رفتارهای انسانی در حیوانات؛ از خندیدن به جوک های بی مزه تا اجیر کردن قاتل [قسمت دوم]

رفتارهای انسانی در حیوانات؛ از خندیدن به جوک های بی مزه تا اجیر کردن قاتل [قسمت دوم]

واسه صدها سال، ما آدما یاد گرفتیم فکر کنیم که از هر موجود زنده دیگری یا حتی از آدمای دیگه (دیگه نژادها) بهتر و برتریم. ما توانمندیایی داریم که ما رو از دیگر حیوانات جدا میسازن؛ چیزایی مانند زبون، درست کردن وسیله و افتادن در استفراغ خودمون که در نتیجه شکست عشقی خوردن و زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی اتفاق می افته. اما هر چی محققان به تحقیقات بیشتری دست میزنن به این نتیجه می رسن که جانوران دیگه هم رفتارهایی مثل آدم دارن و روز به روز از برتری مطلق آدم به اونا کم میشه. هنوز با اسبایی که بتونن بیوگرافی خود رو بنویسن، راسوهایی که بتونن آینده رو پیش بینی کنن یا پانداهای کونگ فو کار فاصله زیادی داریم.

اما وقتی که می فهمیم بعضی از حیوانات هم مراسم تدفین دارن، قاتل اجیر می کنن و به اون دستمزد میدن بیشتر از قبل گرفتن قیافه برتری مطلق نسبت به همتایان باله دار، خز دار و پر دارمان واسه ما سخت می شه.
بعضی جانوران، حتی آنایی که بسیار مورد توجه نیستن هم می تونن رفتارهایی مثل آدم از خود نشون بدن، چیزی که ما آدما هنوز تونستیه ایم اونو درک کنیم.

۶- شامپانزها با نیزه شکار می کنن

شامپانزها بسیار باهوش و بعضی وقتا هم شیطان صفت هستن اما موضوع به همین دو ویژگی ختم نمی شه.
اونا نه فقط گاه آدما رو کشته و می خورن بلکه از وسیله واسه شکستن دانه ها استفاده کرده و بعضی هم از ابزارهایی مثل نیزه واسه شکار استفاده میکردن. این رفتار در میان گروهی از شامپانزها که در سنگال زندگی می کردن دیده شده.
مانند کلاغای کالدونیای جدید، این گروه از شامپانزها هم نه فقط از وسایل دم دستی واسه کشتن شکار خود استفاده می کنن بلکه سلاحای خاصی رو واسه اهدافی خاص طراحی می کنن.

دیده شده که شامپانزها شاخه های درختان رو شکسته، برگای اونو جدا کرده و بعد با دندون هاشون نوک شاخته رو تیز کردن و بعد از اون واسه کشتن گونه های کوچیک میمونای در حال خواب استفاده کردن. تا حالا این رفتار فقط در گروهی خاص از شامپانزها دیده شده، به خاطر همین شاید این رفتار در نتیجه تکامل و مثل اون چیزی که واسه نیاکان ما در اول شروع به شکار با به کار گیری وسایل دست ساز اتفاق افتاده باشه. اینجوری میشه گفته که به غیر آدم، شامپانزها هم توان تولید اسلحه رو دارن.

۷- اورانگوتانا واسه کشتن رقبا قاتل اجیر می کنن

ما در مورد قبل ثابت کردیم که شامپانزها می تونن بسیار شیطان صفت باشن اما در این مورد باید بگیم که شیطان صفت بودن فقط به آدما و شامپانزها محدود نمی شه.
اورانگوتانا هم می تونن رفتارای شیطانی انجام داده و طبق نقشه قبلی دست به قتل بزنن. اما قتل با نقشه قبلی چیزی نیس که در میان جانوران عجیب باشه چون یه دسته گرگ که واسه کشتن یه گوزن به راه افتاده و نقشه میکشن هم مرتکب قتل با برنامه ریزی قبلی می شن.
اما در مورد یه سریای دیگه از جانوران نه فقط این کار از قبل برنامه ریزی می شه بلکه مقدمات اون جفت و جور شده، به صورت مشارکتی انجام گردیده و قاتل دستمزد دریافت می کنه.
در سال ۲۰۱۶، محققان تماشاگر قتل یه اورانگوتان ماده به وسیله یه اورانگوتان ماده جوون تر و همدست نر اون بودن.

نکته تکون دهنده در مورد این ماجرا این نبود که اورانگوتانا با احتمال خیلی کم دست به خشونت میزنن، بلکه این بود که اورانگوتان ماده جوون از اورانگوتان نر به عنوان یه قاتل اجیر شده استفاده کرده بود. ً دو اورانگوتان ماده حریف همدیگه بوده و ماده جوون، با اجازه عشقبازی ندادن به اورانگوتان نر اونو تشویق به کشتن اورانگوتان ماده سن بالا تر کرد.
در آخر این دو با همدستی هم اورانگوتان ماده سن بالا رو کشته و پس از اون بود که اورانگوتان نر اجازه یافت با اورانگوتان ماده عشقبازی و آمیزش کنه.
هر چند منابع لازم اروانگوتانا بسیار کمه و اونا مجبورند واسه گرفتن این منابع با هم رقابت کنن اما با در نظر گرفتن این که خشونت اورانگوتان علیه اورانگوتان با احتمال خیلی کم اتفاق می افته، اینجور عملی از طرف اورانگوتان ماده باعث حیرت زدگی محققان شده بود.

۸- شیره های دریایی بچه های یتیم رو به فرزندی قبول می کنن

همه موجودات زنده دارای غریزه تلاش واسه زنده موندن هستن، از توانایی درک خطر تا تلاش واسه خوردن غذای بیشتر واسه چاق شدن و در امان موندن از سرما. اما عجیب ترین تلاش ذاتی حیوانات واسه زنده موندن، تلاش اونا واسه بچه دار شدنه. از اون جا که زندگی ما موقتیه، مهم ترین چیزی که می تونیم انجام بدیم- دستکم تا جایی که طبیعت برامون اهمیت داشته باشه- اینه که ژن هامون رو به نسلای بعدی منتقل کنیم.
غریزه بچه دار شدن در بعضی از حیوانات اونقدر قویه که اونا رو به بزرگ کردن و مراقبت از نوزادان بقیه مجبور می کنه، تا جایی که بعضی وقتا این نوزادان مربوط به گونه های جانوری دیگه هستن. در واقع طبیعت طوری حیوانات رو تکامل داده که میلی سیر نشدنی واسه مراقبت از نوزادهای دوست داشتنی و درمونده داشته باشن و این میل اونقدر قویه که از ژنتیک واقعی هم بالاتر میره.

مطلب دیگر :   زهر عقرب گران‌قیمت‌ترین مایع جهان؛ لیتری ۱۵۰ میلیون دلار

سیلای خرطوم دار شمالی، نوزادان خود رو در سواحل شلوغ بزرگ می کنن و بعضی وقتا این نوزادان از پدر و مادر واقعی خود جدا می افتن. اما بیشتر وقتا این نوزادان به وسیله سیلای ماده ای که فرزندان خود رو از دست داده یا گم کردن به فرزندی پذیرفته می شن، باحال تر این که بعضی وقتا حتی سیلایی که هیچ وقت بچه دار نشده و در واقع بدون جفت یا مجرد هستن هم این نوزادان رو به عنوان بچه خود قبول می کنن. بچه خوندگی در گونه های جانوری دیگری مانند پرندگان و نخستیا هم دیده می شه.
به بچه خوندگی قبول کردن گونه های جانوری دیگه هم دیده شده که بیشتر در اسارت اتفاق می افته اما در سال ۲۰۰۴ محققان به این نتیجه رسیدن که اینجور اتفاقی در حیات وحش هم اتفاق می افته، جایی که گروهی از میمونای کاپوچین یه نوزاد بسیار کوچکتر میمون مارموزت رو به بچه خوندگی پذیرفته بودن.

۹- شامپانزها از روی ادب به جوکای بی مزه دوستانشون می خندن

شامپانزها بسیار شیطان و غیرقابل پیش بینی هستن اما دستکم یه توانایی دارن که آدما نتونسته ان در اون به مهارت برسن: توانایی خندیدن با ادب به جوکای بی مزه بقیه. اینکه شامپانزها می تونن بخندن چیز عجیب و غیرمنتظره ای نیس چون خیلی از جانوران این کار رو انجام میدن.
تحقیقات نشون داده که موشا وقتی که قلقلک داده شن صدایی مثل قهقهه و چهچهه از خود میدن.
این بسیار حیرت انگیزه نه فقط به خاطر این که هیچ وقت فکر نمی کردین موشا هم بخندن بلکه به خاطر این که آدما واسه پیدا کردن تحقیقات علمی تا قلقلک دادن موشا هم جلو رفته ان.

مطالعاتی که در دانشگاه پورتسموث انجام شده نشون داده که شامپانزها دو نوع متفاوت خندیدن دارن- خندیدن یهویی و خودانگیخته و خنده به وجود اومده به وسیله اتفاقی در دور و بر یا خنده تحریکی. این دو صداهای به طور کاملً متفاوتی دارن، درست مانند فرق خنده ای که هنگام تماشای یه کمدی خنده دار می کنین و خنده ای دروغین که هنگام شنیدن یه جوک بی مزه از خود نشون می دید. محققان می گن که خنده تحریکی شامپانزها در نتیجه شنیدن صدای خنده دیگه شامپانزهای ایجاد شده و استراتژیه واسه تعامل اجتماعی با بقیه شامپانزها.

۱۰- میمونای برفی واسه کاهش استرس خود حموم آب داغ می گیرن

بعد از یه روز کاری طولانی و خسته کننده در شرکت، چی خستگی شما رو بدر می کنه؟ اگه شمام می گین «یه حموم داغ» باید بگیم که میلیونا نفر در سراسر جهان هم پاسخی مشابه به این سوال میدن و البته گونه ای نادر از میمونای ژاپنی. میمونای برفی در آب و هوای سرد زندگی می کنن و قسمت بزرگی از روز خود رو در چشمه آب گرم این منطقه می گذرونن. دلیل اون ساده س!، هوای محل زندگی این میمونا بسیار سرد و برفیه و به دلیل لخت بودن بخشایی از بدن، میمونای برفی واسه گرم کردن خود چاره ای جز حموم کردن در این چشمه ندارن.

اما مشخص شده که این کار یه کاربرد دیگه هم واسه این میمونا داره و اون اینه که حموم آب گرم استرس و اضطراب این میمونا رو به اندازه ۲۰ درصد کم می کنه.
محققان به این نتیجه رسیدن که سطح هورمون کورتیزول میمونایی که مرتباً در این چشمه حموم می کنن بسیار کمتر از میمون هاییه که این کار رو نمی کنن. محققان از راه بررسی مدفوع میمونای برفی به این نتیجه عجیب رسیدن.

در این مطلب در دو قسمت در مورد ویژگیا و رفتارای شبه انسانی جانوران صحبت کردیم اما این رفتارها تنها منحصر به ۱۰ موردی که گفته شد نیس.
یه سریای دیگه از این رفتارها عبارتند از روحیه قهرمانی و تلاش واسه نجات موجودات دیگه به وسیله دلفینا، توانایی نه گفتن به بقیه در میمونای بونوبو، گدایی کردن میمونای فیلیپینی، توانایی آشپزی در شامپانزها، توانایی تشخیص و شناسایی چهره و هم اینکه پرخوری در اثر استرس در میمونای ریسوس و در آخر توانایی درک سیستمای عددی و مالی در میمونای کاپوچین.

مدیر