گپی دوستانه با مدیریت بازی کامپیوتری زولا که این روزها غوغا به پا کرده!

 بحث مقایسه بازیای موبایل با بازیای کامپیوتر و کنسول طی سالای گذشته داغ شده و کارشناسان بسیاری رو به اعلام نظر واداشته. اظهارنظرهایی که بعضی وقتا اختلافات زیادی رو رو می کنه. با این حال بیشتر کارشناسان در این عقیده اشتراک نظر دارن که بازیای کامپیوتری در جلب توجه بازیکنان و گیمرهای حرفه ای موفق تر عمل کردن و بازیای موبایل در نظر اونا زیاد جدی گرفته نمی شه. این رفتار، عموما به دلیل وجود سخت تر گیم پلی بازیای جدی و به طور مثال، نیاز به کنترل با دکمه س.

طی سالای گذشته و به واسطه سیاستای موجود در میدون صنعت بازی سازی ایران، صنعت گیم ایران بیشتر به سمت تولید بازیای کوچیک و بعضی وقتا شبه بازیای موبایلی رفته. بازیایی که واسه چند هفته و چند روز به واسطه بعضی نوآوریا یا به دلیل طرحای حمایتی، کمی معروف شده و بعد به فراموشی سپرده می شن.

الان اثری از سالای دور و پرفروغ صنعت بازی سازی در ایران دیده نمی شه با این حال بعضی استودیوها و هم بعضی از دست اندرکاران قدیمی این میدون، با دوری جستن از حواشی و جریان عمومی حاکم بر این صنعت در ایران، موفق تر از بقیه عمل کرده و بازم با قدرت به فعالیت خود و عرضه عناوینی در کلاس جهانی ادامه میدن.

فواد امیری، مدیر عامل استودیو بازی سازی ایرونی ایواک و هم مدیر بخش خاورمیانه این-گیم گروپ ترکیه طی ۱۲ سال فعالیت در بخش گیم، با عرضه عناوین بسیار محبوب و موفقی مثل بازی آنلاین مستر۹۰ که یکی از پرطرفدارترین بازیای آنلاین ایران با بیشتر از ۸۰۰ هزار کاربر فعاله-، بازی آنلاین گرز  ، بازی آنلاین کامپیوتری زولا  اولین بازی کامپیوتری شوتر آنلاین ایرونی- و هم تعداد زیادی بازی آنلاین براساس وب و یا موبایل دیگه، یکی از قدیمی ترین و موفق ترین فعالان صنعت بازی سازی ایرانه. امروز به بهونه حضور ایشون، اطلاعاتی در مورد بازی زولا که تازگیا سر و صدای زیادی در بین هواداران بازیای کامپیوتری ایجاد کرده، در اختیار شما می ذاریم.

 

سلام آقای امیری، لطفا بازی زولا رو واسه خوانندگان ما معرفی کنین.

سلام، زولا یه بازی آنلاین کامپیوتری در سبک شوتر اول شخصه که عرضه اونو از یه سال پیش شروع کردیم و الان بیشتر از ۱۵۰ هزار کاربر فعال ایرونی و بیشتر از ۶ میلیون کاربر فعال در سطح جهان داره.

چه نکته ای، این بازی رو اینقدر خاص و پرطرفدار کرده؟

گیم پلی بازی بسیار روونه و کاربرانی که به بازیای شوتر علاقه دارن، خیلی راحت با زولا رابطه برقرار می کنن.

نقشه ها و مودهای بسیار جور واجور و هم سلاحا و آیتمای جذاب و جور واجور از ویژگیای روشن زولاست.

بازی هم به صورت رایگان در سایت زولا عرضه شده و به دلیل حضور سرورهای بازی در ایران، سرعت واسه کاربران ایرونی بسیار بالا بوده و مصرف اینترنت هم شبکه داخلی و ۵۰% محاسبه می شه.

چون عزممونو جزم کردیم که زولا رو در سطح بین المللی عرضه کنیم، قدرت سیستمای کامپیوتری معمولی کاربران و هم اینترنتای معمولی خونگی رو در نظر گرفتیم و اینطوری تقریبا تموم طرفداران رو از این نظر راضی کردیم.

توجه ما به خصوصیات و سلایق کاربران در هر کشور و هم توجه ما به معرفی فرهنگای جور واجور هم به وسیله کاربران مورد استقبال فراوون قرار گرفته. به طور مثال، یکی از نقشه های محبوب بازی، نقشه پرسپولیس (تخت جمشید) است. آیتمای زیادی در بازی مربوط به ایران و فرهنگ ایرانیه. علاوه بر اسلحه های روز جهان، چندین اسلحه واقعی ساخت ایران با نام ایرونی و هم طرح پرچم ایران در بازی هست. اسلحه هایی مانند (شاهر، فاتح، خیبر و…) از محبوب ترین اسلحه های بازی از ایران گرفته تا برزیل هستن! اینطوری الان بیشتر از ۶ میلیون کاربر فعال در تموم نقاط جهان از راه بازی زولا، با ایران، فرهنگ ایرونی و هم تاریخ ایران، بیشتر از قبل آشنا شدن.

جام جهانی زولا در ایران خیلی سر و صدا به پا کرده! قضیه این جام چیه؟

در ایران ای-اسپورت بسیار ناشناسه. در کشورای آسیایی و حتی در کشورای منطقه، به طور مثال ترکیه، ورزشای الکترونیک و مسابقات بازیای کامپیوتری بسیار محبوب هستن. ما هم واسه تشویق کاربران ایرونی به حضور پررنگ تر در این جور مسابقات، علاوه بر برگزاری تورنمنت داخلی زولا، اردیبهشت ماه امسال هم یه مسابقه جهانی در استانبول، با جایزه صد هزار دلاری ترتیب دادیم. در این مسابقات تیم لهستان قهرمون شد ولی با امید به اینکه در جام جهانی بعدی که با جایزه ۲۵۰ هزار دلاری میشه، تیم ایران رو به عنوان قهرمون مسابقات ببینیم.

الان در حال آماده سازی مسابقات داخلی ایران هستیم و هر بازیکنی در بازی زولا می تونین با ارائه یه تیم، در مسابقات داخلی شرکت کنه. تیم قهرمون مسابقات داخلی با هزینه زولا به مسابقات جهانی اعزام می شه.

اگه صحبت پایانی ای دارین بفرمایید.

بستر مارکتینگ و عرضه بازیا در ایران بسیار محدوده. طی سالای گذشته هم عموما صنعت بازی ایران پیشرفت خاصی نداشته و بیشتر بازی سازه ها به بستر محدود موبایل پناه بردن که قدرت بازاریابی جداگونه رو واسه بازی ساز خیلی کم می کنه. در موبایل، شما تنها می تونین وابسته به پشتیبانی یکی دو مارکت معروف ایرونی و یا پلتفرمای وابسته به اونا باشین و این عامل، مونوپل و مشکلات بسیاری بوجود میاره.

با در نظر گرفتن این موارد، ما واسه بازاریابی در ایران مشکلاتی داریم که در بقیه کشورای دنیا با اونو به رو نیستیم. رابطه اینترنت ضعیف و پر از دردسر، نبود شبکه پخش مناسب، نبود منبع و مدیای مناسب و پرطرفدار مربوط به گیم، انحصاری بودن بعضی وسایل تبلیغاتی و به دنبال اون هزینه های بالای بازاریابی، فیلتربودن مدیاهای مهم معرفی و ارائه بازیا مثل یوتیوب، خاطر جمع نبودن کاربران به بازیای ایرونی یا فارسی از نظر کیفی و خدمات رسانی به دلیل تولید افراطی و غیر اصولی اجناس کوچیک و بی کیفیت به وسیله بعضی استودیوهای ایرونی، نبود آژانسای تبلیغاتی حرفه ای و یا برگزارکنندگان ایونتای در رابطه یا محدودیتای موجود در ایران واسه برگزاری این جور ایونتا و…. همه و همه باعث شده تا فعالیت وسیع در این میدون در ایران مثل اختراع چرخ باشه!

واسه حضور و عرضه عناوین کمپانیای بزرگ خارجی در ایران و یا عرضه بازیای ایرونی در بیرون مرز کشور هم با در نظر گرفتن پیچیدگیای قانونی در ایران، جهانی نبودن قوانین مربوط به صنعت بازی سازی، مشکلات ارتباطات مالی با جهان، نوسانات شدید اندازه ارز و… مشکلات بسیاری هست که با امید به اینکه در آینده رفع شه.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *