چگونه با کلاهبرداری سایبری مقابله کنیم؟

پلیس فتا این روزا همیشه تاکید می کنه که با گسترش روز افزون اینترنت و ضریب نفوذ اون، راه های کلاهبرداری اینترنتی زیاد شده و کلاهبرداران سنتی هم وارد این فاز شدن. پلیس فتا عقیده داره که مجرمان اینترنتی از ناآگاهی طعمه های خود دور و بر مسائل اینترنتی سواستفاده می کنن و اونا رو در چاهی میندازن که خودشون هم متوجه ورود به اون نمی شن.

درگاهای پرداختی، سایتای قمار آنلاین، آگهیای اینترنتی، شبکه های اجتماعی و فروشگاه های کاذب اینترنتی و چیزای دیگه ای به جز اینا از جمله مواردی هستن که پلیس فتا اونا رو نمونه کلاهبرداری اینترنتی معرفی می کنه. مثلا سرهنگ شاهین حسنوند، در اظهاراتی یکی از این جرایم رو این جوری تشریح کرده:

«فرد قربونی جهت خرید خودرو به آگهی­ های منتشر شده در یکی از سایت­ های آگهی آنلاین مراجعه کرده و با شماره تلفن یکی از آگهی ­ دهنده­ ها تماس گرفته. شخص آگهی­ دهنده به اون اعلام داشت اگه قصد خرید خودرو رو دارین باید مبلغ ۳ میلیون ریال به شماره کارت بانکی که اعلام می­ کنم، واریز کنین تا خودرو رو براتون نگه دارم. کاربر هم بهش اعتماد کرده و مبلغ رو براش واریز کرده و بعد از یه مدت که از ایشون خبری نشد، فهمیده که با یه کلاهبردار طرفه.»

هرچند این پرونده به نتیجه رسیده و با مشخص شدن حساب بانکی فعال فروشنده، مبلغ نامبرده در حساب بسته شد و متهم هم به دادگاه فراخوانده شد، اما همه این پرونده ها حتما به سرنوشت این ماجرا دچار نمی شن و بعضیا هم به خاطر مبالغ کم کلاهبرداری، موضوع رو پیگیری نمی کنن. با این حال اعلام شده که شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسانای موبایلی مراتب رو از راه نشانی پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنن.

«جواد دادگر» محقق امنیت اطلاعات هم گسترش کلاهبرداریای اینترنتی رو هر روز بیشتر از دیروز می دونه و بزرگترین سطح اونو سایتای شرط بندی عنوان می کنه که بی سروسامان مشغول به فعالیت هستن:

«با در نظر گرفتن غیرقانونی بودن و موارد اینطوری در شرطبندی، این فعالیت میتونه ایجاد کننده کلاهبرداری، پولشویی و موارد دیگه باشه. این موضوع در روزای پیش رو و با شروع جام جهانی تبدیل به قربانگاه کلاهبرداران می شه و رسیدگی به اونا و آگاهی دادن درباره شون بسیار واجبه. بحث این نیس که به کل این ماجراها رو حذف کنیم و حدس زدن مسابقات رو از پایه راه کلاهبرداری معرفی کنیم، اما اگه این سایتا مجوز بگیرن و نظارتی روی کارکردشان باشه میشه تاحد زیادی جلوی کلاهبرداری اونا رو گرفت.»

دادگر به سرویسای ارزش افزوده هم اشاره می کنه که به دنبال بی خبری و نبود توجه دستگاه های مربوطه زیر ساخت مناسبی رو واسه کلاهبرداری از کاربراشون جفت و جور کردن. اون عقیده داره که اپراتورها در این مورد کارایی انجام دادن اما نیاز به پیگیریای بیشتریست:

«بیشتر این سرویسا فقط بخاطر عضو کردن کاربر بوده و هیچ محتوایی ندارن هم اینکه تازگیا افراد اقدام به عضو گیری از راه افزایش اپلیکیشنای موبایلی هم کردن که اپلیکیشنی رو با اسمای جور واجور مثل فیلتر شکن منتشر میکنن تا کاربران رو عضو سرویس vas کنن. عضویت ناخواسته در این سیستما می تونه ماهانه چندین هزارتومان از صدهاهزار کاربر و بلکه میلیونا کاربر به جیب کلاهبرداران و سودجویان وارد کنه.»

این کارشناس باور داره که موضوع Vasها در آینده دردسرساز می شه و باید از الان ساماندهی دقیق اونا انجام بشه. اون در آخر به موضوع فیشینگ اشاره می کنه و اونو از دیگر کلاهبرداریای شایع این روزا معرفی می کنه:

«ساخت درگاهای جعلی بانکا که تازگیا با ظرافت خاصی هم طراحی می شن طوری که حتی خبره های IT رو گمراه می کنه و هم اینکه انتشار اپلیکیشنایی که لینک پرداختای جعلی درون برنامه ای دارن از مصادیق گسترش فیشینگ در کشوره. در این صفحات کاربر فکر می کنه که مشغول پرداخت پول به منبعی معتبر از بستر شاپرکه در حالی که پولی که میده به شخصی دیگه بدون نظارت بانک مرکزی حواله شده و پیگیری اونم کار ساده ای نیس.»

دادگر موارد دیگری مثل کمپینایی با تبلیغات درآمد زایی از راه ربات و تلگرام و شکلای جور واجور جورواجور این مدل مارکتینگا که مردم رو به یه شبه پولدار شدن دعوت می کنه هم از جمله موارد کلاهبرداری سایبری می دونه که با در نظر گرفتن وضع معیشتی اقتصادی مردم، ناخودآگاه اونا رو به وسوسه به کار گیری این کمپینا می کنه. اون تقریبا ۶۰ درصد راه حل این مشکلات رو در دست سازمانا می دونه و بقیه رو به گسترش سواد رسانه ای و اینترنتی مردم محول می کنه:

«سازمانا کم کاری دارن و توجیه می کنن که کاربران باید آموزش دیده شن در حالی که همون آموزش هم باز طوری وظیفه خودشونه. مسائلی چون نظارت، ساماندهی و وضع قوانین جدید می تونه اهرم حکومت واسه اتفاق افتادن گسترده این اتفاقات باشه. هم اینکه تبلیغات و فرهنگ سازی درست به کار گیری فضای اینترنت در کاهش دچار شدن به این جرائم بی تاثیر نیس، مثلا همونطور که گفتم اگه سایتای شرطبندی با یه نظارتی اداره شن، یهو به همراه صدها میلیون پول مردم پنهون نمی شن.»

به گفته اون اجرا دست کم سیاستای امنیتی و رسیدن به استانداردای دنیا هم می تونه مانع گسترش فیشینگ در کشور شه و آگاهی در این موضوع هم چیزی حیاتی هستش.

با در نظر گرفتن گسترش روز افزون فضای سایبری و کاربران سایبری و هم اینکه گسترش تسهیلات اینترنتی مثل بانکداری الکترونیک، فروشگاه مجازی و چیزای دیگه ای به جز اینا روشای کلاهبرداری هم از حالت سنتی به سمت روشی سخت تر جهت پیدا کرده، پس نهادهای مسئول در کنار اگاهی و آموزشای نیاز به مردم بیشتر از هشدارهای فعلی، باید از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا هم واسه مقابله با شکلای جور واجور تقلبا و کلاهبرداریای سایبری مقابله کنن. استفاده بیشتر از رسانه ملی و هم اینکه ایجاد شکلای جور واجور وبسایتای آموزشی در کنار به کار گیری تکنولوژیای روز دنیا می تونه قدم مؤثری در جهت مقابله با کلاهبرداریای اینترنتی باشه.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *