چه میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار ها کافی است؟

Abstract, Electronic circuit network grunge background

با ادامه پیدا کردن روند رو به رشد به کار گیری شبکه های اجتماعی به وسیله صاحبان کار و کاسبی واسه برندسازی و افزایش صعودی پلتفرمای موجود در این مورد، کارآفرینان با این سؤال مواجه شدن که چقدر فعالیت در شبکه های اجتماعی، چند شبکه اجتماعی و چه نوع شبکه اجتماعی کافی حساب می شه؟

جواب این سؤال در شرایط برابر اینه: هرچه بیشتر بهتر. هرچه محتوای شبکه های اجتماعی شما بیشتر دیده و شنیده شه، احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری هم بیشتر میشه. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ از طرف یه مؤسسه فعال در مورد هوش کار و کاسبی به نام Market Force انجام شد، وقتی پای تصمیم به خرید به میان میاد، ۷۸ درصد مصرف کنندگان تحت اثر پستای فروشندگان خرد قرار دارن.

متخصصین پیشنهاد کردن حفظ حضور در شبکه های اجتماعی نه فقط لازمه بلکه باید چند پلتفرم رو در بر بگیره. یه یا دو سال پیش یکی از وبلاگای فعال در این مورد اعلام کرد «بزرگ ترین اشتباهی که بیشتر کسب و کارا در قبال شبکه های اجتماعی مرتکب می شن اینه که فقط از یه پلتفرم استفاده می کنن. این پلتفرم در بیشتر موارد یا فیسبوکه یا توییتر. اما یه پلتفرم واسه این کار کافی نیس».

پیلار وارگاس، کارآفرین و خالق یه برند جواهر، ضمن تأیید این موضوع میگه: «هرچه بُرد بیشتری داشته باشین بهتره». وارگاس که دنبال کننده هاش روی اینستاگرام از ۴۵۰ هزار نفر هم گذشته، کار و کاسبی خود رو به صورت انحصاری روی شبکه های اجتماعی بنا کرده. اون به کارآفرینان پیشنهاد می کنه هر چقدر که می تونن روی شبکه های اجتماعی شون کار کنن.

البته متخصصین به این موضوع هم اشاره می کنن که محتوای شما نباید از یه پلتفرم به پلتفرمای دیگه «کپی پیست» شه، بلکه باید اون رو با در نظر گرفتن مقتضیات و ویژگیای هر پلتفرم «بهسازی» کرد.

کامی برد، متخصص شبکه های اجتماعی در این مورد میگه: «هر شبکه ای رابطه خاص خودشو داره: فیسبوک استتوس، پستای دیواری و تصاویر رو داره، در حالی که فرمت پستای کوتاه، سریع، و خبری توییتر حال و هوای خاص خود رو داره و قراره در کوتاه و به درد بخور ترین شکل ممکن نکته مهمی رو به مخاطب برسونه. لینکدین هم متقضیات حرفه ای و کار و کاسبی ای خود رو می خواد».

اون اضافه می کنه: «درک تفاوتای این سه به شما کمک می کنه محتوایی به اشتراک بذارین که به دست مخاطب خاص خود برسه و پتانسیل بازاریابی شبکه های اجتماعی شما رو محقق کنه».

تولید محتوا با در نظر گرفتن ویژگیا و مقتضیات هر پلتفرم چیزی منطقیه. هرچه محتوای شبکه های اجتماعی شرکتا با نیازا و اولویتای کاربران هم جهتی بیشتری داشته باشه، مشارکت مخاطب با اون کار و کاسبی بیشتر میشه. از طرف دیگه بهینه سازی و دستکاری محتوا واسه موافق کردن اون با پلتفرمای جور واجور اجتماعی هم می تونه زمانبر و هزینه بر باشه.

محتوای مورد بحث چه ویدیو باشه، و چه عکس یا شکل دیگری از محتوا، اهمیتی که شبکه های اجتماعی واسه کسب و کارا دارن به ارزشی بستگی داره که مخاطب واسه اون محتوا در نظر میگیره. در واقع محتوا این وسط حکم پول نقد این معامله رو داره.

پس شاید بهتر باشه کسب و کارایی که منابع شون محدوده روی یه یا دو پلتفرم اجتماعی تمرکز کنن تا بتونن بدون ایجاد مزاحمت واسه فعالیتای اصلی شون، محتوای با ارزشی در اختیار مخاطب بذارن.

با این اوصاف تنها چیزی که ممکنه باعث شه ظرفیت شبکه های اجتماعی خود رو محدود کنین محدودیت منابعه. از همین رو، صاحبان کار و کاسبی باید پلتفرمایی که بیشترین برگشت سرمایه گذاری رو براشون میسازن مشخص کنن. این پلتفرما همانایی هستن که از طرف بازار هدف شون بیشتر استفاده میشن.

حضور داشتن روی پلتفرمای اجتماعی زیاد شاید مطلوب باشه، اما محدودیت منابع شرکت هم باید در تعیین روش هدف دار استفاده شده در قبال شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شه. شرکتا باید مطمئن شن روش هدف دار شبکه های اجتماعی شون فارغ از تعداد پلتفرما، مشارکتی با معنی از طرف مخاطب در بر داره. این هم محقق نمیشه مگه با ارائه محتوای با ارزشی که به زندگی کاربران چیز مفیدی اضافه کنین.

به عنوان جمع بندی باید گفت، «هرچه بیشتر، بهتر» راه و روش مطلوبیه، اما هیچ وقت نباید به قیمت قربونی شدن کار و کاسبی و خدشه به برند اون تموم شه.

قیمت

منبع: entrepreneur