پاسخ به همه سوالات مردم در مورد توزیع بسته حمایتی دولت

پاسخ به همه سوالات مردم در مورد توزیع بسته حمایتی دولت

در اواخر دومین ماه پاییز اعلام شد پخش بسته حمایتی دولت از روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه به صورت مرحله‌ای شروع شده.
در اون تاریخ گفته شد واسه کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خونواده بسته های حمایتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن در دولت تعیین شده که به گروه های هدف پرداخت می شه.

در ماه‌های گذشته، پخش بسته حمایتی دولت به وسیله وزارت رفاه در حال پیگیری و اجرا هستش.
اما واسه خیلی از مردم سوالات و ابهاماتی بدنبال داشته.
بیشتر افراد نمی‌دانند که مشمول دریافت این بسته هستن یا خیر. اگه خیر، این سوال براشون پیش میاد که چیجوری می‌تونن این موضوع رو پیگیری کنن. بر همین پایه لازمه که تموم ابعاد این طرح حمایتی دولت روشن و مشخص شه که دقیقا مشمولان این طرح چه کسایی هستن، چه گروه‌هایی تا حالا بسته‌های خود رو دریافت کرده و اگه خانوارها سوالاتی در این باره دارن به کجا مراجعه کنن.

براساس آخرین اطلاعات بدست اومده از دفتر تحقیقات وزارت رفاه، تموم مستمری‌بگیران دائمی کمیته امداد و سازمان بهزیستی به همراه پشت نوبتی‌های اونا جزو گروه‌هایی هستن که بسته حمایتی خود رو گرفتن؛ پس آدمایی که از دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد به صورت موردی خدمات گرفته‌ان جز این مشمولان حساب نمی‌شن چون که پشت نوبتی یا مستمری بگیر دائمی نیستن.

از طرفی آدمایی که هیچ‌گونه رابطه مالی و بیمه‌ای با دولت ندارن هم نگران نباشن چون که از راه پایگاه اطلاعات ایرانیان شناسایی می‌شن.

 

چه کسایی بسته حمایتی می‌گیرند؟

 

مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان صندوق فولاد و مستمری‌بگیران بنیاد شهید و بقیه اقشار از جمله گروه‌های دریافت کننده بسته حمایتی هستن.

همه کارکنان دولت براساس این مصوبه چه رسمی، پیمانی (براساس حکم کارگزینی)، قراردادی یا شرکتی باشن (براساس قرارداد) اگه قید شده باشه که زیر ۳ میلیون تومن حقوق می‌گیرند مشمول این طرح می‌شن.

تموم بیمه شدگان تأمین اجتماعی در گروه دریافت کنندگان بسته حمایتی هستن و فرقی نمی‌کنه که قراردادی باشن یا رسمی، فقط کافیه حقوق‌شون زیر ۳ میلیون تومن باشه. البته فقط به سرپرست خونواده تعلق می‌گیرد و به حساب یارانه‌شون واریز می‌شه پس به دو نفر بیمه شده تو یه خونواده ۲ بار بسته داده نمی‌شه.پس از ۱۳ میلیون بیمه شده ممکنه به نصف افراد تعلق گیرد و بقیه افراد خونواده در بقیه گروه‌ها مشمول دریافت بسته شن.

این اطلاعات براساس ساختار خونواده هدفمندی یارانه‌ها هستش.

بسته حمایتی شامل حال کارگران بخش خصوصی هم می‌شه ضمن اینکه به همه کسایی که قرارداد بیمه تأمین اجتماعی دارن حتی اگه از بخش خصوصی باشن بسته حمایتی تعلق می‌یابد البته شرط حقوق زیر ۳ میلیون هم در این مرحله دید می‌شه.

 

بسته‌ها چیجوری واریز می‌شن؟

 

پس در مورد چگونگی واریز این بسته‌ها باید گفت که تو یه خونواده اگه یک یا چند نفر بیمه شده تأمین اجتماعی باشن فقط به یه نفر، که همون سرپرست خانواره، بسته حمایتی داده می‌شه.

براساس مصوبه دولت این بسته حمایتی به حساب یارانه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، به حساب مستمری بازنشستگان و به حساب حقوقی کارکنان دولت واریز می‌شه.

مبلغ این بسته‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن میشه.

شناسایی افراد بدون بیمه چیجوریه؟

اینکه پرسیده می‌شه دولت چیجوری آدمایی رو که حتی بیمه نیستن شناسایی می‌کنه باید گفت که طرح به صورت کامل دیده شده و مرحله به مرحله جلو می‌رود؛ علاوه بر مشمولان کمیته امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان صندوق فولاد و مستمری‌بگیران بنیاد شهید، گروهی به عنوان بقیه اقشار هست که دولت از راه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اونا رو شناسایی می‌کنه که چند ساله داره انجام میشه تجمیع این بانک‌های اطلاعاتی انجام شده و تنها شرط دادن بسته حمایتی به این افراد همون حقوق زیر ۳ میلیون تومنه.

مطلب دیگر :   چند حقیقت جالب از همه چیز و همه جا که احتمالاً چیزی از آن ها نمی دانید

کدوم گروه‌ها بسته حمایتی خود رو گرفته‌ان؟

اگه بخوایم بدونیم که چه گروه‌هایی تا این لحظه بسته حمایتی خود رو گرفته‌ان مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگان لشکری و کشوری و بازنشستگان صندوق فولاد بسته حمایتی خود رو دریافت کرده‌ان.سازمانهای مربوطه این افراد، لیست رو فرستاده‌ان و این لیست‌ها به این دلیله که جلوی همپوشانی‌ها گرفته شه و ادما از دو یا چند جا بسته رو نگیرند.

۳ میلیون و ۱۷ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد و یه میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته باید تا این لحظه بسته حمایتی خود رو دریافت کرده باشن.

بر این پایه تا کنون مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به همراه بازنشستگان لشکری، کشوری و بازنشستگان صندوق فولاد سبد خود رو دریافت کرده‌ان و روند پرداخت بسته جبرانی کارمندان دولت در حال انجام می‌باشه.

مشمولین قانون کار که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده و حقوق زیر سه میلیون تومن می‌گیرند، هم به زودی بسته خود رو دریافت می کنن.

واسه بازنشستگان تأمین اجتماعی هم قسمت بزرگی از اعتبار لازم تأمین شده و فقط بخش کمی باقی مونده که نامه نگاری‌های اون انجام شده و ظرف چند روز آینده بسته‌هاشون پرداخت می‌شه.

هرچند تعداد کمی از دستگاه‌ها مبادرت به پرداخت کرده‌ان که این خارج از مصوبه بوده چون که طبق مصوبه دولت، وزارت رفاه اطلاعات رو باید از دستگاه‌های اجرایی دریافت کنه و بعد از رفع همپوشانی اونا رو تأیید و واسه پرداخت اقدام کنه.

مشمولانی که بسته خود رو نگرفتند چه کنن؟

اینکه گفته می‌شه بعضی از بازنشستگان هنوز بسته خود رو نگرفته‌ان، این افراد باید به دستگاه مربوطه خود کنن (۹۵۶ مراجعه تا حالا انجام شده.)

پس هرکدوم مشکلی دارن به دستگاه مربوطه مراجعه کنن چراکه این موضوع به وزارت رفاه برنمی شه.

 

تا چه وقتی بسته‌ها واریز می‌شه؟

 

در مورد اینکه بازه وقتی واسه پرداخت بسته‌ها هست یا نه باید گفت که وزارت رفاه از نظر شناسایی افراد و مشمولان مشکلی نداره اما موضوعی که مهمه تأمین اعتبارات لازمه که به سازمان برنامه و بودجه برمیگرده. از طرفی هر ماه اطلاعات افراد تغییر می‌کنه که لازمه با در نظر گرفتن اطلاعات خونواده نسبت به برنامه‌ریزی اجرای دوره‌های بعدی دست به کار شد.

وزارت رفاه فقط مخصوص شناسایی افراد بوده که کارش رو هم انجام داده و بودجه طرح تأمین شه وزارت رفاه مشکلی واسه اجرا نداره.بودجه هم بسته به گروه‌های جور واجور متغیره.

اعتراض وارد نیس

پس طرح پخش بسته حمایتی به صورت مرحله‌ای انجام می‌گیرد، زمانبندی خاصی داره؛ پس اگه تا حالا به بقیه اقشار جامعه بسته‌ها نرسیده اعتراضی نکنن و لازمه که تا آخر اجرای طرح منتظر باشن چراکه ممکنه مشمول شده باشن و در هر مرحله بخشی از مشمولان بسته‌ها رو می‌گیرند.

مدیر