* تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران * قسمت اول

* تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران * قسمت اول

نخستین وسایل آگهی­ رسانی، نصب تابلو و جارچی بوده است و استفاده از آگهی در ایران به ادوار باستانی بازمی­گردد. اما پیشینه آگهی در تاریخ معاصر نخست به صورت دیوارکوب و درج در نشریه­ها باب شد و سپس رواج پیدا کرد. باید دانست که پیشینه آگهی در رسانه­های جمعی ایران بدین ترتیب بوده است. دیوارکوب، نشریه­های ادواری، کتاب، سیما، رادیو و تلویزیون و … افزون بر اینها نشر آگهیهای مستقیم ـ به تقلید سایر کشورها ـ به اشکال مختلف دیگر از جمله به صورت انتشار کتابچه یا به اصطلاح بروشور و کاتالوگ و یا سالنهای اختصاصی نیز در کشور ما مرسوم بوده است. در عهد قاجار آگهی حداقل سه نام داشته است: ابتدا «اعلامنامه: و «اشتهارنامه» که قبول عامه نیافته است و سپس «اعلان».

اعلان، عربی و مصدر باب افعال است و به معنی آشکار بودن و علنی ساختن است، در المنجمه «علن» اعلان را چنین معنا کرده است: «آن چیزی است که بازرگان یا غیر او در کاغذهای پراکنده و یا در نشریه­های مخصوص منتشر می­ کنند یا بر دیوارها نصب می­ شود و یا پخش می­ شود و میان مردم و اعلان می­ شود در آن هرچه را بخواهند ترویج کنند.» به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال 1314 واژه آگاهی، جایگزین اعلان شد، اما سرپاس مختاری، رئیس وقت اداره کل شهربانی طی نامه­ای به شماره 5982/48380 به تاریخ 12/7/1315 از «ریاست وزراء» درخواست کرد که چون «کلمه آگاهی جهت تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است» مستدعی است امر فرمایند به کلیه وزارتخانه­ها و دوایر دولتی دستور صادر گردید از استعمال کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند.» پس از این نامه و دستور نخست وزیر وقت، واژه آگهی به جای آگاهی تعیین شد. این واژه به سرعت جا افتاد و مصطلح گردید و به فرهنگ واژگان مطبوعاتی ـ و به عبارت وسیع­تر ـ رسانه­ای ایران راه یافت.

ثبت آگهی

«درج و طبق اعلان» ابتدا به وسیله مدیران مطبوعات و سپس به وسیله مراجع دولتی قیمت­ گذاری می­شد. گویا این کار به طور جدی از سال 1321 خورشیدی دارای تشکیلات خاص گردید. تا سال 1316 هیچ­گونه شرکت تبلیغاتی در کشور تأسیس نشده بود و در واقع تا قبل از این سال، تبلیغاتی که در رسانه ­ها ارائه می­شد به شکل شخصی و یا ارتباطی که با رسانه ایجاد می­شد عنوان می­گشت. در سال 1316 اولین شرکت تبلیغاتی در ایران راه ­اندازی شد. کانون آگهی زیبا اولین مؤسسه تبلیغاتی و آگهی در ایران بوده است که اندیشه تأسیس آن در سال 1316 خورشیدی شکل گرفت.

در روزگاری این تشکیلات تبلیغاتی راه ­اندازی شد که بازرگانان و صاحبان کارخانه­های ایران به اهمیت آگهی واقف نبودند. تا سال 1337 خورشیدی در تهران هیجده کانون آگهی فعال شد، این شرکتها کمابیش به شکل نه چندان حرفه­ای در حوزه تبلیغات فعالیت داشتند به گونه ­ای که تا به امروز فقط در تهران متجاوز از 530 شرکت تبلیغاتی وجود دارد که به امر تبلیغات اشتغال دارند و غالباً اعضای آنها را گرافیستها، کارگردانان، دانشجویان کامپیوتر، … تشکیل می­ دهند و متأسفانه هنوز نیز شرکتهای تبلیغاتی به شکل غیرحرفه­ای به کار خود ادامه می­ دهند و همان­طور که در سالنما آمد اولین گردهمایی مدیران تبلیغاتی در

مدیر