱۲۷
مساحقه‌، همجنس ‌بازی زنان است با اندام تناسلی‌
3-3-2 : شرایط تحقق مساحقه
ماده 130 : حد مساحقه درباره‌ی کسی ثابت می‌شود که بالغ‌، عاقل‌، مختار و دارای قصد باشد.
تبصره: در حد مساحقه فرقی بین فاعل و مفعول و همچنین فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نیست‌.
3-3-3 :مستندات فقهی حرمت مساحقه
3-3-3-1 :آیات
در این موضوع مانند بسیاری از موارد دیگر، آیه‌ی صریحی در قرآن وجود ندارد؛ چرا که اصولاً قرآن کریم درصدد بیان جزئیات احکام نبوده، ولی در برخی منابع تفسیری شیعه و سنی، در ذیل آیه «کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ أَصْحابُ‏ الرَّسِ»،(سوره ق آیه 12 ) درباره «اصحاب الرس» گفته شده است، آنها افرادی همجنس‌گرا بودند که زنان آنان به گناه بزرگ «سحق»مبتلا بودند و مورد غضب الهی قرار گرفته و هلاکت شدند.( قمى، تفسیر القمی، 1404 ، ج ‏2، ص 323و حقى بروسوى، تفسیر روح البیان، بی تا ، ج ‏6، ص 212 )
3-3-3-2 :روایات
اهل سنت از رسول گرامی اسلام(ص) نقل نموده‌اند که آن‌حضرت، همجنس‌گرایی مردان و همجنس‌بازی زنان را از نشانه‌های آخرالزمان و نزدیکی روز قیامت قلمداد کرده‌اند.( «إن من أشراط الساعه أن یکتفى الرجال بالرجال و- النساء بالنساء و- ذلک السحق»( قرطبی ، الجامع لأحکام القرآن، 1364 ، ج ‏14، ص 33) در حدیثی دیگر این عمل از رفتار مردان و زنان قوم لوط شمرده‌ شده است(«إِنَّمَا حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى قَوْمِ لُوطٍ حِینَ اسْتَغْنَى النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ، وَالرِّجَالُ بِالرِّجَالِ»(البیهقی، شعب الإیمان، 1423 ، ج 7، ص 325، ب 37، ح 5077)
از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: مساحقه زنان با یک دیگر زناست.( مستدرک الوسائل ، ج 2، ص 70.)
امام صادق(ع) به نقل از پیغمبر(ص) فرمود: مساحقه‏(یعنی دو زن عورت خود را بهم بمالند تا لذت برند) در زنان چون لواط در مردان است، و هر زن که چنین کند، بکشید(میر باقری، مکارم الأخلاق، ج‏1، ص 444.)
لذا چنانچه این رفتار، به همجنس‌بازی بیانجامد، تمام فقهای شیعه و اهل سنت، آن‌را از گناهان کبیره شمرده و حرام دانسته‌اند و درباره‌ی مجازات آن گفته‌اند:
اگر این عمل در زنان،موجب مساحقه شود، مشهور علمای شیعه بر اساس روایات، مجازات چنین زنی را حد شرعی (صد ضربه شلاق)، دانسته‌اند(. فاضل لنکرانى، تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله (الحدود)، 1422 ، ص 323 – 224) ولی بیشتر اهل سنت بر خلاف مالکیه که نظری همانند شیعه دارند می‌گویند، چنین زنی را باید تعزیر مجازاتی کمتر از حد شرعی نمود، چرا که در این عمل دخولی صورت نگرفته است، پس کیفر او بر اساس رأی قاضی تعیین می‌گردد(سالم، صحیح فقه السنه وأدلته وتوضیح مذاهب الأئمه، 2003 ، ج 4، ص 51)
در هر حال، چنانچه همجنس‌بازی، موجب لواط یا مساحقه نشود، مجازات آن، تعزیر است. (جمعى از پژوهشگران، زیر نظر آیت الله هاشمى شاهرودى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، 1426 ، ج ‌2، ص 426)
3-3-4 :طرق اثبات مساحقه
مساحقه به سه طریق ثابت می شود که عبارتند از :
اقرار
شهادت
علم قاضی
و کلام در ثبوت این فاحشه به شهادت چهار مرد و به اقرار چهار دفعه یا اوسع از این طریق، مذکور در شهادات است. (بهجت ، جامع المسائل ، 1426 ، ج‌5، ص 294‌)
گرچه در مورد مساحقه مانند زنا و لواط قانونگذار راههای ثبوت جرم را به طور جداگانه در فصل خاصی پیش بینی نکرده است ، مع هذا با توجه به مندرجات ماده 132 که مقنن اشاره به نقش توبه مساحقه کننده اگر قبل از شهادت شهود نموده و در تعقیب آن در ماده 133 نیز بی تأثیری توبه مساحقه کننده در سقوط حد هر گاه بعد از اقرار مساحقه کننده در دادگاه باشد مورد توجه قرار داده است ، می توان نتیجه گرفت که راههای ثبوت مساحقه بر طبق مواد مذکور از دو راه یکی اقرار مساحقه کننده و دیگری شهادت شهود ثابت می شود.
3-3-4-1 : اقرار
اما اقرار مساحقه کننده در صورتی که شرایط عامه تکلیف را دارا باشد با 4 بار اقرار در دادگاه ثابت خواهد شد .