سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

بهینه‌سازی موتور جستجو، یک روند مناسب برای بهتر دیده‌شدن یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

سئو ممکن است انواع گوناگون جستجو را دربرگیرد؛ از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود، که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شود.

از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ‌شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهینه‌سازی وب‌سایت، شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ‌تی‌ام‌ال و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت، برای افزایش تعداد لینک‌دهنده یا لینک‌های ورودی و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.

در نتیجه در خلاصه‌ترین تعریف «سئو» را می‌توان به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.

واژگان در پست‌ها و عنوان

موتورهای جستجو الگوسازی‌های هوشمندی برای جداسازی زبان‌های کشورهای مختلف از یکدیگر دارند. برای مثال فارسی و عربی هردو با خط عربی نوشته می‌شوند و حتی از نظر واژگان نیز تا اندازه قابل توجهی مشابه هم هستند. برای مثال در یک جستجوی خبری از سیستم درون ایران آن خبری بالاتر می‌آید که متن آن دارای واژگان دارای حرف‌ها و واژگان انحصاری فارسی به اندازه بالاتری باشد.

به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی

سئو یک روش و استراتژی بازاریابی مناسب برای همه وب‌سایت‌ها نیست و بر اساس هدف گردانندگان یک وب‌سایت، استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی دیگر مانند تبلیغات از طریق پرداخت کلیکی می‌تواند مؤثرتر باشد.

همچنین، یک کمپین تبلیغات اینترنتی موفق می‌تواند به ساختن صفحات وب دارای کیفیت بالا بستگی داشته باشد که به‌کارگیری نرم‌افزارهای تحلیل را ترغیب می‌نماید تا صاحبان سایت‌ها قادر به ارزیابی نتایج، و بهبود نرخ تبدیل سایت شوند. مهم‌ترین استراتژی بازاریابی محتوا تمرکز بر سئو است.

زمانی که تازه وب‌سایتی را راه‌اندازی کنید تا موقعی که توسط دیگران شناخته و اصطلاحاً برند شوید راه بسیار طولانی در پیش دارید. طی این مدت باید بتوانید با روش‌های بازاریابی آنلاین و بالأخص سئو در موتورهای جستجو دیده شوید.

زمانی که کاربران نیاز به خدمات یا محصولی داشته باشند به‌طور حتم آن را در گوگل جستجو می‌کنند در این زمان شما اگر بتوانید با تکنیک‌های سئو صفحات محصول و یا خدماتتان را به صفحه اول گوگل برسانید می‌توانید از این مزیت بزرگ استفاده کرده و به فروش‌های باورنکردنی دست یابید.

حال اگر این فرصت بی‌نظیر را از دست بدهید به دلیل اینکه سایت و برند شما همانند سایت‌های بزرگی چون دیجی کالا شناخته شده نیست حجم زیادی از ترافیک و کاربرانی که می‌توانستند برای شما درآمد ایجاد کنند را از دست می‌دهید.

پس توصیه می‌کنیم حتماً از همین امروز با برنامه‌ریزی دقیق، برای آینده کسب و کار اینترنتی خود و تاکیدا روی سئو سرمایه‌گذاری کنید، که این سرمایه‌گذاری می‌تواند مالی و یا افزایش دانش شما در این حوزه باشد.

 

به برخی از آمارهای جالب موتور جستجوی گوگل توجه کنید

  • در هر روز ۳٫۵ میلیارد و تقریباً در هر ثانیه حدود ۴۰۰۰۰ جستجو در گوگل انجام می‌شود.
  • حدود ۷۰ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی، سئو و بازاریابی محتوا را مهم‌ترین روش بازاریابی می‌دانند.
  • در حدود ۵۰ درصد از جستجوها در گوگل به کسب‌وکارهای محلی اختصاص دارند.
  • نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و صرف هزینه برای سئو در مقایسه با تمامی روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین و قابل‌توجه‌تر است.
مطلب دیگر :   خرید لیکس

 

موتور جستجوگر چیست؟

موتور جستجو در واقع همان وب‌سایت‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا کلمات موردنظرتان را در آن‌ها جستجو کرده و پاسخ سوالاتتان را در آن‌ها پیدا کنید.

نمونه بارز و کاملا شناخته شده موتورهای جستجوگر گوگل است که دیگر بعید است که با اینترنت آشنا باشید ولی حداقل یکبار هم از آن استفاده نکرده باشید.

وب سایت‌های زیادی به عنوان موتور جستجو فعال هستند (همانند بینگ، یاهو، یاندکس و…) ولی هیچکدام محبوبیت گوگل را ندارند به همین دلیل است که وقتی می‌گوییم “سئو سایت” تاکیدا منظورمان بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است.

روش‌های کلاه سفید در مقابل تکنیک‌های کلاه سیاه

روش‌های سئو را می‌توان به دو دسته طبقه‌بندی کرد:

  1. روش سئو کلاه سفید: این روش مطابق با استاندارهای موتورهای جستجو است.
  2. روش سئو کلاه سیاه: این روش مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو نیست.

موتورهای جستجو در ستیز با روش کلاه‌سیاه بوده‌اند. دریافت نتیجه در روش سئو کلاه سفید زمان طولانی‌تری می‌برد اما ماندگارتر است؛ در حالی که دریافت نتیجه در در روش سئو کلاه سیاه اگر هم زودبازده باشد، موقتی است و هنگامی که موتورهای جستجو پی به این رفتارهای غیراصولی ببرند، وبگاه را جریمه خواهند کرد.

موتورهای جستجو چگونه محتوا را ارزیابی می‌کنند؟

عنکبوت‌ها برای ارزیابی محتوای صفحات، همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها براساس کلمات به کار رفته شده در عنوان‌، زیرعنوان‌ها و متن صفحه، به دنبال الگوهای مشخصی می‌گردند. آیا کلمه یا عبارتی خاص مرتبا تکرار شده است؟ مثلا اگر کلمه “شیر” تکرار قابل توجهی در محتوای صفحه دارد، پس احتمالا محتوا درباره سلطان جنگل است. اما اگر علاوه بر این، از کلسیم و استحکام استخوان‌ها نیز صحبت شده باشد، پس محتوا درباره شیر پاستوریزه است.

اگر می‌خواهید کاربران صفحه “شیر پاستوریزه” شما را پیدا کنند، تنها بسنده کردن به این موضوع کافی نیست. اینکه موتورهای جستجو متوجه موضوع صفحه شما شوند، تنها بخشی از فرآیند لازم است. موتورهای جستجو حالا باید تعیین کنند که از بین تمام صفحات مربوط به شیر پاستوریزه، کدام‌ها ارتباط بیشتری با کوئری کاربران دارند و کدام‌ها را باید اول ارائه دهند.

نتایج جستجو به واسطه اعتبار و محبوبیت صفحات فهرست می‌شوند. فاکتورهای رتبه‌بندی بسیار پیچیده و دائما درحال تغییر هستند. اما چیزی که ثابت است، این است که همگی آن‌ها رضایت کاربر را هدف قرار می‌دهند. فرض کنید شما کسی هستید که به دنبال اطلاعاتی درباره شیر پاستوریزه می‌گردید. بدون شک، بالاترین کیفیت، بیشترین دقت و کامل‌ترین توضیحات را می‌خواهید. پس هرچه محتوای شما برای کاربران کاربردی‌تر باشد، به منزله این است که شما فاکتور‌های بیشتری را رعایت کرده‌اید.

https://webmito.com/website-design-in-qazvin

مدیر