۵ اتفاق باور نکردنی و غیر منتظره که ممکن است هر لحظه زندگی شما را خاتمه بخشند

۵  اتفاق باور نکردنی و غیر منتظره که ممکن است هر لحظه زندگی شما را خاتمه بخشند

شاید باور نکنین اما هر لحظه امکان داره که در نتیجه یه اتفاق ساده ولی غیر شدنی جون خود رو از دست بدین، مثلا برخورد با اتوبوس، برخورد رعد و برق یا برخورد وسیله ای که از یه هواپیما یا بالن به بیرون پرتاب می شه، حتی ممکنه غذا یا شیئی در گلوی شما گیر کنه، یا دچار حمله قلبی شید یا به وسیله خرس مورد حمله قرار بگیرین اما مطمئنا دردناک ترین و کشنده ترین اونا حادثه ای به نام «beart attack» (حمله همزمان خرس و حمله قلبی) میشه!!!

در کمال ناباوری باید بگیم هر چقدر هم که آمادگی روبرو شدن با شرایط سخت و مرگبار رو داشته باشین باز ممکنه قربونی اتفاقات ساده ای شید که مرگ شما رو به دنبال دارن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از روشای ساده و غیرقابل باوری که ممکنه جون شما رو بگیره اشاره کنیم که از شنیدن اونا حیرت زده میشین.

۵- حتی یه ضربه کوچیک به سینه شما ممکنه باعث از کار افتادن قلبتون شه

هیچ مدرک علمی وجود نداره که یه استاد هنرهای رزمی می تونه با یه ضربه ساده به سینه قلب شما رو از تپیدن باز داره.
هر چند به تصویر کشیدن اینجور اتفاقی در فیلما غیرعلمی به نظر می رسه اما بدیش اینه امکان اون هست و هر زمان که چیزی به سینه شما برخورد می کنه باید مراقب باشین. بله به طور کاملً درسته و ضربه یه آدم معمولی به سینه هم می تونه مرگ شما رو به دنبال داشته باشه. پس کسایی که در ورزشای رزمی و حتی بیسبال و هاکی فعالیت دارن باید بدونن که خطر مرگ در هر لحظه جون اونا رو تهدید می کنه.

این روش مرگ «مشکل در قلب» (commotio cordis) اسمشه و اگه تو یه لحظه خاص در تپش قلب ضربه ای به سینه وارد شه توقف قلب و مرگ رو به دنبال داره.
این سیکل وقتی ۱۰ تا ۲۰ میلی ثانیه س یعنی ۲۰ برابر کوتاه تر از یه چشم به هم زدن. یعنی اگه ضربه وارده به سینه در این چرخه قلبی اتفاق بیفته مرگ شخص رو به دنبال داره.
هر ضربه بسیار ساده و ناچیزی در این چرخه مرگبار میشه. مرگ در اثر مشکل قلبی به طور خاص در ورزشکاران مرد زیر ۲۰ سال دیده شده و معمولاً در بین مسابقات ورزشی اتفاق می افته.

هر چند بین سالای ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰، این اتفاق در ۲۲۴ مورد اتفاق افتاده و هر ساله ۱۰ تا ۲۰ مورد جدید اتفاق میفته اما محققان می گن که تعداد بیشماری از این اتفاقات اصلاً گزارش نشده و ثبت نمی گردند. تنها راه زنده موندن افراد بعد از این مشکل اینه که به قلب اونا شک وارد کنین تا قلب دوباره به کار بیفته. واسه هر دقیقه تاخیر در وارد کردن شک به فرد امکان زنده موندن اون ۱۰ درصد کاهش پیدا می کنه.
پس مواظب این حوادث باشین و با فنون شوک وارد کردن به قلب آشنا شید.

۴- هر لباسی که به تن دارین می تونه باعث مرگ شما شه

سندروم ایسادورا دانکن (Isadora Duncan Syndrome) حالتیه که در اون در کمال تعجب مرگ شما به وسیله لباسای تنتون رقم می خوره. این سندروم بعد از مرگ یه رقصنده مشهور به نام ایسادورا دانکن در سال ۱۹۲۷ به دلیل گیر کردن شالش در چرخ عقب خودرو یکی از طرفدارانش به نام ایشون نامگذاری شد.
اما اون تنها کسی نبود که به وسیله لباس هاش به قتل می رسید. شاید شال شما در چرخ اتومبیل طرفدارانتان گیر نکنه اما مطمئنا امکان داره که در چرخ اتومبیل خودتون یا قطار مترو گیر کنه.
گیر کردن لباسا در ایستگاه های مترو اونقدر تلفاتی داره که دیگه نمیشه این روش مرگ رو نادر و عجیب خواند.

ممکنه کیف دستی یه زن در درب قطار گیر کنه یا قسمت بلند تی شرت یه مرد در بالابر گیر کرده و فرد رو به کام مرگ بکشه. این موضوع در کشور هند بسیار مشکل ساز شده چون زنان این کشور لباسای بسیار بلندی می پوشند که واسه ماشین آلات متحرک مانند آهنربا عمل میکنن. این اتفاق در مکانای شلوغ در مورد گیر کردن در چرخ موتورسیکلتا یا گیر افتادن در اجزای چرخان لوازم کشاورزی صدق می کنه.
بین سالای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بیشتر از ۱۲ مورد از این اتفاقات در کشور هند گزارش شده که ۳ مورد در محل حادثه به مرگ قربونی منجر شده.

اتفاقات مشابهی واسه مردان و زنان در کشور پاکستان اتفاق می افته که در اون دستارها و سربندهای زنان و مردان پاکستانی در چرخ موتورها و اجزای چرخان لوازم مکانیکی گیر افتاده و مرگ یا زخمی شدن قربونی رو به دنبال دارن. فقط در شهر کراچی روزانه دستکم یه مورد از این اتفاقات اتفاق می افته که بدین معناست که هر جای دنیا که باشین ممکنه وسیله ای در انتظار بلعیدن سربند، لباس بلند یا شال شما باشه.

۳- صاعقهای خطرناک و مرگباری می تونه در آسمون صاف و آبی اتفاق بیفته

براساس گزارش بخش رعد و برق شناسی سرویس آب و هواشناسی ملی آمریکا ۵ روش جور واجور هست که براساس اونا یه رعد و برق می تونه مرگ شما رو به دنبال داشته باشه. اما باید بدونین که رعد و برق در آسمون صاف و آبی هم می تونه اتفاق بیفته و جون شما رو خیلی راحت بگیره.
باحال این که قدرت صاعقهایی که در هوای صاف رخ میدن بسیار بیشتر از قدرت رعد و برق در هوای بارانی و ابریه.

مطلب دیگر :   نرده حفاظ شاخ گوزنی: زیبایی در طراحی معماری

مثلا یه توریست که در ساحل دیتونا بیچ در حال موج سواری بود در اثر برخورد رعد و برق به سینه تو یه روز آفتابی جون خود رو از دست داد. به همین ترتیب مردی دیگه در ساحل نیوجرسی در حالی که در روزی آفتابی همراه با یکی از دوستانش در ساحل بازی می کرد مورد اصابت رعد و برق قرار گرفت و جون سپرد. این دو مورد تنها نمونه های کمی از اینجور مرگایی هستن پس همیشه منتظر وقوع رعد و برق باشین!

۲- ممکنه در روی زمین هم غرق شید بدون این که آب در نزدیکی شما وجود داشته باشه

در سال ۲۰۰۸ مرگ دلخراش جانی جکسون شرایطی خاص و وحشتناک به نام «غرق شدن تاخیری» (delayed drowning) رو واسه همه روشن کرد.
این پسربچه ۱۰ ساله غرق شد اما غرق شدن اون در خواب اتفاق افتاد. ایشون که در تخت خوابش قرار داشت و هیچ تماسی با آب نداشت در اثر غرق شدن جون خود رو از دست داد.

در خشکی به دو صورت امکان داره غرق شید: یکی غرق شدن تاخیری و دیگری غرق شدن خشک. غرق شدن خشک معمولاً بدون این دست اون دست کردن بعد از خارج شدن از آب اتفاق میفته بدین صورت که اگه آب وارد بینی یا دهن شده باشه بدن به صورت خودکار عکس العمل نشون داده و باعث بسته موندن ورودی حلق شده و در نتیجه آب خارج نشده و خفگی فرد رو به دنبال داره.
بدیش اینه این ساختار خیلی دقیق کار کرده و مانع از ورود هوا به حلق و خارج شدن آب از دهن و بینی می شه.

غرق شدن خشک وقتی اتفاق میفته که حلقوم وظیفه خود رو به درستی در وقتی ناجور انجام میده تا بدین منظور مانع از ورود آب به ریه ها شه اما این موضوع در واقع مانع از رسیدن هوا به ریه شده و خفگی رو به دنبال داره.
ممکنه تماشاگر اینجور مرگی بعد از خارج شدن فردی از استخر به خاطر وظیفه شناسی حلقوم بوده باشین.

غرق شدن تاخیری یا خفگی تاخیری ممکنه ۲۴ ساعت بعد از خارج شدن از آب هم اتفاق بیفته. حتی اگه ذره ای آب وارد ریه ها شه این موضوع می تونه به تورم و شکل گرفتن زیادتر از اندازه مایع در ریه منجر شه که بعد از یه مدت در انتقال اکسیژن مشکل ایجاد کرده و سرعت قلب رو کم می کنه و در آخر با تهوع شبونه و خفگی همراه شه یا سکته قلبی رو به دنبال داشته باشه. البته وارد شدن آب به ریه فقط در مواردی اتفاق میفته که به صورت یهویی به درون آب می پرید مثلا شیرجه یهویی از تخته شیرجه به درون آب.

غرق شدن در خشکی معمولاً کودکان رو قربونی خود می کنه و اگه خیلی سریعً به بیمارستان مراجعه کنین می تونین جون فرد رو نجات بدین. این نوع از غرق شدن فقط یک تا دو درصد از غرق شدگیای هرساله رو به خود اختصاص میده.

۱- ممکنه به وسیله یه «چاله درختی» به صورت کامل بلعیده شید

همه از خطرات ورزش هیجان انگیز اسکی خبر دارن و خطر هر لحظه زندگی اسکی بازان رو تهدید می کنه.
اما در حالی که مواظب خطر سقوط بهمن و حمله حیوانات یا برخورد با صخره ها هستین خطر بزرگ تری در جایی که فکرش رو هم نمی کنین در انتظار شماس: درختان! یا بهتر بگیم چاله های درختی!

وقتی که برف می باره شاخه های پایین درخت مانند یه چتر عمل کرده و باعث می شن که در پایه درخت یه چاله بسیار نرم پر از برف و هوا شکل بگیره.
ممکنه فکر کنین که ترکیب شل برف و هوا که چیز خطرناکی نیس اما این همون چیزیه که خطر می خواد شما فکر کنین. با بالاتر رفتن سطح برف در دور و بر درخت این چاله ها عمیق تر شده و اصلا از دور قابل تشخیص نیستن. این چاله ها معمولاً بسیار عمیق بوده و قربانیان در بیشتر مواقع با سر وارد این گودالای کشنده می شن و این بدین معنی میشه که در اینجور شرایطی اونا نمی تونن کاری واسه تغییر راه یا خارج شدن از چاله بکنن.

در کمال ناباوری حدود ۲۰ درصد از مرگ و میرهای ورزشای اسکی و اسنوبورد در نتیجه همین چاله های درختی و خفه شدن در برف موجود در این چاله ها اتفاق می افته. با افتادن در اینجور چاله هایی امکان مرگ شما بسیار زیاد میشه اما می تونین با حرکت به سمت جلو و عقب فضایی واسه نفس کشیدن درست کرده و با گرفتن شاخه های بالای سرتون از چاله خارج شید. اما این کار در حالی که شما با کله در چاله افتاده و در حال تقلا هستین و برف نرم راه تنفس شما رو گرفته و ریهاتون در حال یخ زدن هستتند خیلی سخت میشه. پس شاید بهترین پیشنهاد این باشه که در اینجور مواردی زیاد به خودتون زحمت ندین و آروم بگیرین تا خفه شید! چه مرگ دراماتیکی! با چوبای اسکی و کفشایی که بیرون از برف مونده ان! تیم نجات هم ممکنه کمی بخندن!

مدیر