زهر عقرب گران‌قیمت‌ترین مایع جهان؛ لیتری ۱۵۰ میلیون دلار

زهر عقرب گران‌قیمت‌ترین مایع جهان؛ لیتری ۱۵۰ میلیون دلار

زهر عقرب فقط خطرناک و کشنده نیس، بلکه گران و جیب خالی‌کن هم هست.

زهر یه جور عقرب موسوم به دِث‌استاکِر (deathstalker) بسیار کشنده س و واسه خرید اون باید یه حساب مالی پر و پیمان هم داشته باشین.

deathstalker یکی از خطرناک‌ترین گونه عقرب‌ها روی کره زمینه و زهر اون گران‌قیمت‌ترین مایع موجود در جهان بشمار می‌رود.

هر گالن از این زهر ۳۹ میلیون دلار قیمت داره یعنی لیتری ۱۵۰ میلیون دلار. اگه پولدار هستین و این مبلغ براتون مهم نیس باید بدونین که بازم نمی‌تونید برید و یه گالن چهارلیتری از این زهر رو بخرین. فروشنده‌های زهر عقرب یه قطره از این زهر که از دانه شکر هم ریزتره رو به قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می‌رسونن.

اما دلیل این گرانی چیه؟ به طور کامل مشخصه. به این خاطر که کشیدن زهر این عقرب اصلا سخته. واسه جفت و جور این زهر باید عقرب‌ها رو دانه به دانه و با دست زهرگیری کنن. هر عقرب deathstalker هم فقط دو میلی‌گرم زهر در هر بار داره.

خودتون حساب و کتاب کنین و ببینین واسه جفت و جور یه لیتر از این زهر چند عدد عقرب باید در روند‌ای خطرناک و سخت زهرگیری شن؟!

اگه فقط یه عقرب داشته باشین، باید ۲٫۶۴ میلیون بار زهر اونو بگیرین تا یه گالن ۴ لیتری پر شه.
در تموم مراحل هم در برابر نیش عقرب قرار دارین. یه بار نیش زدن واسه کشتن یه آدم سالم کافی نیس اما صدمات زیادی به اون وارد می‌کنه.

نیش عقرب ۱۰۰ برابر دردناک‌تر از نیش زنبوره اما به این خاطر که درد موضعیه و یه تجربه حسی حساب می‌شه نمی‌توان مقدار دقیقی واسه اون تعریف کرد.

این درد می‌تونه تموم روز شخص رو خراب کنه.

درون این زهر بسیار خطرناک و البته دردناک، عناصر به درد بخور و کاربردی بسیاری هست که واسه مصارف علمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به طور مثال، کلروتوکسین‌ها اندازه بسیار مناسبی واسه چسبیدن به سلول‌های سرطانی در مغز و ستون فقرات دارن و از این رو واسه مشخص کردن اندازه دقیق تومورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطلب دیگر :   مردانی که نباید هرگز با آنها ازدواج کرد؛ از بدبین تا خودشیفته

هم اینکه، از سم عقرب واسه نابود کرد مالاریا در پشه‌ها استفاده می‌شه.

کالیوتوکسین واسه نابود کردن مریضی‌های استخوانی در موش‌ها به اونا تزریق می‌شه. محققان امیدوارن از این عنصر بتونن واسه درمان مشکلات استخوانی آدم هم بهره بگیرن.

اینا تنها گوشه‌ای از خواص پزشکی و سلامتی زهر عقربه. هر چی تحقیقات بیشتری روی گرون‌ترین مایع جهان انجام شه، مطمئنا خواص و فواید بیشتری از اون کشف می شه.

جالبه بدونین که یه گروه تحقیقاتی در کشور مراکش موفق به ساخت دستگاهی با کنترل از راه دور واسه زهرگیری عقرب شده‌ان. این دستگاه میتونه در آن واحد و در امن‌ترین حالت ممکن زهر چهار عقرب رو بدوشد.

شاید تصور کنین که ۴ عقرب که تعداد کمیه، اما در مقایسه با نمونه انسانی اون ۴ برابر سریع‌تره. در نتیجه مخترعان اون امیدوارن تا چند سال آینده این دستگاه رو به طور انبوه تولید و روونه بازار کنن.

زهر گونه‌های جور واجور عقرب‌ها از اجزا متنوعی تشکیل شده که هر کدوم خواص متفاوتی داره.
بعضی از اجزای سمی این جانوران واسه درمان بیماریایی که به وجود اومده به وسیله کارکرد نادرست سیستم ایمنی بدنه، مثل موارد زیر مورد توجه قرار داره.
ام اس، لوپوس، مریضی کورن، پسوروزیازیس و آرتریت روماتوئید، کولیت زخم دار، مریضی التهاب روده بزرگ، سیروز صفراوی، دیابت تیپ ۱ و ۲ و یه سریای دیگه مورد توجه قرار دارن.

زهر گژدما هم اینکه واسه درمان شکلای جور واجور تومورهای بدخیم، توقف رشد و مرگ سلولای سرطانی، تومور مغزی و نخاعی، سرطان پستون و کارسینومای سلولی کبد و هم اینکه در تشخیص سرطانای ریه، پوست، مری، گردن رحم و کولون مورد مطالعه قرار گرفته.

مدیر