ترفندهای کاهش فشار خون؛ بدون استفاده از قرص و در سریع ترین زمان ممکن

ترفندهای کاهش فشار خون؛ بدون استفاده از قرص و در سریع ترین زمان ممکن

اگه تجربه نشونه هایی مثل سردرد شدید، احساس خستگی، بی نظم شدن ضربان قلب و درد قفسه سینه رو دارین، شایدً دچار مشکل فشار خون بالا هستین. این مسأله می تونه به دلیل اضطراب، کمبود خواب، چاقی یا دیگه بیماریای مخفی باشه و البته بعضی وقتا افراد سالم هم دچار این مشکل می شن.
حالا خوبیش اینه روشای ساده ای هست که می تونه به شما کمک کنه با ریلکس کردن عروق خونی و ماهیچه های خود، فشار خون خود رو تحتِ کنترل درآرین. در ادامه به ۸ روش موثر واسه پایین آوردن فشار خون، بدون به کار گیری دارو و در سریع ترین زمان ممکن می پردازیم.

۱- ماساژ گوشا و گردن

روی سر و گردن شما سه نقطه هست که ماساژ اونا می تونه به کاهش فشار خون در عرض چند دقیقه کمک کنه.

  • نقطه شماره یه در پشت لاله گوشا واقع شده و واسه پیدا کردن نقطه شماره دو باید از همون جا یه خط مستقیم فرضی رو تا مرکز ترقوه ادامه بدین. با به کار گیری انگشت هاتون گردن خود رو به آرومی روی خط فرضی گفته شده، به طرف بالا و پایین ماساژ بدین. این کار رو ۱۰ مرتبه، در هر دو سمت گردن تون تکرار کنین.
  • نقطه شماره سه روی صورت، هم تراز لاله گوش و به فاصله ۱/۲ سانتیمتر از گوش واقع شده.
    با به کار گیری نوک انگشت هاتون این نقطه رو در هر دو طرف صورت، با یه حرکت گرد و خلاف عقربهای ساعت، به مدت یه دقیقه ماساژ بدین.

ماساژ این قسمتا فشار وارده به ماهیچه های گردن رو کم می کنه و باعث می شه خون به شکل مناسبی به سمت مغز جریان پیدا کنه.

۲- طب فشاری

نقطه G20 یا Wind Pool، یکی از مؤثرترین نقاط در طب فشاری واسه درمان فشار خون بالا هستش.
این نقطه ها در گودیای دو طرف انتهای جمجمه قرار دارن. با به کار گیری انگشتای شست تون، هر دو نقطه رو به طور همزمان و با اعمال یه فشار یکنواخت و ملایم، فعال کنین. ظرف یه یا دو دقیقه احساس می کنین که سردردتان بسیار بهتر شده.

۳- نفس کشیدن از سوراخ چپ بینی

روش تنفس عمیق شکمی از سوراخ سمت چپ بینی به شما کمک می کنه با ریلکس کردن عروق خونی و کاهش هورمونای اضطراب، سطح فشار خون خود رو تحتِ کنترل درآرین.

 

چگونگی انجام:

 

    • روی زمین یا صندلی، تو یه وضعیت راحت بشینین و پشت تون رو صاف نگه دارین.
  • دست چپ تون رو روی شکم تون بذارین.
  • با به کار گیری انگشت شست دست راست تون، سوراخ سمت راست بینی تون رو ببندین.
  • از سوراخ سمت چپ بینی تون یه نفس عمیق بکشین، چند ثانیه نفس تون رو نگه دارین و بعد نفس خود رو بیرون بدین.
  • حدود ۳ تا ۵ دقیقه در همون حالت، به آرومی و به صورت عمیق، از سوراخ سمت چپ بینی تون نفس بکشین.

 

۴- تنفس به روش وزوز زنبور

 

Bhramari pranayama یا تنفس به روش وزوز زنبور، به شما کمک می کنه فوراً ذهن خود رو آروم کنین و از شر سردرد و میگرن به وجود اومده به وسیله فشار خون بالا خلاص شید.

چگونگی انجام:

    • روی زمین، تو یه وضعیت راحت بشینین و پشت تون رو صاف نگه دارین.
    • انگشتان اشاره خود رو روی غضروف هر دو گوش تون بذارین.
    • یه نفس عمیق بکشین، صدای وزوز مانندی مثل زنبور، در بیارین و همزمان غضروف گوش هاتون رو به آرومی فشار بدین.
  • این کار رو ۷ تا ۱۰ بار تکرار کنین.

 

۵- گوش دادن به موسیقی سنتی

 

تحقیقات نشون داده گوش دادن به موسیقیای آرامش بخش مثل سنتی و سلتیک می تونه به کاهش فشار خون کمک کنه، مخصوصا اگه با تمرینات تنفسی یا مدیتیشن همراه شه.
دلیل این مسأله اون هستش که این نوع موسیقی اثر آرامش بخشی روی بدن داره و سطح کورتیزول یا همون هورمون اضطراب رو کم می کنه.

محققان فکر می کنن معمولاً موسیقی ای به کاهش فشار خون کمک می کنه که تغییرات خیلی کمی در بلندی صدا یا ریتم اون هست، بی کلامه و قسمتایی از اون در فواصل برابر تکرار می شه.

۶- نوشیدن یه لیوان آب

در بعضی موارد، افزایش فشار خون به دلیل کم شدن آب بدن اتفاق می افته. وقتی آب بدن تون کم باشه، حجم خون درون بدن تون کم میشه و در مقابل، مقاومت محیطی شما (مقاومت رگ‌های کوچیک خونی به‌خصوص مویرگ‌ها در برابر جریان خون) بالا میره.

واسه جلوگیری از بروز این مسأله، هر زمان که نشونه های بالا رفتن فشار خون رو در خود احساس کردین، یه یا دو لیوان آب ساده بخورین. این کار به شما کمک می کنه که حجم خون بدن تون رو به اندازه مناسبی برگردونین و در نتیجه، فشار خون تون رو پایین بیارین.

۷- دراز کشیدن به حالت ساواسانا

Savasana یا Corpse pose می تونه به پایین آوردن ضربان قلب کمک کنه و فشار خون رو خیلی کم کنه.
واسه انجام این حرکت، کافیه به پشت دراز بکشین، چشمای خود رو ببنید و تلاش کنین که یدونه یدونه ماهیچه های بدن تون رو ریلکس کنین. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در همین حالت دراز بکشین. بعد از اون حتماً احساس بسیار بهتری دارین. این حرکت، نه فقط فشار خون شما رو به حالت طبیعی برمی گردونه، بلکه سیستم عصبی تون رو هم متعادل می کنه.

۸- خیساندن پاها در آب گرم

فرو بردن پاها در آب به طور کاملً داغی که دمای قابل تحملی داشته باشه می تونه به شما کمک کنه سر و گردن خود رو خنک نگه دارین و از حمله خون به مغز جلوگیری کنین. واسه این کار، کافیه یه تشت رو از آب داغ پر کنین. بعد روی یه صندلی بشینین و پاهاتون رو به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب فرو ببرین. با این کار، خون از سر شما به سمت پاها حرکت می کنه و فشار خون شما کم کم به حالت طبیعی برمیگرده.

مطلب دیگر :   دیدار به قیامت مرتضی کلانتریان!

مدیر