نهج البلاغه و ازدواج مجدد

2-3-8 إن النساء همهن زینه الحیاه الدنیا
« إنَّ البَهائِم هَمّها بُطُونها و إنَّ السباع هَمّها العَدُواِنَّ عَلى غَیرِها وَ إنَّ النِّساء هَمّهُنَّ زینَهَ الحَیاه الدّنیا و الفِساد فیها إنَّ المُؤمِنینَ مُستَکینونَ إنَّ المُؤمِنینَ مُشفِقونَ إنَّ المُؤمنینَ خائِفونَ. »
Widget not in any sidebars

«همّت چهارپایان مصروف شکمهایشان است، ( جز غم شکم غم دیگرى ندارند ) و همّت درندگان مصروف دشمنى با دیگران ( که هر جا غیر خود را به بینند در صورت امکان او را بدرّند ) و همّت زنان مصروف زینت زندگانى جهان، و فتنه انگیزى در آن است. مؤمنین فروتن، پند دهنده و مهربان ، و ( از خدا ) ترسناکتر هستند.»
برخی از معاندان به این فرمایش حضرت علی(ع) اشکال گرفتهاند که منظور و مقصود حضرت ،تمامی زنان در همه اعصار بوده است. شوشتری معتقد است که، این سخن امام به عایشه اشاره دارد. همچنین، ابن ابی الحدید گفته: منظور از این سخن حضرت اصحاب جمل و به خصوص طلحه و زبیر است که مانند حیوانات همتشان به شکمشان مصروف بود که نسبت به امام خروج کردند پس هلاک شدند. کلام ایشان سخن عامی است که از آن سخن خاص اراده شده است . خدای تعالی نیز زنان کافر را مثل زده و منظورشان همسران لوط و نوح بوده است. دلیلی که به سخن شارحین نهج البلاغه در خصوص خاص بودن سخنشان قطعیت میبخشد، ایراد این سخنان پس از جنگ جمل است یعنی با توجه به اینکه که حضرت فرمایشاتشان را پس از جنگ جمل ایراد نمودند، میتوان به این نتیجه رسید که مقصود و هدف حضرت، عایشه و زنان عایشه گونه است و هرگز تمامی زنان در اعصار گوناگون مقصود و منظور ایشان، نیست.
2-3-8المرأهُ عقربٌ
حضرت علی(ع) میفرمایند : «المرأهُ عَقرَبُ حلوه اللبسه»
یعنی زن مثل عقرب است، که نیش آن در آغاز شیرین، ولی مسموم است.
در اینجا ذمّ شبیه مدح است و این کلام امام علی(ع) بنا بر تأثیر زیاد زنان در شادمانی و زیبائی زندگی دارد. پیامبر(ص) فرمودند:
« عده من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن جعفر بن محمد الاشعری، عن عبدالله ابن میمون القداح، عن أبی عبدالله، عن آبائه (ع) قال: قال النبی صلى الله علیه وآله: ما استفاد امرء مسلم فائده بعد الاسلام أفضل من زوجه مسلمه تسره أذا نظر إلیها وتطیعه إذا أمرها وتحفظه إذا غاب عنها فی نفسها وماله.
براى مرد مسلمان بعد از نعمت اسلام هیچ فائده اى با ارزش تر از زن مسلمان با عفت که او را در حضورش اطاعت ودر غیابش حفظ کند وجود ندارد.
و علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن أبی عبدالله (ع) قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: من سعاده المرء الزوجه الصالحه.
همچنین از پیامبر(ص) روایت شده است که از جمله سعادتهای مرد، داشتن همسری صالح است.
متأسفانه از این کلام ایشان در طول قرنها بر علیه بانوان استفاده شده است، که ناشی از برداشتی ناصحیح از گفتار حضرت است. در صورتیکه باید برای برداشتی صحیح از سخنان ایشان به عمق سخنان ایشان اندیشید و به شرایط تاریخی که سبب بیان آن شده است توجه گردد. تا بدین صورت به مراد منظور واقعی ایشان پی ببریم.
سخن حضرت علی(ع)به معنای بد دانستن زنان نیست، بلکه منظور ایشان هشدار به مردان است تا فریب شهوت را نخورند و به گناهی که از نگاه به نامحرم شروع میگردد آلوده نگردند. برطبق عقیده مشهور در میان شارحین، نیش عقرب همچون نیش زنبور نیست که از ابتدا با سوزش و درد همراه باشد، بلکه در ابتدا دارای درد کمی بوده ولی سمّی و بسیار خطرناک است. برعکس نیش زنبور که دارای درد بسیاری است و بجز درموارد نادر، خطری ندارد، بلکه مفید هم هست. لذا حضرت علی(ع) از نیش عقرب برای بیان منظور خویش استفاده کرده است، چون نگاه به نامحرم در ابتدا خوشایند است علی الخصوص که از جانب مرد به زن باشد. این نگاه اگر استمرار یابد و تکرارشود، عذاب الهی را موجب گشته و سبب نابودی زندگی دنیایی و اخروی میگردد. البته در این باره بین زن و مرد هیچ تفاوتی نیست. ولی چون بیشتر نگاهها از جانب مرد آغاز می گردد و جاذبه از سوی زنان است، حضرت زنان را مانند عقرب دانسته است.
2-3-9 غیرت زنان
قال علی(ع) : « غِیرَهُ المَرأهُ کُفر، وَ غِیرهُ الرَجُل ایمان»
حضرت علی(ع) فرمودند: غیرت زنان مایه کفر و غیرت مردان نشانه ایمانشان است.
غیرت مردان و ممانعت از معاشرت همسرش با نامحرمان سبب حفظ کانون خانواده میگردد. احتمالاً منظور حضرت از غیرت زنان، ممانعت همسر از ازدواج مجدد و تعدد زوجات است که مخالفت با آن مخالفت با قانون اسلام است.
2-3-10 ایمان، عقل و شهادت زنان از نظر علی(ع)
«مَعَاشِرَ النَّاسِ، إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الاِْیمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ،نَوَاقِصُ الْعُقُولِ: فَأَمَّا نُقْصَانُ إِیمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاِهِ وَالصِّیَامِ فِی أَیَّامِ حَیْضِهِنَّ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَهُ امْرَأَتَیْنِ کَشَهَادَهِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِیثُهُنَّ عَلَى الاَْنْصَافِ مِنْ مَوَارِیثِ الرِّجَالِ. فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ، وَ کُونُوا مِنْ خِیَارِهِنَّ عَلَى حَذَر، وَلاَ تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّى لاَ یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ. »
« اى مردم، ایمان زنان ناقص است. برخوردارى زنان از سهم الارث ناقص است. عقول آنان ناقص است. دلیل نقصان ایمان زنان کناره گیری آنها در روزهاى قاعدگى از نماز و روزه است. دلیل نقصان عقول آ
نان تساوى شهادت دو زن با یک مرد است. دلیل نقصان سهم الارث زنان این است که نصف سهم الارث مردان، ارث می برند. است. از زنهاى پلید بترسید و از خوبان آنان برحذر باشید. در کارهاى نیکو از زنان اطاعت مکنید. تا در کارهاى زشت طمعى نورزند .

Author: مدیر سایت