چند حقیقت جالب از همه چیز و همه جا که احتمالاً چیزی از آن ها نمی دانید

چند حقیقت جالب از همه چیز و همه جا که احتمالاً چیزی از آن ها نمی دانید

این روزا می تونیم هر چیزی رو که بخوایم در اینترنت پیدا کنیم، از عکس و موسیقی و ویدیو گرفته تا مقاله و کتاب؛ واقعا ما از پشت کامپیوتر و گوشی موبایل مون به تموم دنیا دسترسی داریم. با وجود همه اینا، دنیا هر روز چیزای عجیبی واسه ما رو می کنه و ثابت می کنه که زندگی مملوء از کشفای باحال، ماجراجوییای جذاب و قصهای جدیده. در ادامه به چند حقیقت باحال می پردازیم که شایدً چیزی از اونا نمی دونین.

۱- نژادی از مرغ هست که Silkie یا «ابریشمی» اسمشه

این پرنده بیشتر مثل عروسکه تا موجودی زنده، اما جدا از پرهای لطیف و ابریشم مانندش، ویژگیای عجیب دیگری هم داره: پوست و استخوانای مرغای سیلکی، مشکی رنگ و لاله گوش هاشون آبیه و هر کدوم از پاهای اونا پنج انگشت داره (در حالی که بقیه گونه های مرغ فقط چهار انگشت دارن). این مرغا هر کدوم ۲۵ دلار قیمت دارن.

۲- نهنگای آبی بزرگ ترین قلب دنیا رو دارن

نهنگ آبی بزرگ ترین حیوان کره زمینه، پس عجیب نیس که بزرگ ترین قلب دنیا واسه اون باشه. اما قلبی که در تصویر بالا می بینین، تنها قلبیه که از نهنگای آبی به دست اومده، چون این نهنگا معمولاً بعد از مرگ غرق می شن.
با این حال، وقتی در سال ۲۰۱۴ امواج دریا جسد یه نهنگ آبی رو به ساحل آورد، محققان هر چی که از دستشون ساخته بود انجام دادن تا قبل از تجزیه شدن جسد نهنگ، قلب اونو خارج کنن.

این قلب ۱۹۹/۵ کیلوگرم وزن داره و اندازه اون به اندازه یه ماشین معمولیه. قلب نهنگای آبی با هر بار تپش، ۲۲۰ لیتر خون رو انتقال میده. اما با وجود همه اینا، بزرگ ترین حیوان دنیا، کندترین قلب رو در میان همه حیوانات داره.
قلب نهنگ آبی در هر دقیقه ۴ تا ۸ بار می زنه.

۳- پروانه ها هم اگه فرصتش رو پیدا کنن، خونخوار هستن

پروانه ها می تونن اشک چشمون لاک پشتا رو بنوشن. البته این مسأله خیلی عجیبی نیس اما این موجودات قشنگتر و رویایی، روی تاریکی هم دارن: همه گونه های پروانه اگه جایی خون پیدا کنن، از اون می خورن. نکته اینجا هستش که خون شامل مواد معدنی و مغذی ای مثل گلوکز و سدیمه. پروانه ها به این عناصر بسیار نیاز دارن، در حالی که اونا رو به سختی پیدا می کنن.

۴- گربه ها از نظر علمی مایع حساب می شن

در علم فیزیک، مایع به چیزی میگن که شکل ظرفی که درون اون قرار گرفته رو به خود میگیره اما حجم خود رو جداگونه از فشار، (تقریباً) ثابت باقی نگه می داره.
گربه ها هم دقیقاً همین ویژگیا رو دارن. اونا بعضی وقتا مثل مایعات عمل میکنن و می تونن به هر شکلی در بیان.

جالبه بدونین در مورد اینکه گربه ها در دسته مایعات قرار می گیرن یا جامدات، تحقیق شده و کنفرانسای زیادی هم با این موضوع برگزار شده.
هنوز جواب قطعی ای واسه این سؤال ارائه نشده، اما محققانی که روی این موضوع کار کردن جایزه ایگ نوبل رو گرفتن.

مطلب دیگر :   رفتارهای انسانی در حیوانات؛ از خندیدن به جوک های بی مزه تا اجیر کردن قاتل [قسمت دوم]

۵- می تونین تا آخر عمر فقط با خوردن سیب زمینی و روغن به زندگی ادامه بدین

اگه روزی خواستین خود رو واسه آخر الزمان آماده کنین، شایدً بد نیس سیب زمینی و روغن رو به لیست خریدتون اضافه کنین. سیب زمینی شامل مقادیر متعادلی از کربوهیدراتا، فیبرها و پروتئینه. این ماده غذایی هم اینکه می تونه ویتامین کافی واسه بدن رو تأمین کنه.
اما سیب زمینی چربی کافی و لازم بدن رو نداره، پس اضافه کردن روغن به اون نه فقط طعم اونو بهتر می کنه، بلکه چیزی لازم هستش.

بعضی کارشناسان تغذیه فکر می کنن، کسایی که تلاش دارن وزن خود رو کم کنن، می تونن از سیب زمینی با روغن به عنوان یه رژیم غذایی کوتاه مدت استفاده کنن.

۶- مبارزات رپ از قرن پنجم شروع شدن

مبارزات رپ، به رقابتایی می گن که در اون افراد تلاش می کنن با رپ خوانی و به بهترین شکل ممکن همدیگه رو تحقیر کنن. باحال اینکه در قرن پنجم، رقابتایی برگزار می شد که به اون «رجز خوانی» می گفتن. در این رقابتا، دو شاعر با به کار گیری شعرهای سنتی، به همدیگه توهین می کردن. برنده این رقابت کسی بود که بدترین شعر رو داشته باشه.

۷- کوچیک ترین آدم برفی دنیا فقط ۲/۷ میکرون ارتفاع داره

واسه اینکه تصوری از اندازه این آدم برفی پیدا کنین، باید بدونین که ضخامت یه تار موی آدم ۷۵ میکرونه. محققان واسه ساخت این آدم برفی ریزه میزه، ۳ گوی از جنس سیلیکا رو روی همدیگه قرار دادن. اندازه هر کدوم از این انگار ۰/۹ میکرونه. چشما و دهن آدم برفی با به کار گیری پرتو یونی ایجاد شدن و دستا و بینی اون از جنس پلاتینیوم هستن.

۸- کروکودیلا و تمساحا از کهولت سن نمی میرن و تا ابد زنده می مانند

بعضی حیوانات از ویژگی ای به نام «پیری نامحسوس» بهره مند هستن که به این معنیه که از نظر تئوری، این حیوانات می تونن تا ابد زنده بمونن. مثلا، کروکودیلا نمی تونن بر اثر کهولت سن بمیرن و تا ابد به غذا خوردن ادامه میدن.
با این حال، احتمال دیدن یه کروکودیل هزار ساله بسیار بعیده. چون بیشتر این حیوانات بر اثر گرسنگی، مریضی و به دست دیگه موجودات شکارچی تلف می شن.

۹- سنگین وزن ترین آدم تاریخ، ۶۳۵ کیلوگرم وزن داشت

سنگین وزن ترین آدم دنیا تا به حالا، جون براور بوده.
اون در سنگین ترین وزن خود، ۶۳۵ کیلوگرم بود. براور در سن ۱۲ سالگی حدود ۱۳۳ کیلوگرم بود! در زمونه ای که اون در بیمارستان بود، از ۱۳ نفر واسه چرخاندن اون استفاده می شد تا بتونن ملافهای تختش رو عوض کنن.

مدیر