ترفندهایی برای مدیریت مالی صحیح و کاهش هزینه‌های اضافی

ترفندهایی برای مدیریت مالی صحیح و کاهش هزینه‌های اضافی

در سال‌های گذشته اندازه دخل و خرج خیلی از مردم با هم نمی‌خواند و بعضی وقتا واسه آماده کردن یه زندگی به طور کامل معمولی اما بدون نگرانی‌ی اقتصادی باید دست به دامن وام‌ها یا مساعده‌های مالی بود.

اما در کنار همه مشکلاتی که هر روز هم بیشتر می‌شن، شاید با رعایت بعضی اصول و داشتن برنامه‌ریزی درست بشه تا حد خیلی از هزینه‌های اضافی و غیرضروری کاست و خود رو از شکلای جور واجور قرض و وام خلاص کرد.

خیلی از ما نمی‌دانیم درآمد خود رو چیجوری خرج، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنیم که بیشترین سود و عایدی رو از اونا داشته باشیم. اگه شمام جزو این افراد هستین، پیشنهاد می‌کنیم تا این مطلب رو تا انتها بخونین تا با اصول تعیین بودجه، پرداخت وام و راهکارهای کاربردی واسه پس‌انداز مالی آشنا شید.

امید که این مطلب براتون به درد بخور باشه.

چیجوری درآمد خود رو بودجه‌بندی کنیم؟

اولین و اصلی‌ترین قدم واسه مدیریت پول‌هاتون، بودجه‌بندی اوناس.

این کار به کمی توجه و تلاش نیاز داره اما بهترین روش، داشتن آمار درآمدها و هزینه‌هاست. تعیین بودجه شامل موارد زیر می‌شه:

  • بدهکار نباشین

 

  • در دام هزینه‌های ناخواسته گرفتار نشید

 

  • حساب بانکی خوبی داشته باشین
  • توانایی شناخت جا و زمان مناسب واسه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری رو پیدا کنین
  • واسه خرید ماشین، خونه یا سفر پس‌انداز داشته باشین

به چه چیزایی نیاز دارین؟

در اولین قدم باید بدونین که پول‌های خود رو چیجوری خرج می‌کنین. واسه این منظور باید منابع خرج‌های اصلی زندگی خود رو شناسایی و مشخص کنین. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • قبض‌های آب، برق، گاز، تلفن، موبایل و شارژ ساختمون

  • هزینه‌های خورد و خوراک روزانه
  • هزینه‌های مالی مثل پرداخت حق بیمه
  • هزینه‌های خانوادگی مثل خرید هدیه واسه اعضای خونه
  • هزینه‌های سفر (کرایه تاکسی، آژانس، اتوبوس، مترو، قطار، هواپیما و …)
  • هزینه‌های تفریح (تعطیلات، باشگاه، رستوران، کافه و …)

واسه اینکه دید درست و دقیقی در مورد خرج‌های خود داشته باشین بهتره از اپلیکیشن‌های حسابداری کمک بگیرین. این اپ‌ها همه هزینه‌های احتمالی زندگی رو تفکیک و تعیین کرده‌ان و تنها کاری که لازمه شما انجام بدین، وارد کردن عدد خرج‌های خود پس از هر خرید و پرداخته. اینطوری، می‌تونید پس از یک تا سه ماه، به‌خوبی آمار هزینه‌های خود رو بگیرین و فهمیده باشین که واسه چه مسایلی زیاد از حد پول خرج می‌کنین و واسه چه کارایی باید بیشتر هزینه تقبل کنین.

البته اگه بنا به هر دلیلی تمایلی به به کار گیری وسایل تکنولوژی ندارین، پیشنهاد می‌کنیم یه تقویم نه خیلی بزرگ جفت و جور کنین. هر روز هر خرید و خرجی که انجام داده‌اید رو در صفحه خودش یادداشت کنین. البته این روش علاوه بر وقت‌گیر بودن، دردسرهای خاص خود رو داره و پیشنهاد می‌کنیم تا از اپ‌های موبایلی یا سرویس‌های کامپیوتری واسه این منظور استفاده کنین.

پس از بررسی هزینه‌ها، اگه فهمیدین که بیشتر از درآمد خرج می‌کنین باید به بررسی لیست هزینه‌های خود پرداخته و گزینه‌های غیرضروری رو خط بزنین.

به‌طور مثال، اگه باشگاه ثبت‌نام می‌کنین و نمی‌روید، بهتره ماه بعدی عضویت خود رو تمدید نکنین. یا اگه عادت به خرید غذا از بیرون دارین، اونو ترک کرده و خودتون در خونه با هزینه کمتر غذا بپزید.

هم اینکه می‌تونید با گرفتن صورت‌حساب بانکی ببینین درآمدتون رو خرج چه چیزایی می‌کنین.

از اعضای خونواده واسه بودجه‌بندی اقتصادی کمک بگیرین

واسه اینکه بتونین در مدیریت مسایل مالی خونه موفق شید، لازمه با همه اعضای خونواده که در خرج‌ها نقش دارن، صحبت کرده و مشورت و همفکری لازم از اونا بگیرین. با همکاری همه اعضای خونواده می‌توان روش خرج کردن پول‌ها رو روی خطی ثابت با کمترین ضرر و هزینه‌ی اضافی پیش برد.

هم اینکه لازمه در بعضی از هزینه‌های خود مثل مصرف آب، برق و گاز صرفه‌جویی کنین. به این نکته هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زندگی فراز و فرود زیادی داره و شما نمی‌تونید همیشه روی یه روند مشخص و واحد حرکت کنین. پس لازمه هر چند ماه یه‌بار تغییراتی در چگونگی خرج و مخارج خود بسازین.

مثلا ممکنه اضافه حقوق یا افزایش حقوق داشته باشین یا مبالغ شارژ و قبض‌های آب و برق زیاد شده باشه.

پرداخت قسط‌های وام یا قرض‌ها رو در اولویت بذارین

اگه قسط‌های ماهانه دارین، حتما اونا رو در اولویت هزینه‌های خود بذارین. وقتی این موارد رو تسویه می‌کنین خیال خودتون هم راحت میشه و جریمه‌ای هم شامل حالتون نمیشه. خیلی با اهمیته که از قرارداد مالی خود سرپیچی نکنین.

واسه پس‌انداز مالی برنامه‌ریزی کرده و هدف مشخص کنین

بعضی از مردم پس‌انداز کردن رو ناممکن یا کاری سخت می‌دانند. اما ما این اطمینان رو به شما می‌بدیم که خیلی آسونه.

داشتن پس‌انداز مالی یکی از واجبات زندگی امروزیه چون هنگام روبرو شدن با هزینه‌های ناخواسته و یهویی، بهتره که خودتون ته حسابتون پولی داشته باشین و دست به دامن دوستان و آشناها نشید. واسه اینجور هدفی مثلا می‌تونید مشخص کنین که به ارزش سه ماه از حقوق همیشه در حسابتون باشه.

نگران نباشین، رسیدن به این هدف خیلی آسونه. هر زمان که پولی به دستتون می‌رسد، مقداری از اونو واسه روز نکنه کنار بذارین و به طور کامل هم ندیده‌اش بگیرین. یه حساب بانکی باز کنین و هر ماه این پول رو هر چند کم، به اون حساب واریز کنین.

ادامه داشتن این روند کمک می‌کنه تا واسه خریدهایی که مورد توجه دارین، بودجه اولیه رو بدست بیارین، بدون اینکه لازم باشه از کسی قرض بگیرین.

هم اینکه می‌تونید پول‌های خود رو در حساب‌هایی ذخیره کنین که سودی به اونا تعلق می‌گیرند. یا پس از یه‌جا شدن پول‌ها، اونا رو در جایی واسه آینده سرمایه‌گذاری کنین. مثل پیش‌خرید ملک یا خرید سهام.

مطلب دیگر :   پاسخ به همه سوالات مردم در مورد توزیع بسته حمایتی دولت

مدیر