منابع تحقیق با موضوع پرخاشگری، رشد اجتماعی، سبک دلبستگی

بررسی رابطه سبک های دلبستگی والدین با پرخاشگری و رشد اجتماعی کودکان 7تا 11 سال (مقطع ابتدایی ) شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 1حساس امنیت ندارد. محققین این کودکان را «دارای امنیت عاطفی » نامیده اند. همچنین نزاع های خانوادگی ، تربیت نادرست والدین ، ممانعت از فعالیت های کودک و عدم استفاده صحیح از اوقات فراغت، فقر اقتصادی خانواده و مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه و تهدیدآمیز والدین، مربیان و دوستان در مدرسه منتهی به پرخاشگری می شود. (گنجی ، 1371 ، ص 225).
باتوجه به مطالب ذکر شده گام اول دراین تحقیق بررسی رابطه مراقب کودک می باشد، که مهم ترین اصل دررشد شخصیت انسان است و باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا محققان معتقدند که اگر اولین رابطه در زندگی انسان دستخوش اشتباه باشد، آمادگی برای برقراری روابط مطلوب بعدی بسیار مشکل است. در واقع دلبستگی  همانند پنجره ای است که به هنگام تولد شروع به باز شدن می کند و در حدود سنین سه الی پنج سالگی کاملا باز می شود. گام دوم شناخت و ریشه یابی علت یا علل پرخاشگری است با شناخت این عوامل می توان همکاریهای لازم را برای کاستن از میزان و شدت پرخاشگری ارائه نمود ودر گام سوم محقق می کوشد تا علل و عوامل تاثیر گذار بر رشد اجتماعی کودکان را شناسایی و تجزیه و تحلیل نماید و سرانجام بتواند به این سوال اساسی که آیا بین سبکهای دلبستگی والدین و میزان پرخاشگری و رشد اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد؟ پاسخ گوید.

1-3اهمیت و ضرورت
همواره در میان همه قشرها و سنین هستند کسانی که به علت بروز رفتارهای پرخاشگرانه محیط نا امنی را برای اطرافیان می سازند و نمی توان پرخاشگری را به طور خاص مربوط به یک سن و دوره ویژه دانست . پرخاشگری و خشونت از سنین خردسالی وجود داشته در طول زمان تداوم یافته و در نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد با این حال می توان بیشترین بروز و ظهور پرخاشگری را به دوران کودکی و نوجوانی نسبت داد. (قاسمی ، 2010).
تغیرات ناگهانی و گسترده ای که در تمامی زندگی کودکان و نوجوانان ایجاد می شود مرحله ای بحرانی را برای آنها ایجاد می کند ،که طبعا مشکلات و ناسازگاریهایی را به همراه خواهد داشت . به همین دلیل شناخت عوامل و فاکتورهای موثردر بروز خشونت و پرخاشگری می تواند در ارایه راهکارهای مناسب و کاربردی به منظور پیشگیری از آن و به تبع ارتقای سلامت و امنیت جامعه تاثیر گذار و مفید باشد . همچنین با توجه به پیچیدگی روابط اجتماعی در جوامع امروزی لزوم پرداختن به خصایص اجتماعی کودکان و عوامل مرتبط با آن بیش از پیش احساس می شود . تعداد روزافزون افرادی که از برخوردهای اجتماعی می ترسند و یا نوجوانانی که اضطراب ، افسردگی و انزوای اجتماعی دارند پرداختن به رشد اجتماعی و عامل های مرتبط با آن را ضروری می کند. همچنین اگر والدین بدانند که چگونه محیطی گرم و صمیمی در خانه ایجاد نموده ،رابطه ای غیر قضاوتی ، نامشروط و اصیل ﺑﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻮد ﺑﺮﻗﺮار ﻛﺮده و از این طریق ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد اﺣﺴﺎس اﻳﻤﻨﻲ در ﻛﻮدک ﺧﻮد ﮔﺮدﻧﺪ بهبود این راﺑﻄﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒـﻮد ﻣﺸـﻜﻼت رﻓﺘـﺎری و ﻋـﺎﻃﻔﻲ ﻛـﻮدک ﮔﺮدﻳﺪه و ﺳﻼﻣﺖ روان واﻟﺪ و ﻛـﻮدک را ﺗﻀـﻤﻴﻦ ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، هدف از انجام مطالعه حاضر،تعیین شیوع و و عوامل سبک های دلبستگی والدین مرتبط با بروز پرخاشگری و رشد اجتماعی در بین کودکان شهرستان بهشهرمی باشد .مشکل متداولی که در همه جای دنیا نیاز به توجه فزاینده ای دارد و تحقیق درباره ی راه حل های موثر،چالش بزرگی برای متخصصان و نظریه پردازان ایجاد کرده است .

1-4اهداف تحقیق
1-4-1هدف کلی:
رابطه بین سبکهای دلبستگی والدین با پرخاشگری و رشد اجتماعی کودکان
1-4-2اهداف جزئی:
1 )رابطه بین سبک دلبستگی” اجتنابی “والدین و پرخاشگری کودکان
2) رابطه بین سبک دلبستگی” ایمن “والدین و پرخاشگری کودکان
3)رابطه بین سبک دلبستگی” دوسوگرا “والدین و پرخاشگری کودکان
4)رابطه بین سبک دلبستگی” اجتنابی “والدین و رشد اجتماعی کودکان
5)رابطه بین سبک دلبستگی”ایمن”والدین و رشد اجتماعی کودکان
6)رابطه بین سبک دلبستگی” دوسوگرا”والدین و رشد اجتماعی کودکان
7)رابطه بین پرخاشگری کودکان و تاثیر آن بررشد اجتماعی آنان

1-5فرضیات تحقیق
1-5-1فرضیه اصلی:
بین سبکهای دلبستگی والدین و میزان پرخاشگری و رشد اجتماعی کودکان همبستگی وجود دارد .
1-5-2فرضیات فرعی:
1)بین سبک دلبستگی” اجتنابی “والدین و پرخاشگری کودکان رابطه وجود دارد.
2) بین سبک دلبستگی” ایمن “والدین و پرخاشگری کودکان رابطه وجود دارد.
3)بین سبک دلبستگی” دوسوگرا “والدین و پرخاشگری کودکان رابطه وجود دارد.
4)بین سبک دلبستگی” اجتنابی “والدین و رشد اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
5)بین سبک دلبستگی”ایمن”والدین و رشد اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
6)بین سبک دلبستگی” دوسوگرا”والدین و رشد اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
7) بین پرخاشگری کودکان و چگونگی رشد اجتماعی آنان رابطه وجود دارد .
1-6 معرفی متغیرهای تحقیق : “متغیر مستقل ” سبک دلبستگی والدین (ایمن ، اجتنابی ، دوسوگرا ). “متغیر وابسته”رشد اجتماعی ، پرخاشگری کودکان . ” متغیر کنترل ” سن ( کودکان 7تا 11سال ).
1-6-1تعاریف مفهومی و عملیاتی
سبک دلبستگی : ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠﻲ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺎﻣﻨﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﺎﻳﺶ، ﺍﻣﻨﻴﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻭﺵ
ﻭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﻛﻮﺩﻙ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ(سروف ،2005). نمره ای که افراد از آزمون سبک دلبستگی هزن و شیوردر این پژوهش به دست می آورندنوع دلبستگی آنان را مشخص می سازد .
پرخاشگری: پرخاشگری شکلی از رفتار اجتماعی است که یاد گرفته می شود و بروز آن در هر موقعیت به عواملی مانند تجربه افرادپرخاشگر ،تقویت های کنونی برای پرخاشگری و بسیاری از عوامل اجتماعی و شناختی دیگر دارد.(حجتی ،2008). : نمره ای که افراد از پرسش نامه پرخاشگری باس و پری در این پژوهش به دست می آورند گویای میزان پرخاشگری آنهاست.
رشد اجتماعی: منظور از رشد اجتماعی ، تکامل فرد در روابط اجتماعی است به طوری که بتواند با افراد جامعه اش هماهنگ و سازگار باشد.(وایتمن ،1384) . نمره ای که افراد از آزمون رشد اجتماعی وایلنددر این پژوهش به دست می آورند گویای رشد اجتماعی آنان است .

خلاصه فصل
دراین فصل تعاریفی جامع و کامل از سبکهای دلبستگی (ایمن ، اجتنابی ، دوسوگرا ) ، رشد اجتماعی ، پرخاشگری و تاثیرات آنها در رفتارهای کودکان در قالب مقدمه ، بیان مسئله و اهمیت و ضرورت به تفصیل پرداخته شد .همچنین اشاره شد که الگوی دلبستگی کودکان به نحوه ی مدارای آنها با رویدادهای جدید در سالهای بعدی تأثیر می گذارد. برخی از این مسائل در حد قابلیت کودکان و برخی دیگر در حد واقعاً دشواراست. نتایج نشان داد کودکانی که در طبقه دلبسته ایمن قرار داشتند، با شوق و پشتکار به حل مسائل می پرداختند و هرگاه به مشکلی برمی خوردند زاری یا خشم نشان نمی دادند، بلکه از بزرگسالانی که آنجا بودند کمک می طلبیدند. ولی آنهایی که در طبقه دلبستگان بدون احساس امنیت بودند به نحوی کاملاً متفاوت عمل کردند: فوراً سرخورده و خشمگین شدند و از دیگران کمک نمی گرفتند و راهنماییهای آنان را نادیده می گرفتند و یا رد می کردند و خیلی زود دست از تلاش کشیدند. البته نمی توان با اطمینان گفت که کیفیت دلبستگی اولیه کودک علت اصلی شایستگی بعدی او برای مشکل گشایی و مهارتهای اجتماعی است. شاید والدینی که به نیازهای کودکان خود در نوزادی پاسخ می دهند و به آنها حساسیت دارند در سالهای نخست کودکی نیز به عنوان والد نقش موثرتری داشته باشند یعنی آنها را به خودگردانی و تلاش برای مدارا با رخدادهای جدید ترغیب کنند و در عین حال هر گاه لازم دانستند آماده کمک به آنها نیز باشند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، هدف از انجام مطالعه حاضر،تعیین شیوع و و عوامل سبک های دلبستگی والدین مرتبط با بروز پرخاشگری و رشد اجتماعی در بین کودکان شهرستان بهشهرمی باشد .مشکل متداولی که در همه جای دنیا نیاز به توجه فزاینده ای دارد و تحقیق درباره ی راه حل های موثر،چالش بزرگی برای متخصصان و نظریه پردازان ایجاد کرده است . در انتها نیز ضمن بیان اهداف و فرضیات تحقیق به معرفی متغیرهای پژوهش ، تعاریف عملیاتی ومفهومی آنان پرداخته شد.

فصل دوم

انسان اصالتا موجودی است اجتماعی و جاذبه اجتماعی رشد کودک پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل می‌دهد. لازمه زندگی اجتماعی، آمادگی روانی،‌ برخورداری از مهارتهای اجتماعی ، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است. بدون تردید از نظر اجتماع مهم‌‌ترین بعد شخصیت افراد، بعد اجتماعی شخصیت افراد است و در یک کلام،‌خانواده،‌اساسی‌ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان است. بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می‌گیرد ، دوران کودکی است .از آنجا که خشم10 و پرخاشگری11 نیز از شایع ترین مشکلات دوران کودکی است ، می توان آن را به عنوان رفتاری تعریف کرد که منجر به آسیب یا صدمه زدن به دیگران می شود پرخاشگری در سال های اولیه زندگی باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در قلمرو فردی وبین فردی12 زندگی کودک پرخاشگر از جمله خودپنداره ضعیف ، طرد از سوی همسالان، عملکرد تحصیلی ضعیف و بسیاری از مشکلات دیگر می شود (اسمیت ،2011) امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین فقط به توجه مراقبت جسمانی نیاز ندارند؛ بلکه این توجه و تربیت باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی؛ عاطفی؛ شخصیتی و هوشی را در برگیرد. به طور کلی می توان گفت یکی از عوامل شکل گیری شخصیت در بزرگسالی کیفیت دلبستگی در زمان کودکی فرد می باشد، از این رو پرداختن به نظریه دلبستگی میتواند راهی برای مطالعات موردنظر در زمینه رشد و شکل گیری شخصیت افراد در آینده باشد. الگوی دلبستگی کودک – والد می تواند زمینه ساز نحوه برخورد فرد با مسائل آتی در زندگی ازقبیل مشکلات تحصیلی، عاطفی، شغلی و غیره باشد و نیز می تواند شیوه نگرش فرد را نسبت به مسائل و مشکلات مشخص سازد و همچنین آمادگی های فرد را نسبت به حل و فصل مشکلات وکنش ها و عکس العمل های فرد در برابر معضلات اجتماعی و ناکامی ها تعیین کند.
1-2تعریف دلبستگی
دلبستگی عبارت است از پیوند عاطفی عمیقی که با افراد خاص در زندگی خود برقرار میکنیم، طوری که باعث میشود وقتی با آنها تعامل میکنیم، احساس نشاط و شعف کرده و به هنگام استرس از اینکه آنها را در کنار خود داریم، احساس آرامش کنیم. بالبی دلبستگی را چنین توصیف کرده است: “ارتباط روانی پایدار بین دو انسان” به نظر بالبی دلبستگی تا زندگی بزرگسالی ادامه می یابد و انسانها در هر سنی که باشند شادتری
ن زمان زندگیشان زمانی است که مطمئن هستند که کسی را در کنار خود دارند که میتوانند به او تکیه کنند و هنگام مشکلات از او کمک بگیرند.
بالبی می گوید عشق مادری در دوره ی نوزادی و کودکی برای سلامت روانی همانند ویتامین ها و پروتئین ها برای سلامت جسمانی ضروری است. او مدعی است داشتن رابطه ی گرم، صمیمی و مداوم بین مادر و کودک امری حیاتی است. به گفته بالبی، دلبستگی13باعث نزدیک نگاه داشتن فرزند به مادر میشود و بدین ترتیب، احتمال بقای کودک را افزایش میدهد . موضوع اصلی نظریه دلبستگی این است که مادرانی که نیازهای کودکانشان را برآورده میکنند، نوعی حس امنیت در آنها به وجود می آورند. (شعیبی ،1392).
2-2چارچوب تکاملی نظریه دلبستگی

نظریه دلبستگی انسان‌ها را به عنوان موجودات اجتماعی می‌نگردد که ظرفیت برقراری ارتباط با سایر انسان‌ها را دارند تا بتوانند زنده بمانند. اما پختگی انسان هنگام ورود به این دنیا آنقدر کافی نیست که به او اجازه دهد تا رفتارهای دلبستگی خود را از همان ابتدا ابراز نماید؛ با وجود این ناپختگی، مطالعه وضعیت زیست‌شناختی14 نوزادان نشان می‌دهد که آن‌ها به دیگران توجه نشان می‌دهند. رشد تکاملی کودک انسان با این

Author: mitra8--javid

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *