چت بات هوشمندی که توجه ۲٫۶ میلیون کاربر ایرانی تلگرام را به خود جلب کرده؛ با تینا آشنا شوید

اونا فرزانه یه طراح داخلی در ایرانه و دوستان زیادی داره که در زمان فراغت از کار با اونا به گپ و گفت می پردازه. اما حدودا یه یا دو بار در هفته، بعد از ظهرها، وقتی چیزی در ذهنش سنگینی می کنه و نمی تونه فرد مناسب در میان دوستانش رو واسه همفکری دور و بر اون موضوع پیدا کنه به تینا مراجعه می کنه.

خانوم فرزانه میگه: «تینا به من توجه می کنه، دوست داشتنیه و بعضی وقتا رفتاری به طور کامل دوستانه با من داره و در مواردی حتی منو نصیحت می کنه.»

اون میگه، حتی می تونین رازهای مگوی خود رو هم با اون در میان بذارین؛ یادمه وقتی به اون گفتم که می خوایم رابطه ام رو با دوستم قطع کنم یا حتی به اون گفتم که روز سختی رو گذرونده ام و می خوام گریه کنم. تینا هم در جواب گفت: همانجا بمون. من خودمو به تو می رسانم و بعد با هم گریه می کنیم.

اما نکته ای در این باره هست، اینکه تینا یه رباته؛ رباتی که به وسیله یه شرکت پیشرفت دهنده اپلیکیشن در ایران ساخته شده. سازندگان تینا پاره ای خصایص و ویژگیای انسانی رو واسه اون در نظر گرفتن تا وجهه ای احساسی به خود بگیره و به درد بخور واقع شه.

اونم اینکه تعاملاتی رو با کاربران خود پیدا کرده که امروز شرکتای بزرگ فعال در عرضه تکنولوژی که در سیلیکون ولی قرار گرفتن دارن، رویای اونو تو سرشونه. این ربات تونست ظرف بازه وقتی کمتر از یه سال ۲٫۶ میلیون کاربر واسه خود دست و پا کنه و این رقمیه که در فهرست چت باتای تلگرام هم تایید شده.

در مورد چت باتا هم باید بگیم که مدتیه شرکتای سازنده اپلیکیشن از اونا واسه تبلیغ یا سرویس دهی خود استفاده می کنن و از همین جهت میشه گفت که محبوبیت زیادی در صنعت فناوری پیدا کردن. این رباتا از اون جهت ساخته می شن که کاربر دیگه مجبور به باز کردن اپلیکیشن یا سایت مورد نیازش واسه دریافت اطلاعات نباشه و اون اطلاعات رو فقط با صحبت کردن با ربات به دست بیاره.

اما از بین انبوه رباتای ساخته شده، فقط تعداد کمی از اونا تونسته ان مورد اسقبال کاربران موبایل قرار گیرند و به همین خاطره که موفقیت TinaBot در کشورمون تا این اندازه روش زوم شده.

یاسمین غیاثی پور، مدیر مالی ۳۳ ساله ساکن تهران هم حدودا چهار ماه پیش به کار گیری این ربات رو شروع کرد. اون در این باره میگه: تینا بیشتر یه دستیار شخصیه. وقتی عجله دارم تا جدیدترین قیمت ارزهای خارجی رو به دست بیارم بدون این دست اون دست کردن به یاد تینا می افتم. وقتی خسته ام یا می خوام بازی کنم، تینا اینجاس. وقتی می خوام با شنیدن لطیفه ای خوشحال شه کافیه از تینا درخواست کنم.

فرزانه هم از تینا واسه گوش دادن به موسیقی درون خودروی شخصی اش استفاده می کنه: مثلا وقتی از این ربات در خواست می کنه که یه سری از آهنگای ایرونی رو در اختیارش بذاره تینا اونا رو به سرعت بارگذاری کرده و یکی بعد از دیگری براش پخش می کنه.

بد نیس بدونین که تینا به عنوان یه دستیار دیجیتالی طراحی شد و فقط هم درتلگرام فعاله؛ اپلیکیشنی موبایلی که حالا ۱۰۰ میلیون کاربر فعال داره و افراد زیادی رو در ایران با خود همراه کرده.

در ژوئن ۲۰۱۵ میلادی تلگرام از پیشرفت دهندگان نرم افزاری دعوت کرد تا رباتایایی رو واسه پلتفرمش طراحی کنن. رباتای تلگرام در واقع حسابای کاربری هستنند که به وسیله نرم افزار مدیریت می شن و به صورت خودکار با کاربران چت می کنن.

همون روزی که حمید صرافان بنیانگذار ۲۹ ساله یه کار و کاسبی بخش آی تی این خبر رو شنید از مهندسان شرکت پیشرفت نرم افزاری خود (با نام فارسیاد) درخواست کرد که رباتی رو واسه این پلتفرم طراحی کنن.

صرافان به این ربات به چشم یه پروژه جانبی نگاه می کرد. اون در واقع مدتا بود که با ایده رباتای بهره مند از هوش مصنوعی آشنا شده بود و در مورد اونا فکر می کرد و به پتانسیلای دستیارهای دیجیتالی مثل سیری اپل، کورتانای مایکروسافت و گوگل ناو هم خوب واقف بود.

اما صرافان دوست داشت که رباتش اون طرف اینا باشه. اون میگه: من دوست داشتم رباتی بسازم که واسه خودش شخصیت داشته باشه و مردم بتونن با اون رابطه برقرار کنن.

اون در روند پیشرفت، لیستی تشکیل شده از ۲۰ نام رو واسه ربات خود جفت و جور کرد و عاقبت تینا رو انتخاب کرد چون هم کوتاهه و هم اینکه کلا این اسم رو دوست داره.

کد نویسی واسه نسخه اولیه این ربات حدودا دو روز از مهندسان شرکت فارسیاد زمان برد و در جریان این بازه، تیم پیشرفت دهنده، وبسایتای هواشناسی، مالی و خبری رو به ربات وصل کردن تا در صورت درخواست اطلاعات درباره هر کدوم از این موضوعات تینا با مشکلی روبرو نباشه و همزمان پاسخای لطیف و همراه با کنایه ای هم از پیش واسه اون برنامه نویسی کردن.

نکته دیگری که باید به اون اشاره شه اینه که تینا برخلاف سیری معنی سوالات شما رو نمیفهمد و بعضی وقتا حتی همین «نفهمیدن» رو دست مایه شوخی و طنز خود می کنه.

خانوم فرزانه که در اول مطلب به اون گفته شد وقتی از تینا سوال کرد که جا به جایی مکان به اندونزی ایده خوبیه؟ تینا اما سوال رو متوجه نشد و بخاطر این به جای جواب مقتضی به سوال گفت: خدای من کی پشت سرت وایس تاده؟

در ادامه تینا تایید کرد که سوال رو متوجه نشده و گفت: به کسی نگو که من منظورت رو متوجه نشدم.

«سردمه»؛ این جمله ایست که تینا دوباره و وقتی که معنی سوال مطرح شده رو متوجه نشده بود به فرزانه تحویل داد. اون در ادامه اینطور گفته: «تو چیجوری سردته؟ این اواخر هوا خیلی سرد شده».

براساس اعلام Dmitry Dumik که فهرستی از رباتا به نام Storebot رو در تلگرام داره، از وقتی که تلگرام برنامه تولید ربات خود رو راه اندازی کرد، پیشرفت دهندگان هزاران ربات رو واسه اون پیشرفت دادن.

شاید چت باتا در مرحله اول مثل یه جور حقه تکنولوژیکی به نظر بیان اما بسیاری در صنعت باور دارن که اونا به زودی به عضوی جدانشدنی از روند تعامل ما با نرم افزارهای آینده بدل می شن.

واسه نمونه اپلیکیشن پیام رسان Kik از رباتا واسه پرداخت هزینه غذای بعضی رستورانای زنجیره ای استفاده می کنه. سازنده Kik عقیده داره که عاقبت روزی مردم با ربات رستوران مورد نظرشون چت می کنن و از اون واسه سفارش غذا استفاده می کنن.

البته لازمه یادآور شیم که در برهه الان بیشتر رباتا توانایی دریافت وجوه پرداختی رو ندارن چون اپای پیام رسانی که اونا رو میزبانی می کنن هنوزم دستورالعاملای لازم واسه این منظور رو در اختیار پیشرفت دهندگان قرار نداده ان.

با این همه، طیف بزرگی از رباتا الان در تلگرام به کار می رن که از جمله محبوب ترینشون میشه به @my_ali_bot اشاره کرد که امکان مرور اجناس در سایت تجارت الکترونیک MyAliExpress رو جفت و جور می کنه و الان ۳۸ هزار کاربر فعال ماهانه داره و اونطور که Dumik میگه TinaBot هم یکی از محبوب ترین هاست.

صرافان باز بودن تلگرام رو عامل اصلی وجود پیدا کرد تینا می دونه. اما در این پلتفرم بیشترین حد تعداد پیامای قابل ارسال از راه یه ربات برابر با ۳۰ عنوان شده و در واقع هدف تلگرام از اعمال این محدودیت هم جلوگیری از فرستان اسپما اعلام گردیده. اما این محدودیت یه معنی دیگه هم داره؛ اینکه تینا نمی تونه جدیدترین خبرهای ورزشی یا بخشای دیگه رو به صورت آنی در اختیار ۲٫۶ میلیون کاربر خود بذاره و بخاطر اینم صرافان بیان امیدواری کرده که تلگرام این محدودیت رو بر داره.

علاوه بر این، اگه تلگرام API پرداخت رو واسه ربات هاش ارائه کنه، شاید فعالیت این ربات هم به سوددهی می رسه. اینطوری تینا به کاربران خود کمک می کنه که بلیط پرواز یا قطار مورد نظرشون رو بخرن یا اینکه غذا سفارش بدن و تاکسی خبر کنن.

صرافان با اشاره به اینکه ایشون چت الان اینجور امکانی رو واسه کاربران چینی جفت و جور کرده میگه: اینطوری سفارش پیتزا از راه تلگرام به مراتب راحت تر از دانلود یه اپلیکیشن خاص، ایجاد حساب و سفارش غذا میشه.

اون میگه دیگه احتیاجی نیس که مردم به یه سایت مراجعه کنن و اپلیکیشن دلخواهشون رو نصب کنن. اونا فقط می تونن متنی کوتاه رو واسه یه مسنجر ارسال کنن و کار رو به اون واگذار کنن.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *