ترفندهایی برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات برای مدت زمان طولانی

ترفندهایی برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات برای مدت زمان طولانی

تابستون فصلی دلچسب با خوراکیای خوشمزه س و بیشتر مردم همیشه یه ظرف پر از میوه های تازه روی میز خود دارن و از طعم عالی اونا حال می کنن.

اما یکی از ایراداتی که میشه به این فصل وارد کرد اینه که مواد غذایی خیلی سریع فاسد و غیر قابل استفاده می شن.
البته خیلی از ما با قرار دادن میوه و سبزیجات در یخچال یا نگهداری از اونا دور از نور آفتاب و گرما تلاش می کنیم تا حد امکان بر طول عمرشون بیفزائیم. اما در بعضی موارد این راه حل جوابگو نیس و باید دست به دامن ترفندهای کاربردی تر بشیم.

بخاطر این، ما در ادامه این مطلب روش نگهداری از ۱۶ ماده غذایی، میوه و سبزیجات رو براتون انتخاب کردیم که کمک می کنن تا این مواد به مدت طولانی تری سالم و قابل استفاده باقی بمونن. اگه کنجکاوین تا با این ترفندهای آشنا شید،  ادامه مطلب رو از نظر بگذرونین.

۱۶- خونواده بِریا + سرکه + آب

سرکه سیب و آب رو به نسبت یه به ۱۰ با همدیگه مخلوط کنین. شکلای جور واجور توتا مثل توت فرنگی رو در این محلول شست‌وشو داده و بعد آبکشی کنین. درون یه کاسه، یه ورقه کاغذ بذارین و میوه ها رو درون اون بریزین. بعد اونا رو در یخچال نگهداری کنین.

از اونجا که این محلول بسیار رقیقه شما اصلا متوجه طعم سرکه سیب نمی شین اما عوضش میوه واسه زمان طولانی تری سالم باقی می مونه.

۱۵- کرفس، بروکلی، کاهو + ورقه نازک آلومینیومی

این ترفند بسیار آسونه: کلم بروکلی، کرفس یا کاهو رو تو یه لایه ورقه آلومینیومی نازک بچیپید. اینطوری، می تونین اونا رو ۲ تا ۳ هفته سالم و تازه نگه دارین.

 

۱۴- پنیر + کاغذ روغنی

 

اگه پنیر رو درون یه لایه کاغذ روغنی بپیچید و بعد درون یه کاسه شیشه ای یا سرامیکی بذارین، به مدت طولانی تری سالم باقی می مونه. هم اینکه می تونین اونو درون یه کیسه پلاستیکی هم بذارین اما کمی اونو باز بذارین.

پنیر رو در بخش گرم تر یخچال بذارین. از دیگر روشای سالم نگه داشتن پنیر اینه که اونو رنده کرده و درون کیسه پلاستیکی در فریزر بذارین.

۱۳- زردآلو + جداسازی اونا از همدیگه

بهترین روش واسه نگهداری زردآلو نمونه هاییه که به طور کامل نرسیده باشن و هیچ لکه و خراب‌شدگی هم نداشته باشن. واسه اینکه همه اونا سالم بمونن بهتره میوه ها رو از هم جدا کنین. واسه این منظور می تونین در کارتنای مخصوص تخم مرغ استفاده کنین. یا واسه اشغال فضای کمتر، هر عدد زردآلو رو درون یه کاغذ روغنی بپیچید و بعد درون کاسه یا جعبه بذارین.

زردآلو در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد می رسن. نمونه های رسیده رو حتما در یخچال نگهداری کنین.

 

 

۱۲- پنیر دلمه شده + نمک یا شکر

پنیر دلمه شده رو از درون پاکت بسته بندی درآورده، درون کاسه شیشه ای یا لعاب‌داری که در داره، بریزین. بعد اونو درون یخچال نگهداری کنین. واسه افزایش طول عمر اون بهتره ۲ تا ۳ حبه قند روی پنیرها بذارین.

اگه نمی خواین اونو درون یخچال بذارین، یه لایه پنیر درون یه کاسه استریل شده بریزین، پنیر دلمه شده رو روی اون بریزین. در آخر یکدست تمیز و روی اون یه شئی سنگین بذارین.

بد نیس اشاره کنیم که پنیرهای دلمه شده کم چرب طول عمر بیشتری دارن.

۱۱- انگور + طناب

بهترین مکان واسه نگهداری انگور در یخچال، در نزدیکی دیوار عقبی دستگاهه. اما اگه می خواین این میوه رو بیرون از یخچال نگهداری کنین، بهتره روی طناب تو یه مکان تاریک، خشک و خنک که هوا جریان داره آویزون کنین. اینطوری تا یه ماه هم میشه از این میوه نگهداری کرد.

۱۰- زنجبیل + آب جوشیده یا کاغذ روغنی

اگه خواص زنجبیل براتون مهم نیس و فقط می خواین از طعم و عطر اون در غذاها یا نوشیدنیا بهره بگیرین، اونو در فریزر نگهداری کنین. اما اگه می خواین این ریشه خوراکی رو واسه زمان طولانی تازه نگه دارین، اونو کمی در مقابل نور خورشید خشک کنین. بعد درون یه لایه کاغذ روغنی بپیچید و تو یه مکان تاریک و خنک نگه دارین.

روش دیگه واسه سالم نگه داشتن زنجبیل واسه زمان طولانی، قرار دادن اون درون آب جوشیده و گذاشتن در یخچاله.

۹- گوشت قرمز + گیاه گزنه + چاشنی

شما می تونین گوشت تازه قرمز رو به مدت ۴ الی ۶ روز در فضای باز و خارج از یخچال نگهداری کنین. واسه این منظور لازمه یه شاخه گزنه (برگای ترب کوهی، سلمک معطر یا نارنگی هم قابل استفاده هستن) روی اون بذارین. بعد گوشت رو درون پارچه گذاشته و در سرکه بخیسانید.

مطلب دیگر :   رونمایی از برند جدید بازار فرش سرای ابریشم در هتل اسپیناس پالاس

در مرحله بعدی باید اونو درون یه تابه یه جعبه چوبی بذارین. درب جعبه رو بسته و به عمق  ۲۰ سانتی متری زمین بذارین. پس از این مراحل، در زمان پخت باید گوشت رو اول با آب بشوئید.

جالبه بدونین که بهترین شکل تازه موندن گوشت در فریزر اینه که اونو تو یه لایه ورقه آلومینیومی بپیچید.

۸- پیازچه + بطری + فریزر

بهترین روش واسه نگهداری پیازچه در فریزر اینه که اول اونا رو برش بدین. بعد کمی خشک کنین. بعد درون بطری پلاستیکی بریزین و در آخر در فریزر بذارین. اگه این کار رو درست انجام بدین، می تونین این گیاه بهاری رو تا زمستون تازه حفظ کنین.

۷- گوجه فرنگی + ساقه یا رو به بالا یا رو به پائین

گوجه فرنگیای کال رو به صورتی که ساقه های اونا رو به پائین باشه تو یه کیسه کاغذی یا یه جعبه گذاشته و تو یه مکان خنک بذارین تا قرمز شن.

گوجه فرنگیای رسیده باید در دمای اتاق و به صورتی که ساقه های اونا رو به بالا هستن، نگهداری شن. اونو طوری بچینید که با هم تماس نداشته باشن.

۶- ماهی + یخ

ماهی رو اگه درون یه جعبه یخ بذارین، می تونین تا ۲ الی ۳ روز اونو تازه و سالم نگه دارین.

۵- سبزیجات + آب + کیسه پلاستیکی

واسه اینکه بتونین سبزیجات خود رو به مدت طولانی تری تازه نگهدارین، بهتره ساقه اونا رو درون یه ظرف آب گذاشته و روی برگ هاشون رو هم با کیسه پلاستیکی بپوشونین. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اونا باید تو یه مکان خنک قرار داشته باشن.

۴- سیب + کاغذ + کشو

واسه اینکه بتونین سیبا رو به مدت ۲ هفته سالم و تازه نگه دارین، بهتره اونا رو به صورت نشسته در کاغذ معمولی یا کاغذ پوستی (نه روزنامه) بپیچید. بعد طوریکه ساقه شون رو به بالاست، تو یه مکان خنک و تاریک نگهداری کنین. تا حد امکان این میوه رو در کنار سیب زمینی نذارین .

۳- قارچ + جعبه، کاسه یا کیسه کاغذی

این روش واسه قارچای جوون و تازه مفیدتره. اونو بشوئید و آبکش کنین تا آب جذب گوشت اون شه.
یا می تونین اونو درون محلول آب نمک بریزین تا آلودگی هاش گرفته شه.

قارچا رو پس از شست‌وشو روی یه دستمال هوله ای بچینید و قسمتای مشکی و خراب شده رو جدا کنین. پس از اینکه به طور کامل خشک شدن، اونو درون کیسه کاغذی، جعبه چوبی یا کاسه ای که یه لایه دستمال کاغذی درون اون هستش گذاشته و در یخچال بذارین.

۲- هندوانه _ خاکستر، توری، شن، خزه یا حصیر

هندوانه در زیرزمین با دمای ۲ درجه سانتی گراد بسیار خوب می مونه. اما واسه اینکه طولانی تر این میوه رو تازه و سالم نگه دارین، بهتره درون یکدست پیچیده و بعد درون توری گذاشته و از دیوار آویزون کرده یا یه لایه حصیر بکشین و روی کابینت بذارین.

هم اینکه می تونین روی پوست هندوانه خاک بمالید. روش دیگه واسه تازه موندن هندوانه به کار گیری خاکستره.

به صورت کلی، هندوانه ها در گوشه های تاریک و خنک خونه تازه تر می مانند.

۱- کره + فر

این روش سنتی و قدیمی کمک می کنه تا شما بتونین کره رو به مدت ۱ تا ۳ سال سالم نگه دارین. شیشه ها رو استریل کنین. بعد اونا رو درون سینی فر بچینید و کره ها رو درون اونا بریزین. کره رو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۱۰ درجه سانتی گراد بپزید.

بعد کره بیشتر به شیشه ها اضافه کنین، در شیشه رو ببندین و ۴۵ دقیقه دیگه در فر بپزید. بااین روش می تونین کره رو در دمای اتاق واسه چندین سال نگهداری کنین.

مدیر